Velkommen til foreldremøte Program: Del 1 – FAU-representant og klassekontakter Del 2 Matematikk o ”Russisk” matematikk ved Oddvar Lomeland o Matematikk-kofferten Lese – og skriveopplæringen o Sol og film om lesing o STL + Zippy Diverse info Info fra helsesøster Astrid Haugland
Russisk matematikk
Mål for undervisningen Målene fra kunnskapsløftet (Den norske læreplanen). Hovedmålet er ikke bare spesifikke matematikk- kunnskaper, men også den generelle utviklingen. Åpne elevene slik at de ikke er redde for å prøve nye ting. Læring skal skje på høyest mulig nivå. Undervisningen skal være tilpasset den enkelte elev. Viktig å lære barna å jobbe hardt.
Hva skiller de russiske bøkene fra de norske? Struktur og oppbygging Tekstmengde Bruk av faguttrykk Progresjon (jobbes med likninger og tekstoppgaver allerede på 1.trinn)
Lese- og skriveopplæringen
Bokstavene Hva er en bokstav? En besynderlig ting – En linje, en strek, en prikk, en ring Og så er det slik det skal være. En liten bokstav sier ikke det spor, men sammen med andre blir den til ord som lærer deg det du skal lære. Andrè Bjerke
Vårt mål: Gi et lite innblikk i hvordan vi tenker om lese- og skriveopplæringen
Rask bokstavinnlæring Mål: –kunne alle bokstavene i løpet av 1. trinn To bokstaver per uke med repetisjonsuker innimellom Film fra lesesenteret (UIS) om rask bokstavinnlæring: Bokstaver! - Bokstavfilm om rask bokstavprogresjon
Bokstavlyd og bokstavnavn Bokstavnavn – når vi snakker om bokstaven Bokstavlyd – må bruke lyden for å få til å lese.
”Sitter” bokstavene? Øv og øv på bokstavnavn, bokstavlyd og skriving. Sjekk bokstaven - At eleven kan skrive bokstaven når du sier den - At eleven kan si lyden når han ser bokstaven Når vi har lært flere bokstaver, er det lurt å sjekke ”de gamle” i samme slengen.
Utfordringer i det norske språket Lydrette ord: sol bil Stumme lyder: Therese hund Doble konsonanter: pakke mann Vokalene har to lyder hver: ape/appelsin eple/Eli
. Diftongene To bokstaver, men bare en lyd Sei, kai, gøy, sau ”ei” kommer nokså fort i leselekse Andre lydpakker: Unger Kylling Bokstaver med ”feil lyd” Golv Dum Prøv å tenke deg inn i ungenes situasjon – les ordene slik de står (uten alle reglene du har lært…)
Når ungene skal lese ord som ikke er lydrette («lureord»): Hjelp til med å lage den lyden det er noe spesielt med, for eksempel kjøre, tang
Leselekse Det er viktig at elevene ikke stopper inne i ord. Eleven skal holde på den ene lyden helt til han begynner på den neste. ”Synge/dra sammen” bokstavene: Ooollle, ssseeel 1:s i l o r s l r ri ro is os li lo ris ros rir ror los sol 2:Her er is. Her er sol. Her er los. is sol los :
Skriving Rett skriveretning etter hvert som vi ”lærer” en bokstav Kan godt tyvstarte hjemme på skriveretning Bokstavhus Motorikken blir bedre etter hvert Pass på blyantgrepet
Prøv å forstå det eleven skriver. Be eventuelt eleven om å lese det for deg. Svar og forklar når eleven spør hvordan et ord skrives (ikke rett alle ord). Skriv eventuelt ordene eleven vil skrive på et ark, så kan eleven kopiere.
Hva kan dere gjøre hjemme? Øv godt på ukas mål o bokstavnavn og bokstavlyd o Skriveretning o Plass i bokstavhuset Snakk om hva ord betyr Les for eleven
Film om lesing (8 min)Film om lesing
STL + Skrive seg til lesing med PC/ipad og lyd på øret (Se eksempel)
Trinnets hjemmeside httpwww.minskole.no/minskole/solaas/pilot.nsf/vArt?Opennavigator&kt=1.&k=trinn
23
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer å bidra i samfunnet.” Verdens Helse Organisasjon,
Viktig for å utvikle god psykisk helse Å vite hva man føler, sortere og sette ord på følelsene Finne måter å få det bedre på 25 «Det er de voksnes ansvar å hjelpe barna til å forstå omgivelsene. Det er ord og begreper som er forstandens verktøy. Det er vår plikt å fylle opp barnas verktøykasse slik at de får konkrete redskaper å bruke» (Raundalen og Schulz august 2011)
Programmet har som mål å lære barna Å mestre dagliglivets utfordringer og problemer Å gjenkjenne og snakke om følelser Støtte hverandre 26
6 MODULER 24 timer Følelser Kommunikasjon Om å skape og å miste nære vennskap Å takle konflikter Endring og tap Mestring 27
Evaluering av Zippy Bedre klassemiljø Bedre faglig fungering Mindre mobbing og utestenging Bedre samhold Holen
Lekser Foreldrene/foresatte har ansvar for leksene – ikke eleven. (skrive melding hvis det har kommet noe i veien.) Det beste for eleven er at dere sitter sammen og gjør leksene. Signèr under leksa - Ukas mål Dere sparer oss for MYE ekstraarbeid hvis –leksene blir gjort til rett tid –eleven har med seg det han trenger på skolen (mat, drikkeflaske, bøker, meldemappe, spissede blyanter og farger, visk) –beskjeder på ukeplanen leses nøye
Diverse Solås er en helsefremmende skole - Morgenfriskus - Turer - Ekstra lange friminutt - To gymøkter - Fokus på bevegelse og avbrekk - Egne lekeøkter i løpet av uken Allergier Bursdagsinvitasjoner Meldemapper