SPENNINGER OG SAMMENHENGER MELLOM MODERNE UNGDOMSFORSKNING OG PEDAGOGISK PRAKSIS Forelesning for LUT-studentene av Willy Aagre, Høgskolen i Vestfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
-slåss for frihet Lillehammer Judo For Fred.
Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Christian Waale Hansen
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Forebyggende innsatser i skolen
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Questions for New Zealand/Maori websites:
mai 2005 OPP! konferansen Stjørdal Faggruppe for pasientopplæring og brukermedvirkning ?
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
Forelesning Diskursanalyse
Identitet og meningsskaping i ungdomskulturen Ved førsteamanuensis, dr. polit. Willy Aagre.
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
SoMe – dei nye privatarkiva?
Radio listening in Norway
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Ulike måtar for bruken av pronomen
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Sandvika vgs Sandvika high school organazing the learning
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
Relevant questions for the Reference Group
MEVIT03-MVIT forelesning 6
CAMPAIGNING From vision to action.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Klassereiser og utdanningens betydning
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Autoritet i klasserommet
Communication and information about Spina bifida
Fra valg til læring.
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

SPENNINGER OG SAMMENHENGER MELLOM MODERNE UNGDOMSFORSKNING OG PEDAGOGISK PRAKSIS Forelesning for LUT-studentene av Willy Aagre, Høgskolen i Vestfold

Noen sentrale figurer fra 1900-tallets ungdomsforskning Ellen Key og Gustav Wyneken med sine budskap om ungdom som kulturelt handlende subjekt G. Stanley Halls tverrvitenskapelige ungdomsforskning, inspirert av utviklingslæren Siegfried Bernfeld og hans tidlige forsøk på å forene marxistiske og freudianske tilnærminger James S. Colemans strukturfunksjonalistiske ungdomsforskning innenfor en utdanningssosiologisk kontekst Paul Willis’ etnografisk orienterte nærlesning innenfor etnografisk orientert ungdomsforskning

James S. Coleman: Given this general condition, there are several directions in which educational efforts could turn. One is toward the channelling of adolescent societies so that the influence they exert on a child is in the directions adults desire. (Coleman 1961:9).

Siegfried Bernfeld: No theory of education can resolve the antinomy between the justified will of the child and the justified will of the teacher; on the contrary, education consists in this antinomy. (Bernfeld 1925:52).

Paul Willis: The rejection of school work by ”the lads” and the omnipresent feeling that they know better is also paralleled by a massive feeling on the shopfloor, and in the working class generally, that practice is more important than theory (Willis 1988:56).

Hvorfor skole som pedagogisk praksisfelt? Fordi skolen er samfunnets mest betydningsfulle ungdomsarena Fordi skolen står sentralt i det jeg kaller allmennkulturell orientering blant unge Fordi ungdomsfellesskapet på skolen også er sentral arena for ungdomskulturell meningsskaping Fordi møtet mellom egenkulturen og skolens kultur har stor betydning for både inkluderings- og utstøtingsmekanismer

PISA-undersøkelsens norske ungdomsskole: Betydningen av klasse- og utdanningsbakgrunnen er økende De kjønnsbetingede forskjellene tilsvarer effektene av klassemessige forskjeller 15 – 25% av guttene (3 – 8% av jentene) har funksjonelle problemer i forhold til lesing/skriving/regning Relativt stor prestasjonsspredning, til tross for betydelig spesialpedagogisk innsats Relativ lav bevissthet om læringsstrategier, både blant lærere og elever

Situasjonsbeskrivelser Grepperud (2000) Nordahl (2002) Samspillsproblemer fører til en ”feilsøking” som rettes mot eleven selv eller hans/hennes bakgrunn Begrenset selvrefleksivitet fra læreres side Nedvurdering av elevenes identitetsarbeid Lite reell medvirkning om arbeidsformer Lite interesse for elevens subjektive erfaringer i skolen Liten viten om skolens betydning som sosial arena for de unge Relasjonene mellom lærer og elev sentral, også for læringsutbyttet Lærerstyrt og formidlende undervisning oppleves som kjedelig

Ungdomskultur i lys av Kunnskapsløftet FRA GENERELL DEL Det samarbeidende menneske: En sammensatt ungdomskultur(side 16) Deres økende bruk av massemedier både setter dem i en passiv tilskuerrolle og utsetter dem for motstridende verdisyn. Innsnevringen av de unges kontakt med samfunnet utenfor skolen, og reduksjonen av deres omgang med voksne, forsterkes av en ofte innadvendt og selvbeskuende ungdomskultur.

HVA SLAGS LÆRERROLLE I EN REFLEKSIV SKOLE? Dialogisk og kritisk undersøkende, både overfor den allmenne kulturen og overfor ungdomskulturen Betrakter de unges kulturviten som en ressurs Øker bevisstheten blant ungdom om egne valg og egne smakspreferanser Bryter ned en nostalgisk grunnholdning og ser lysere og mer positivt nysgjerrig på samtiden Pådriver til en mer prosjektorganisert skole Bidrar til å løfte skoleprosjektene ut av skolen og inn i den lokale offentligheten

Professor Ola Stafseng, PFI, om forholdet mellom ungdoms- og utdanningsforskning Etterkrigstidens ungdoms- og utdanningsforskning har utviklet seg på hver side av en ugjennomtrengelig skolemur. Det må drives mer empirisk forskning av den brobyggende typen, kombinert med et metavitenskapelig og teoretisk utviklingsarbeid.

Henry Giroux om hva Critical Pedagogy prøver å utvikle: creating new forms of knowledge through its emphasis on breaking down disciplines and creating interdisciplinary knowledge. raising questions about the relationships between the margins and centers of powers in schools. rejecting the distinction between high and popular culture so as to make curriculum knowledge responsive to the everyday knowledge that constitutes peoples’ lived histories differently. illuminating the primacy of the ethical in defining the language that teachers and others use to produce particular cultural practices.