Lesing av magasiner 2015/2016 (MU 16/2): Færre magasinlesere Knut-Arne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Advertisements

Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Journalistene)
Norsk Medieindeks 2012.h Lesertall for ukeblader, magasiner og tegneserier.
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
©TNS 2012 Ferieplaner i Påsken. ©TNS 2012 Prosjektbekrivelse 2 ProsjekttypeSyndikert FormålKartlegge befolkningens ferieplaner i Påsken DatainnsamlingsmetodeWebintervjuer.
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
MEDIETALL Magasinenes opplagstall MAGASINENES OPPLAGSTALL 2014 Totalopplaget går tilbake 5,3 prosent på sammenlignbare titler – en mindre nedgang.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Lesing av papirmagasiner 2015 (MU 16/1): Sterk tilbakegang for magasinene TNS Gallup Knut-Arne
Lesing av magasiner 2014/2015 (MU 15/2): Svak framgang TNS Gallup Knut-Arne
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
INVE STORS IN AQUACULTURE INnovation in AQuaculture 1 Utviklingen i Bjugn Statistikk for 2014/15.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Sterk tilbakegang for papiravisene
Lesing av magasiner 2016 (MU 17/1)
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Lesing av magasiner 2016/2017: Vekst i magasinmarkedet
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Lesing av magasiner 2017: Stabilt magasinmarked
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Lesing av magasiner 2017/2018: Stabilt magasinmarked
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Lesing av magasiner 2018: Tilbakegang for papirmagasinene
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Lesing av magasiner 2015/2016 (MU 16/2): Færre magasinlesere Knut-Arne

2  13 magasiner øker, mens 67 går tilbake. Det er en samlet tilbakegang 7,8%.  Magasingruppen «Foreldre» går noe frem.  Magasingruppene «Medlemsblad/gratismagasin», «Fagblader», «Matblader» og «Tegneserie/ung» holder seg stabile.  Magasingruppene «Mann», «Kvinne» og «Jakt/friluft» går mest tilbake.  OBOS-bladet, Hus & Bolig og Aftenposten A-magasinet har størst framgang av de største magasinene.  VG Helg, Dagbladet Magasinet og Vi i Villa taper flest nettolesere av de største.  31% leser daglig minst et magasin, mot 34% 2014/2015 (15/2).  Magasinene blir i gjennomsnitt tatt fram og lest/tittet i 3,6 ganger.  62% av magasinenes sider blir lest/tittet i hver gang man tar fram magasinet. Sammendrag: De fleste magasinene går tilbake Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2. For sammenlignbare titler.

3  MagasinUndersøkelsen (MU) gir de offisielle tallene for blader og magasiner.  Tallene for denne innsamlingsperioden er juli 2015 til juni 2016 (MU16/2) og blir sammenlignet med juli 2014 til juni 2015 (MU15/2). Det er 83 blader og magasiner som er grunnlaget for sammenligningen.  Utvalget er på intervju med personer som er 12 år eller eldre. 1% av befolkningen tilsvarer personer 12 år eller eldre.  Denne rapporten viser både tradisjonelle lesertall (AIR) som beskriver nettostørrelsene og valutatallene for bruttoeksponeringer – GEP.  Average Issue Readership (AIR): Totalt antall lesere for en gjennomsnittsutgave av bladet/magasinet.  Gross Exposure Points (GEP): Et mål på hvor mange eksponeringer genererer en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et blad/magasin.  89% av intervjuene er foretatt online og 11% postalt. Mer om metode og magasintall på TNS Gallups nettsider under «Magasin»: Innledning

4  Undersøkelsen viser at man tar fram og leser gjennom hver utgave av et magasin mange ganger. Dette er viktig dokumentasjon for forlagene som beviser at det er stor sannsynlighet for at man leser/titter på annonsene flere ganger. Det tradisjonelle nettotallet (lest minst en gang) har ikke ivaretatt disse unike egenskapene, og forlagene har ikke synliggjort at de har flere gjentatte eksponeringer.  Antall lesertilfeller (NRO), som er den mest betydningsfulle faktoren i valutamålet GEP, ligger i gjennomsnitt på 3,6 for alle målte titler. Man leser/titter altså på hver utgave 3,6 ganger. Hvert magasin blir tatt fram og lest/tittet i 3,6 ganger 4

5 Valutamålet GEP  Formålet med å måle RES og NRO er at de inngår i beregningen av GEP.  GEP er mer sammenlignbart med andre mediekanaler som radio, TV og Internett. Her baserer man seg på pris per eksponering. Gross Exposure Points (GEP) er et mål på hvor mange eksponeringer genererer en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et blad/magasin. GEP baserer seg på tre faktorer:  Average Issue Readership (AIR) – Totalt antall lesere for en gjennomsnittsutgave av bladet/magasinet.  Number of Reading Occasions (NRO) – Antall lesertilfeller for en gjennomsnittsutgave av bladet/magasinet.  Gjennomsnittlig Readership Engagement Score (RES) – Mengde lest av blad/magasin ved et gjennomsnittlig lesertilfelle.

