SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Vold og DUÅ +.
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
HELSE OG LIVSSTIL.
Normer, verdier og holdninger
Psykiske utfordringer ved MS
KONFLIKT HÅNDTERING God dag! Sikkerhet og omsorg Arild Stangeland.
Kalmar Psykolog Per Isdal ”Alternativ til Vold”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
- roller og forventinger
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Overgrep mot eldre som bor på sykehjem
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Mestring og forebygging av depresjon
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Selvskading RVTS Sør
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Seksuelle SMiso Rogaland.
Aggresjon.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Reviktimisering Fagdag om barn og traumer SMISO Møre og Romsdal 7. Desember 2010 Knut Hermstad Dr.art, spes. i klin. Sexologi (NACS) Rådgiver RVTS Midt.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.
Fakta 1 av 10 kvinner har opplevd å bli voldtatt Halvparten før fylte 18 år Ca. 1 % av menn har blitt voldtatt (NKVTS, 2014)
Likeverd og likestilling. Kva meinar vi med likeverd? Alle er like verdifulle. Uavhengig av kjønn, rase, nasjonalitet, stilling eller status. -døme: svarte.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Avd. for helseopplysning - SiA
Krisesenteret i Telemark
Hvordan forebygge mobbing?
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Vi er nærmere en løsning …….
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Kriminalitet og konflikthåndtering
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Hvordan du ser på mennesket, både deg selv og andre.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Ting som kan bo i deg: Drømmer Talenter Lengsler Såre punkter Følelser
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Voldsforebyggende opplæring
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Fysisk og psykisk helse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?

HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og hvordan det kan prege sitt forhold til sinne/ aggresjon i dag. Vold?

PRESENTASJON ATV i Stavanger Behandling Kompetanse utvikling Forebygging

VOLD ATV definisjon : ”Vold er enhver handling rettet mot en annen person, som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje, eller slutter å gjøre noe han eller hun ikke vil”

ULIK TYPE VOLD Fysisk vold Psykisk vold Seksualisert vold Materiell vold Latent vold

ORDET VOLD Ordet vold er viktig Vold er et KLART ord – og vold er GALT - mer kreativ - mer sensitiv - klokere

MOTGIFT MOT VOLD Ta stilling til den volden en har vært utsatt for. Kalle vold for vold Plassere ansvaret for volden på riktig sted Snakke om volden

SINNE OG AGGRESJON Hva er sinne ? Naturlig følelse Forsvarsreaksjon Flykte eller kjempe Bli venn med sitt eget sinne. Naturlig følelse hos barn Kontroll på aggresjon

Hva er aggresjon En forsvarshandling – kan ligge mange forskjellige følelser Å handle aggressivt vil forsterke følelsen sinne. Vold Når det brukes mot et annet menneske for å styre eller påvirke det menneske.

AVMAKT Følelse av at verden er stygg med meg Fokus på alt som irritere Fokus på stress faktorer og de negative tingene

AGGRESJONSBEVEGELSEN AGGRESJONSDEMPING Snu oppmerksomheten innover Bli opptatt av hva som skjer med seg selv. Framtidsfokus Oppgave : følelser i sinne

TOLERANSEVINDU

REPERASJON Alle mennesker gjør feil, det er menneskelig Viktig at vi tar ansvar for det vi har gjort Målet er å gjøre andre tryggere. 1.Tar ansvar og sier hva du har gjort 2.Sier at det var galt av deg og at det var din skyld 3.Du vil høre og forstå hvordan det var for den andre