1 11 Klikk for å redigere tittelstil Klikk for å redigere undertittelstil i malen Klikk for å redigere tittelstil Håndball mot homohets «Ytringer kan skade»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Idrettspolitisk dokument
Advertisements

Holdninger til homofile i idretten i Telemark
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Homofile og lesbiske arbeidstakere
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Fair Play Du kan være den lille forskjellen som betyr så mye.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Sportsklubben Herd Foreldreinformasjon. Sportsklubben Herd  Herd Fotball & Herd Idrettskole  Skolekretsene Åse og Lerstad  Største fotballgruppe mellom.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Hva er omdømme?  Omdømme er summen av oppfatninger som finns om oss, egenskaper vi tillegges, de (for)dommer som felles – kort sagt summen av alle historier.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Diskriminering- utfordringer i idretten Siri Grønborg Christensen, advokat, NIF Åsulv Solstad, avdelingsleder, Ingrid Thorses, juridisk førsteonsulent,
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Hvordan forebygge mobbing?
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Håndball mot homohets ”Ytringer kan skade”
Samhandling med ungdom
Vold på arbeidsplassen
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Samarbeid og medbestemmelse
Idretten er så stor del av identiteten min.
Fra ung og lovende til verdensklasse
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Rekruttering og deltakelse i korps
Ungdom og rus Bodø 2017 Politimesteren i Salten.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Forbundets etiske retningslinjer
Nærhet, intimitet og seksualitet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Trygt og godt skolemiljø
HMS © Caritas Norge..
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Arbeidskultur i Drammen kommune
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Ny kjønnsnøytral ekteskapslov 2008
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Voldsforebyggende opplæring
Nå er vi spente!.
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Fysisk og psykisk helse
Luftsportforbundet Oslo, torsdag 3. mai 2018
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Jesu budskap og eksempel
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

1 11 Klikk for å redigere tittelstil Klikk for å redigere undertittelstil i malen Klikk for å redigere tittelstil Håndball mot homohets «Ytringer kan skade»

2 22 Verdier «Norsk håndball skal bygge på og kjennetegnes ved den enkeltes stolthet og engasjement og utøves gjennom felles verdier som er gjeldende for alle, i all virksomhet i norsk håndball, på og utenfor banen.»

3 33 Organisasjonen norsk håndball Mål Skal være en organisasjon for alle. Strategi Gjennomføre et målrettet og aktivt arbeid i alle organisasjonsledd der inkludering skal være et nøkkelbegrep.

4 44 Organisering av inkluderingsarbeidet Inkludering Forbundsstyre (FS) + administrasjon Ressursgruppe Funksjonshemmede (Oppnevnt) Ressursgruppe Etniske minoriteter (Oppnevnt) Ressursgruppe Seksuell orientering (Oppnevnte )

5 55 Idrettspolitisk dokument (NIF 2007 – 2011) 1.6 Toleranse og likeverd Mål Å utvikle toleranse, forståelse og skape erkjennelse av menneskers likeverd for å unngå diskriminering, trakassering og hets. Strategi Det er nulltoleranse for diskriminering og trakassering uansett kjønn, etnisk bakgrunn, livssyn, seksuell orientering og funksjonshemming.

6 66 Lesbiske, homofile og bifile er til forskjell fra mange andre minoritetsgrupper en usynlig gruppe. Det er derfor en ekstra utfordring å bidra til formidling av kunnskap og informasjon slik at denne gruppen aksepteres innenfor idretten. Ansvar Alle organisasjonsledd … 1.6 Toleranse og likeverd

7 77 Ytringer kan skade Håndball skal være en åpen og trygg arena der homofile og lesbiske føler seg hjemme som utøver, trener, dommer og supporter. NHF vil bidra for å unngå diskriminering på bakgrunn av seksuell orientering, ved å forebygge og motkjempe homohets og homofobi i håndballen. Gjennom dette vil vi påvirke til bedre levekår og livskvalitet for alle.