Endringer for bruttotall (GEP-kontakter) for gruppene (1) Antall lesere i tusen (brutto) 6 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2 vs 2015/2. GEP-kontakter: Antall eksponeringer for en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et magasin.

Endringer for bruttotall (GEP-kontakter) for gruppene (2) Antall lesere i tusen (brutto) 7 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2 vs 2015/2. GEP-kontakter: Antall eksponeringer for en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et magasin.

Aktualitet & TV Her og Nå, På TV, Se og Hør Tirsdag, Se og Hør Extra (4) Avismagasiner A-magasinet, Finansavisen MOTOR, Dagens Næringsliv D2, Dagbladet Magasinet, VG Helg (5) Bil/Båt Autofil, Bil, Båtmagasinet, Traktor, Bil Top Gear (Vi Menn Bil Top Gear), Båt (Vi Menn Båt) (6) Bolig og interiør Bo Bedre, BoligDrøm, Bolig Pluss, Bonytt, Gjør Det Selv, Hytteliv, Hyttemagasinet, Interiørmagasinet, Lev Landlig, Maison Interiør, Rom 123, Vakre Hjem & Interiør (12) Fagblader Bondebladet, Norsk Landbruk, Teknisk Ukeblad, Tidsskriftet Sykepleien (4) Foreldre Foreldre&Barn, BabyDrøm (2) Innsikt/økonomi Aftenposten Innsikt, Dine Penger, Kapital, Aftenposten Historie (4) Jakt/friluft Alt om fiske, Jakt, Jeger Hund & Våpen, UTE, Villmarksliv(5) Kvinne Costume, ELLE, Henne, Kamille, KK, Stella, Tara, Det Nye, ToppGirl (9) Mann Vi Menn (1) Helse/Livsstil/Sunnhet Aktiv Trening, Det Nye ShapeUp, i Form (3) Matblader Maison Mat&Vin, Mat fra Norge (2) PC, lyd og bilde Hjemme –PC (1) Sport/reise/vitenskap Fri Flyt – skimagasin, Illustrert Vitenskap, National Geographic Norge, Norsk Golf, Reiselyst, Terrengsykkel, Vagabond (7) Tegneserie/ung Donald Duck & Co, Julia, Tegneseriebladet BILLY, Tegneseriebladet Nemi, Tegneseriebladet PONDUS, Tegneseriebladet LUNCH (6) Voksen kvinne Allers, Familien, Hjemmet, Norsk Ukeblad, Vi over 60(5) Medlemsblad/gratismagasin NAFs medlemsblad MOTOR, Vi i Villa, Hus&Bolig, Jakt & Fiske, Fjell og vidde, COOP Medlem, OBOS-bladet (7) Grupper (sammenlignbare 2016/2 vs 2015/2) 8

Magasiner med høyest bruttotall (GEP) Antall lesere i tusen (brutto) 9 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2 vs 2015/2

Endringer for nettolesertall (AIR) for grupper (1) Antall lesere i tusen (netto) 10 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2 vs 2015/2

Endringer for nettolesertall (AIR) for grupper (2) Antall lesere i tusen (netto) 11 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2 vs 2015/2

Prosentvis endring (netto) for grupper fra 2015/2 til 2016/2 TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 12 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2 vs 2015/2. Nettolesertall for grupper for sammenlignbare grupper. Prosent

Endringer for nettolesertall (AIR) 20 største magasinene TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 13 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2 vs 2015/2

Endringer (i tusen) for nettolesertall 20 største magasinene fra 2015/2 til 2016/2 TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 14 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2 vs 2015/2. Antall lesere i tusen (netto)

15 Andelen lest (RES) Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2 Antall lesertilfeller (NRO)

16 Mengde lest (RES) for ulike grupper: 62% av magasinene blir lest/tittet i for et gj. lesertilfelle Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2. RES= Mengde lest for et gjennomsnittlig lesertilfelle. Andel lest

17 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2. NRO = Antall lesertilfeller for en gjennomsnittlig utgave. NRO: Antall lesertilfeller for ulike grupper Magasinene blir lest/tittet i 3,6 ganger Antall

31% leser daglig blader/magasiner 18 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/2

19