Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Advertisements

EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
Strategisk ledelse og IKT
Kjell Sandli Daglig leder Hareid Fastlandsamband A/S
En vekstkraftig nasjonal næringsklynge rustet til omstilling? Arild Hervik og Oddmund Oterhals Presentasjon for Maritim Bransjeforening 26. april 2007,
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Samhandlingsreformen – hvordan innovasjon, teknologi og kampen om hodene kan forandre spillereglene Paul Chaffey, Abelia.
Nasjonalt perspektiv Næringsperspektiv ansatte Investerings -marked: 110 mrd Driftsmarked : 55 mrd Faktisk eksport: 55 mrd 2003 → 2007:  Oljepris:
Byggevareindustriens høstmøte Shippingklubben, 29. november 2012 Jan Tore Sanner, 1. nestleder i Høyre.
Møreaksen - et samlet fylke
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Vi realiserer mulighetene i nord NHO Finnmarks årskonferanse, 8/ Jan-Frode Janson Konsernsjef.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Regional transportplan Agder
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.


Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Kva? Kvifor? Korleis?. Kva? Kvifor? Korleis? Kva?
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Side Hareid kommune © 2007 Side 1 Treffpunkt Hafast Det nye kommunekartet, kva betyr det for regionen? Ulsteinvik
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
1 A KLP Kommunekreditt Alternativ finansiering – muligheter og realisme Kystvegkonferansen i Vanylven 26.august 2011 Jan Olav Tryggestad Ass direktør.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
-Ein tydeleg medspelar Fylkeskommunen, kvar står vi Treffpunkt Hafast Fylkesordførar Jon Aasen.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Kystvegkonferansen Samferdsel – viktig for bedriftene  "Hos oss er det ikke først og fremst lønnskostnadene som utgjør den største trusselen.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Stad skipstunnel – verdens første skipstunnel
Kommunal planlegging.
vi starter med fremtiden og skaper den selv?
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Samferdsels-/vegprosjekter i ålesundregionen
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Kystvegkonferansen 26. august 2011
Seniorer i finansnæringen
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Stortingsrepresentant Marianne Synnes
: En livsnerve for vekstregionene                      Regiondirektør Hallvard Ween, NHO Rogaland : Slik kan vi bygge raskere og.
Hvordan formes samferdselen i nord
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
Kjetil Hestad, ordfører Tysnes kommune 25. november 2013
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nøkkeltall Vestlandet 2018
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Бейшева Ментай Идрисовна
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011

Disponering Presentasjon og avgrensing Påstander Vitnesbyrd Konklusjoner Vanylven, 26. august 2011

Hareid Fastlandsamband A/S: Reorganisert Private eierinteresser inn. Alle kommunene på Sunnmøre står bak. Gunvor Ulstein, styreleder Undertegnede er ansatt som daglig leder i 50%. 7,5 mill i aksjekapital. Mål/visjon: Realisering av Hafast asap Hafast: Et fergefritt samband mellom Hareid og Ålesund via Sula. Under eller på Sulafjorden, og under Borgundfjorden. (Borgundfjordtunnelen/Bytunnelen A/S). Hafast en del av stamveg E39 og Kystvegen. Hafast en del av den utvidede Møreaksen Hafast en del av Industriaksen/Kompetansevegen (Søre Sunnmøre – Ålesund – Nordre Sunnmøre) Viktige milepæler fremover: KVU Skei-Ålesund NTP Vanylven, 26. august 2011 Status

Trasé for dyp fjelltunnel

Vanylven, 26. august 2011 Alternativ teknisk løsning

Vanylven, 26. august 2011 Alternativ teknisk løsning

Mitt ståsted «Bakteppe»: Reisebehovet 1-75 km. Godstrafikken er viktig, persontrafikken vil bli enda mer viktig. Internasjonal konkurransekraft avhenger av kampen om «de kloke hodene». «De kloke hodene» velger attraktive regioner. (ABS) Statens ansvar: De økonomiske rammene må økes – særlig hva gjelder planlegging. Planregimet er for omfattende. Kost/nytteanalysene må revideres. Vanylven, 26. august 2011

Vitnesbyrd I: Vanylven, 26. august 2011 Jan Emblemsvåg (Verftsdirektør i STX) i Sunnmørsposten : Viktig for å fortsatt være verdensledende klynge: Uthevet i gult: 1.Rekruttere og utvikle humankapital. 2.Forbedre mobiliteten av humankapital via infrastruktur.

Vitnesbyrd II: Vanylven, 26. august 2011 «Hodene blir stadig viktigere.» Sysselsettingsveksten har vært klart størst i de kompetanseintensive næringene, og denne utviklingen vil fortsette. Regionforstørring er avgjørende. Arbeid Bolig Service

Maritim industri, service, rederi, offshore Petroleum Møbel Marine næringer Landbruksrelatert næringsvirksomhet Bergverk/mineral/metallindustr i Nasjonalt tyngdepunkt Tyngdepunkt i fylket Turisme Næringsstrukturen i Møre og Romsdal Vanylven, 26. august 2011 FoU/Utdannelse Offentlige arbeidsplasser/infrastruktur Bl.a. sykehus/flyplasser/administrasjon

Vitnesbyrd III: Vanylven, 26. august 2011

Vitnesbyrd IV: "Hos oss er det ikke først og fremst lønnskostnadene som utgjør den største trusselen. Det er de store transport- og kommunikasjonskostnadene. For å ha et godt transportsystem, kreves en infrastruktur. Det å skape en infrastruktur, blir derfor en del av verdiskapingsbegrepet.” Jens Petter Ekornes Vanylven, 26. august 2011

Vitnesbyrd V: Kobling mellom kompetanse – samferdsel – verdiskaping – internasjonal konkurransekraft Menon-publikasjon nr 9, 2009:Maritimt Møre: En integrert kunnskapsregion Den mest effektive infrastrukturinvesteringen som kan gjennomføres for å bidra til å bringe Maritimt Møre nærmere en integrert kunnskapsregion, er sannsynligvis Hareid Fastlandsamband (fastlandsforbindelse mellom Hareid og Ålesund via Sula). Vanylven, 26. august 2011

Vitnesbyrd VI Vanylven, 26. august 2011 Sunnmørsposten

Vitnesbyrd VII Vanylven, 26. august 2011 Sigbjørn Johnsen (2008): Tiden er derfor overmoden for å tenke nytt når det gjelder samfunnets behov for investeringer i infrastruktur. Uansett kan investeringer i vital infrastruktur ikke hele tiden være taperen. Det er jo dessuten realkapital og ikke forbruk.

Robuste ABS-regioner Magnhild sa en gang at hun ville gjøre landet tryggere, mer miljøvennlig og mindre? NOU 2011:3 snakker om regionforstørring! Vanylven, 26. august 2011

Konklusjon I Uansett hvor mange KVU’er, KS1’er og KS2’er, K/N- analyser, SØ-analyser NTP’er, KU’er m.v. man lager og legger frem; Det er den politiske viljen og evnen til realisering av nødvendig infrastruktur det står og faller på? (For meg synes det å være en kollektiv partiovergripende vilje på Stortinget til å holde igjen på samferdsels-investeringer. Eller kanskje en kollektiv handlingslammelse? Jeg håper virkelig jeg tar feil.) Vanylven, 26. august 2011

Konklusjon II «Vi har så mye melk, at vi tror vi ikke trenger ei ku.» Eldar Myhre Fagforeningsleder og far til Aslak Sira Myhre Vanylven, 26. august 2011

Konklusjon III Hafast må bygges. Vanylven, 26. august 2011

Verdens første fergefrie fjordkryssing?