Forelesning om den elektroniske byutviklingens sosiale sider SGO høst 2005 Per Gunnar Røe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Omstilling uten nedbemanning
Advertisements

SGO 4012 – Bygeografi Tema: Governance i bypolitikken Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Den store Skattejakten
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Kommentarer til Hovedstadsmeldingen Fung. byråd for finans og utvikling Øyvind Såtvedt Oslo Bolig- og byplanforening 13. november 2007 Oslo kommune Byrådslederens.
Forelesning om den elektroniske byutviklingens sosiale sider SGO høst 2004 Per Gunnar Røe.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
En ny global kontekst – sentrale begreper
SGO 4012 – Bygeografi Tema: Entreprenørpolitikk og markedsføring av byer Vår 2005 Per Gunnar Røe.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
SGO 2100 – Byers geografi Tema: Transport, IKT og mobilitet Våren 2005 Per Gunnar Røe.
SGO 4012 – Bygeografi Tema: Digitale byrom og virtuell urbanisme Våren 2004 Per Gunnar Røe.
SGO 2100 – Byers geografi Tema: Byer og bygeografi Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
SGO ETNISK SEGREGASJON. ETNISITET: BRUKSMÅTER Objektiv egenskap ved grupper (“ethnic identity”): nasjonalitet/nasjonalitetsbakgrunn, kultur,
SGO 2100 – Byers geografi Tema: Transport, IKT og mobilitet Våren 2004 Per Gunnar Røe.
Våren 2005 Per Gunnar Røe SGO 2100 – Byers geografi Tema: Byplanlegging og bypolitikk i Norge.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
SGO 4012 – Bygeografi Tema: Digitale byrom og virtuell urbanisme Våren 2004 Per Gunnar Røe.
Framtidens geografier SGO 1001 Høst 2005 Per Gunnar Røe.
BYENES GEOGRAFI FLYTTING, NABOLAGSENDRINGER OG BOLIGMARKED.
FNS og miljø Hege Merete Knutsen sgo Hege M. Knutsen, UiO, sgo 2300 Innhold Begrepsavklaring: FNS, EAC, miljøteknologi Teoretiske argumenter for.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
MELLOMFAG ETNISK SEGREGASJON, GHETTOER OG TILPASNINGER BLANT ETNISKE MINORITETER.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Seminar uke 36: Globalisering og regional utvikling Gruppe 1: Redegjør for de motsatte syn på globalisering som fremkommer hos ”hyperglobalister” og skeptikere.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Organisasjonsteori - omgivelser
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
- Jeg vil understreke hvor viktig det er at vi nå ikke gjentar feil fra mellomkrigstiden og bygger opp handelshindre. Sammen med store penge- og finanspolitiske.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Universitetskommune 3.0 Forberedende diskusjon frem mot ILM 21. nov
Bertel O. Steen – Dialogkonferanse Ruter –
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Economic growth around the world
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning om den elektroniske byutviklingens sosiale sider SGO høst 2005 Per Gunnar Røe

Hovedretninger i litteraturen Teknologisk determinisme (tidlige teorier om telependling) Teknologisk optimisme - utopisk futurisme (Tofler/Negroponte) Teknologisk pessimisme - teknologi som et produkt av kapitalismen (Robins) Sosioteknisk forståelse - teknologi som en sosial konstruksjon (Graham og Marvin)

Teknologien bestemmer Ny teknologi skaper nye sosiale praksiser – sosial endring styres gjennom teknologipolitikk IKT-utv. vil føre til at behovet for fysisk mobilitet reduseres og den geografiske valgfriheten øker –Folk vil bosette seg og velge aktiviteter utenfor byene slik at byene vil gå under –Byspredningen øker, og det dannes nye regionale bystrukturer (”Broadacre city”) –Byens fysiske strukturer erstattes av en ny kybernetisk urbanisme løsrevet fra romlige strukturer –Transporten vil reduseres og bymiljøet bli bedre

Det sosiale bestemmer Teknologi som et sosialt produkt Teknologiutviklingen som noe som er innvevd i kapitalismen Teknologipessimisme (dystopisk futurisme) Kampen for den ”humane” byen De motsetningsfylte sidene ved IKT og byutvikling (sosial eksklusjon)