8 88 Utfordringer for unge homofile/lesbiske? Homofile og lesbiske har det jevnt over bra, men mange møter også ekstra utfordringer: ”Homo” – er et av de mest vanlige skjellsord blant ungdom. De er mer utsatt enn resten av befolkningen i forhold til selvmord og vold. 1 av 20 lesbiske/bifile tenåringsjenter og 1 av 5 homofile/bifile tenåringsgutter i Oslo oppgir at de blir utsatt for daglig mobbing.

av 10 lesbiske/bifile og 4 av10 homofile/bifile oppgir å ha vært utsatt for vold som krevde legebehandling siste året. Andelen er fire ganger større enn hva en finner blant heterofile tenåringer. Mye av volden skjer i ungdommenes umiddelbare omgangskrets eller familierelasjoner. (Røhnebek m.fl.: Hore eller homo? En rapport om seksualisert trakassering blant ungdom) Utfordringer (forts)

10 Homofile og lesbiske idrettsutøvere Er ikke åpne om sin seksuelle legning i idrettssammenheng. Opplever at en idrettskarriere ikke kan kombineres med det å leve lesbisk/homofilt. Oppnår dårlige resultat som konkurranseutøver av grunner relatert til sin seksuelle legning. Trekkes mer mot homo- vennlige sosiale arenaer. Slutter med idrett. (Eng 2003)

11 Hva er homohets ? Diskriminering –Forskjellsbehandling / ulike muligheter på bakgrunn av seksuell orientering Nedsettende kommentarer –om person / om gruppe ”Morsomheter” / trakassering –Hvor går grensen? –Hva ligger i begrepet ”Nulltoleranse for homohets”? Motiv – Handling – Konsekvens –Selv om det ofte ikke er motivet, så kan en handling eller en sleivete ytring oppleves som diskriminerende eller hets.

12 Hvorfor fordommer mot homofile? Redsel for det ukjente Utenfor seg selv (eksternt) Hos seg selv (internt) Redsel for å bli definert som homofil Mangel på kunnskap Fastlåste kjønnsroller hva er maskulint og hva er feminint? stereotyper (lav toleranse for ”annerledeshet”)

13 Hva kan du gjøre som trener? Tørre å si ordet ”homo” – signalisere nulltoleranse for homohets - vær tydelig! Snakke om tema ”håndball mot homohets” med egne spillere og personer tilknyttet laget. Skape en trygg arena for utøvere som ønsker å være åpen om sin seksuelle legning.

14 Felles ansvar Dette er en viktig del av norsk håndballs verdigrunnlag, - ta temaet opp når dere diskuterer verdier internt i klubben og i de enkelte lag. Viktig å få temaet inn i trener-, dommer- og lederutdanningen. Vi har alle et ansvar! Vær et forbilde. Påpek homohets, - vi har nulltoleranse for homohets i norsk håndball!

15 «Komme–ut–prosessen» ” Onsdag fortalte han alle lagkameratene sine i Elverum Håndball om sin seksuelle legning. – Jeg har aldri vært så nervøs i hele mitt liv, sier 20-åringen.” Are Grongstad intervju med Østlendingen 19/ / /1102 Frykten for at det verste skal skje, - ! Hvordan kan vi redusere denne frykten? Trener/leder har en tydelig holdning som gir utøveren en trygg arena i håndballmiljøet.

16 Kjære trener! ” - Det kan være ukomfortabelt å skulle snakke om det som er ukjent og som du vet lite om. Kast deg ut i det på tross av dette. DU kan gjøre en forskjell ved å snakke med dine spillere om homohets og homofobi. Bare det at homofili blir et samtaleemne kan bidra til å fjerne fordommer og ikke minst skape et bedre grunnlag for åpenhet i miljøet - ” Lykke til! Gro Hammerseng

17 Tema til diskusjon Hva er ”Håndball mot homohets”? Utfordringer for unge homofile/lesbiske Utfordringer for homofile/lesbiske i idretten Hva er homohets og hvor kommer det fra? Hva kan du som trener gjøre? Hva kan hver enkelt i klubben gjøre?