Les meg- Litteraturformidling Ragnhild My Ragnhild Malfang Født i 75 Samboer Mor til 3 på 21, 19, og 1 Har jobbet i skolebibliotek, som barne- og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Fagbøker for barn Anne.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Fagnettverk Suksesskriterier - presentasjon av resultater fra spørreundersøkelse.
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Har du en bok som passer til meg, eller
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
TIDSLINJER 1.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
FORSKNINGSTORG – april 2012Berit Rødsand3 Hva «får» dere av arrangørene Telt Strøm Møbler Nettilgang Kaffe og pizza og hyggelig samvær.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Litteraturhus Nord-Trøndelag -Arrangørerfaring fra små og mellomstore bibliotek Kari Hortman, Nord-Trøndelag fylkesbibliotek.
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
Skriving i begynneropplæringa
Velkommen til foreldremøte 1. rød. Informasjon om 2. klasse  Klassene fortsetter slik de er nå.  Jeg fortsetter som kontaktlærer.  Anbjørg fortsetter.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Sosialt entreprenørskap fordi vi kan - og vil!
Hvordan skrive egne dilemma
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Samfunnsfag.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hvordan bruke presentasjonene
Alta.
Roller og forventninger
Tanker, erfaringer, lure tips og grove tabber Ragnhild, 2017
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Kapittel 14: Tale og lytte
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Les meg- Litteraturformidling Ragnhild 2016

My Ragnhild Malfang Født i 75 Samboer Mor til 3 på 21, 19, og 1 Har jobbet i skolebibliotek, som barne- og ungdomsbibliotekar og nå biblioteksjef Har vært med på VELDIG mange formidlingsprosjekter Får ikke nok på jobb, og leder IBBY Norge på fritiden

For over 1 år siden: avslutning av formidlingsprosjekt med Formidlingsfagdag 3-årig prosjekt Digitale boktrailere Utrolig mye jobb Utrolig gøy Ønske om å samle erfaringer i en mer håndfast form Invitere flinke folk til å delta

Samtidig… Vilde Kamfjord og Pål Brekke Indregard planlegger også å skrive om formidling De nevner planene for Nina på Lillehammer og BOM!

Facebookgruppe

Alt nå samlet i bok!

Mitt Kapittel: Lese, leve, leke

Hva gir lesing? Felles opplevelser Kunnskap Empati Ordforråd Øver opp konsentrasjon Inngang til å snakke om ulike temaer Felles referanserammer Mye moro!

Test!

Ingen er like! Ulik leseferdighet og leseforståelse Ulik mengdetrening Ulike forutsetninger i språk og hvor lett man tar lesing Svært ulik motivasjon INGEN bok alle kjenner til!

Hva er formidling og hvorfor? Vi mener det er viktig å promotere historier Vår jobb: å åpne opp verden av fortellinger Få anmeldelser, stor mengde utgivelser, tidvis avskrekkende cover, baksidetekst skrevet av en full ape?

Å snakke MED barn/ungdom, ikke til Voksne kan være sperrer for bøker Ta utgangspunkt i interesser Tilby en ærefull utgang Finn gjerne en miks av bøker, fakta, tynne, tykke- Skill klart på det man MÅ lese(pensum) og det man kan lese fordi man vil Vi nedvurderer ofte hvilke bøker som passer til hvilken alder

Å velge ut bøker Jo flere som skal formidles til, jo viktigere med spredning I samme gruppe sitter det folk med svært forskjellig lesekompetanse. Tilby det oppnåelige, peke på det utviklende Magne verdige temaer man gjerne skulle tatt med i hver bokprat- lag liste med bøkene du snakker om med titler med samme tema listet opp. Populære og aktuelle temaer bringer inn muligheten av å promotere også eldre fortellinger Vær obs på kulturrelativisme

Eksempel: spill

Visuelt Bokforside Bilder fra boka Boktrailer Filmklipp Youtubevideo Bilder fra nyheter, andre bøker, historie Spill

Eksempel

Å være personlig Gjør inntrykk Gjør presentasjonen personlig og mer minneverdig Gir annerledes innganger inn i teksten Klikker med følelser til målgruppa NB! Lov å både overdrive og å bruke andres opplevelser

Mixe og Matche

Og av og til blir det mageplask…

Viktigst! Tørre å prøve! DU er den beste DEG Variasjon Bredt utvalg God forberedelse Føle på stemningen Snu på opplegget hvis det trengs Få inspirasjon av andre