”Den tredje vei” IKT-systemer redefinerer viktige sider ved samfunnet, uten at teknologien determinerer en utvikling Det fokuseres på bruken av teknologien (sosiotekniske prosesser) Teknologien betraktes som en sosial konstruksjon Man studerer synergier og motsetninger

Byenes betydning Byenes økonomiske, sosiale og kulturelle betydning ble undervurdert Byenes rolle i den nye økonomien ble oversett –IKT gjør at spesialiserte urbane sentra kan utvide sin makt, sine markeder og kontroll til avsidesliggende områder –Den globale økonomiens hastighet, kompleksitet og usikkerhet krever en konsentrasjon av infrastruktur og teknologikultur –Etterspørselen etter IKT er drevet fram av de urbane markedene

Infrastrukturnettverk og urbanisme (Graham og Marvin) Økonomiske, sosiale, geografiske, miljømessige og kulturelle endringer i byer er knyttet til endrede praksiser og utveksling gjennom infrastrukturelle nettverk Nettverkene bringer steder, mennesker, bygninger og byelementer inn i dynamiske relasjoner, men skaper samtidig barrierer Nettverkene er en viktig del av materielle, økonomiske og geopolitiske strukturer i dagens byer og bysystemer (størknet kapital) Nettverkene og tilknyttede sosiotekniske prosesser er involvert i struktureringen av by-kulturelle erfaringer og bylivets ”følelsesstrukturer”

Internetts sosialt selektive sider Utbyggingen av bredbåndsinfrastruktur kommer først til de innflytelsesrike brukerne og rommene Mediabedrifter utvikler parallelle Internett-infrastrukturer for å tilby kundene mulighetene til å omgå den offentlige infrastrukturen (lagring av etterspurt innhold) Utviklingen av programvare og algoritmer som leder informasjons”pakker” rundt systemet, som prioriterer viktige brukere framfor andre

Eksklusjon i byenes transportsystemer Motorveier har alltid vært viktig for byenes sosiale differensiering Men veiprising gjør motorveiene om fra en passiv og offentlig infrastruktur –til noe digitalt kontrollert og privatisert –til noe som kan selges i et mobilitetsmarked Tidligere homogene motorveinettverk splittes opp i spesialfiler for ulike typer brukere Veiprising og andre metoder for å kontrollere eller ekskludere særskilte sosiale grupper, reduserer noens makt og øker andres kontroll over rommet

Analoge byer, ”plazaer” og atrier (USA) Det utvikles analoge byer, eksklusive enklaver for arbeid, forbruk og fritid som bindes sammen med private innelukkede gangveier, tunneller og broer Det tradisjonelle veisystemet overlates til de fattige fotgjengerne som ikke kan komme inn i systemet med bilen og motorveisystemet Kontorer, hoteller, fritidsaktiviteter, handel og boliger samles i gigantiske ”plazaer” eller atrier som overvåkes av private utbyggere Paradoksalt nok etteraper disse nye rommene den tradisjonelle gatens tradisjonelle språk og symbolbruk

Nye forretningsområder og overvåkning Nye former for lokalforvaltning oppstår der lokale grunneiere tar over tjenester som tidligere var offentlige for å tilpasse dem en bestemt sosioøkonomisk klasse Uønskede mennesker (narkomane, tiggere, løsgjengere, etc) skyves ut ved hjelp av –”gatetematisering” –private sikkerhetsvakter –forsiktig håndhevelse –bruk av overvåkningskameraer.

Steder for fornøyelse og forførelse Kjøpe- og opplevelsessentre, nye rom for forbruk og betalte fritidsaktiviteter isolert fra forstaden forøvrig –Sosialt kontrollerte områder (avgrensede, rene sosiale rom som ekskluderer minoritetsgrupper), som knyttes til resten av forstaden f.eks ved spesialdesignede motorveier Rekonstruerte og privatiserte offentlige rom i bykjernene: underholdningsorienterte handlesentre, mini-temaparker, video-vegger, simulatorer, vannparker, IMAX-kinoer, etc –Man skal tiltrekke seg den øvre middelklassen, som er redd for den offentlige gatens farer –Men overvåkningen som holder lite bemidlede uro-momenter ute, reduserer bylivets vitalitet og sosiale mangfold

Strategier for utskillelse 1.Betalt inngang i temaparker 2.Proaktive sikkerhetsvakter med overvåkningsteknologi for å oppdage ”uønskede gjester” 3.En byforming som omgir de innadvendte prosjektene med parkeringsplasser og motorveier, som øker følelsen av sosio-romlig segregasjon fra byen ellers 4.Geografisk distansering og skjev infrastrukturutvikling: Prosjektene legges til steder –det er umulig å nå uten bil –Der tilgjengelighet for fotgjengere og kollektivtrafikk er vanskelig

Planlagte ”adgangsbegrensede” (gated) boligområder Adgangskontrollerte, avstengte boligområder er nå et trekk ved mange byer verden over Dette er områder for de velstående, der man kopierer høykvalitets offentlig service med private midler Områdene kontrolleres og avstenges ved hjelp av høye murer, portvakter, overvåkningskameraer og sikkerhetstjenester Også ordinære bystrøk for de velbemidlede har i økende grad systemer for overvåkning og sikkerhetskontroll I USA inngår disse områdene i ”Edge Cities” med ”skygge-regjeringer”, som kan innkreve skatter, lage regler og overvåke områdene

Smarte hjem Velstående beboere utstyrer hjemmet sitt med avansert nettverksinfrastruktur som –stenger dem ute fra den omkringliggende byen og offentlig byliv –gir beboerne mulighet gjennom avansert kommunikasjon til å nå ut til en ”frigjort og løsrevet verden” Hjemmene til velstående gjøres i økende grad om til –sikre tilfluktssteder –steder for infrastrukturell utveksling, kommunikasjon og transaksjon

De marginaliserte rommene Tjenester og teknologi som retter seg mot visse mennesker og steder, vil ofte marginalisere og ekskludere andre (”the poverty of connections”) De manglende mulighetene for å delta i de viktigste nettverksrommene kommer i tillegg til hverdagslivets tyngsler for øvrig Disse problemene øker når byene re-modelleres til ulike typer forbrukslandskap Dette skjer parallelt med at offentlige velferdssystemer bygges ned og privatiseres (som de marginaliserte er ekstra avhengige av )

Økonomiske aktører i utviklingen av ”glokal” byinfrastruktur Nasjonale myndigheter har i stor grad gitt opp det moderne infrastrukturelle ideal (sosial likhet) til fordel for markedsføring av byregioner En entreprenørstyrt byutvikling, med offentlige-private partnerskap som ønsker global kapital gjennom tilrettelegging for prosjekter og markedsføring av steder Privat infrastruktur- og eiendomsutviklingskapital rettes mot ”glokal” tilknytning for favoriserte steder og brukere Store private selskaper oppmuntrer (gjennom lobbyvirksomhet) til å produsere infrastrukturnettverk tilpasset deres internasjonalisering og ”glokale” behov

Skreddersydd infrastruktur for globale finansielle enklaver De økonomisk mest verdsatte bydelene får egne høykvalitets infrastrukturforbindelser (til bysentrum, forretningsenklaver og databehandlingsområder) De globale bykjernene er med på å forme den globale geografien av investering i telekommunikasjon (binde sammen ”øyriket” av globale byer) Filtrering av uønsket veitrafikk ved bruk av overvåkningssystemer og veiprising (det sies å bedre bymiljøet, men har sosiale skjevheter) Mellomliggende/tilliggende områder kan preges av liten tilgjengelighet med telekommunikasjon og ofte sosiale ulemper

Global tilkobling og lokal frakobling i de globale byenes periferier Prosjekter som representerer sterkt regulerte og bevoktede ”offentlige rom” for selskapenes ansatte De er avgrenset fra de omkringliggende gatene, men artikuleres i steden for ved hjelp av parkeringshus, gangbroer, direkte tunneler til ekspressbaner og kjøpesentre –Tokyo Teleport Town: motorveinettverk, sporvognssystem, strøm og vann, og kabler og telekommunikasjonsnettverk –London Docklands: sporvognssystem, en kortbaneflyplass, to teleporter, 6 konkurrerende fiberoptiske nettverk og særskilte kraft-, vann-, transport- og motorveitilkoblinger

Teknopoler og clustere for høyteknologisk innovasjon I de gamle industriområdene i nord vokser det frem nye industrielle rom bygget på innovasjon, finanskapital, universitetsmiljøer og sofistikerte infrastrukturforbindelser Eiendomsutviklere gir områder globale tilknytninger for å lokke til seg selskaper innen IT, multimedia, bioteknologi og ny materialteknologi, særlig i de voksende ”high-tech”-byene Mens infrastruktur og ulike typer støttefunksjoner trekkes mot disse nye områdene, neglisjeres ofte forbindelsene til fattigere områder I enkelte land (Frankrike, Singapore og Japan) er opprettelsen av omfattende infrastrukturer, kombinert med nye bykomplekser og universiteter, ledd i nasjonale programmer for utvikling av teknopoler Det vokser også fram teknopoler i utviklingsland, hvor utviklingen av høykvalitets infrastruktur er enda viktigere

Skreddersydd infrastruktur for utenlandske investorer Posisjonering i kampen mellom byer og regioner om utenlandske eksport-orienterte investorer By- og regionalutviklingsstrategier sikter mot å utforme bebygde miljøer og infrastruktur som tilpasses de detaljerte behovene til produksjonsvirksomheter I en verden av markedsstrømmer og stor lokaliseringsfrihet, blir faktorene på tilbudssiden (skatter og avgifter, miljøregulering og forretningsvennlighet) ofte avgjørende i konkurransen Det hevdes at konkurransen mellom regionene i Europa ligger i tilrettelegging og subsidiering av transport, energi, vann og kommunikasjonsinfrastruktur Offentlige myndigheters evne til å produsere ”rom” som er skreddersydd de foranderlige behovene til nøkkelselskaper blir avgjørende (resultatet er et mer fragmentert utbyggingsmønster)

De nye bystrukturene Noen hevder dette gir rom for utviklingen av polysentriske vekstkorridorer, knyttet sammen på intrikat, men ytterst ujevnt, vis De relasjonelle båndene er horisontale mer enn hierarkiske Men disse infrastrukturene er (for eksempel i Kina) konfigurerte for å møte behovene til de innflytelsesrike Lavinntekts- og fattigere områder innenfor disse framvoksende byrommene forblir underutviklede Infrastrukturavgiftene øker, og nye prosjekter, som motorveier, blir ofte avgiftsbelagte for å dekke utbyggingskostnadene, og inntektene blir fordelt mellom kommunene og utenlandske investorer (Kina) Samtidig ligger kollektive basisinvesteringer i veier, vann, energi, elektrisitet og kommunikasjonsinfrastruktur, som er viktige offentlig tilgjengelige goder, langt bak tilknytningene for ”elite-enklavene”

Artikulasjoner for den kinetiske elite Den internasjonale flyplass eller jernbaneterminal er skreddersydde rom for organisering av de globale strømmene Slike steder er utformet og regulert med tanke på behovene til velstående forretnings- og fritidsreisende Flyplassene knytter seg ofte sterkere opp mot de globale flyrutemønstrene enn den tilliggende byen Flyplassarkitektur er vel det sterkeste uttrykket for slike enklave-formende prosesser

Hvordan mega-flyplasser utvikles til fraskilte steder Høymobile og innflytelsesrike forretningsfolk kan omgå immigrasjons- og billettsystemene ved hjelp av håndscannning og smart kort I dette inngår også luksuriøse ”lounges” tilgjengelig bare for business-eliten Forretningsområder, næringsparker, kjøpesentre, hoteller og ulike tjenester vokser opp rundt internasjonale flyplasser Opprettes tog på eksisterende linjer, som ikke stopper mellom flyplassen og bysentrum, eller det bygges nye private linjer som bare er rettet mot flypassasjerer