Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011
Disponering Presentasjon og avgrensing Påstander Vitnesbyrd Konklusjoner Vanylven, 26. august 2011
Hareid Fastlandsamband A/S: Reorganisert Private eierinteresser inn. Alle kommunene på Sunnmøre står bak. Gunvor Ulstein, styreleder Undertegnede er ansatt som daglig leder i 50%. 7,5 mill i aksjekapital. Mål/visjon: Realisering av Hafast asap Hafast: Et fergefritt samband mellom Hareid og Ålesund via Sula. Under eller på Sulafjorden, og under Borgundfjorden. (Borgundfjordtunnelen/Bytunnelen A/S). Hafast en del av stamveg E39 og Kystvegen. Hafast en del av den utvidede Møreaksen Hafast en del av Industriaksen/Kompetansevegen (Søre Sunnmøre – Ålesund – Nordre Sunnmøre) Viktige milepæler fremover: KVU Skei-Ålesund NTP Vanylven, 26. august 2011 Status
Trasé for dyp fjelltunnel
Vanylven, 26. august 2011 Alternativ teknisk løsning
Vanylven, 26. august 2011 Alternativ teknisk løsning
Mitt ståsted «Bakteppe»: Reisebehovet 1-75 km. Godstrafikken er viktig, persontrafikken vil bli enda mer viktig. Internasjonal konkurransekraft avhenger av kampen om «de kloke hodene». «De kloke hodene» velger attraktive regioner. (ABS) Statens ansvar: De økonomiske rammene må økes – særlig hva gjelder planlegging. Planregimet er for omfattende. Kost/nytteanalysene må revideres. Vanylven, 26. august 2011
Vitnesbyrd I: Vanylven, 26. august 2011 Jan Emblemsvåg (Verftsdirektør i STX) i Sunnmørsposten : Viktig for å fortsatt være verdensledende klynge: Uthevet i gult: 1.Rekruttere og utvikle humankapital. 2.Forbedre mobiliteten av humankapital via infrastruktur.
Vitnesbyrd II: Vanylven, 26. august 2011 «Hodene blir stadig viktigere.» Sysselsettingsveksten har vært klart størst i de kompetanseintensive næringene, og denne utviklingen vil fortsette. Regionforstørring er avgjørende. Arbeid Bolig Service
Maritim industri, service, rederi, offshore Petroleum Møbel Marine næringer Landbruksrelatert næringsvirksomhet Bergverk/mineral/metallindustr i Nasjonalt tyngdepunkt Tyngdepunkt i fylket Turisme Næringsstrukturen i Møre og Romsdal Vanylven, 26. august 2011 FoU/Utdannelse Offentlige arbeidsplasser/infrastruktur Bl.a. sykehus/flyplasser/administrasjon
Vitnesbyrd III: Vanylven, 26. august 2011
Vitnesbyrd IV: "Hos oss er det ikke først og fremst lønnskostnadene som utgjør den største trusselen. Det er de store transport- og kommunikasjonskostnadene. For å ha et godt transportsystem, kreves en infrastruktur. Det å skape en infrastruktur, blir derfor en del av verdiskapingsbegrepet.” Jens Petter Ekornes Vanylven, 26. august 2011
Vitnesbyrd V: Kobling mellom kompetanse – samferdsel – verdiskaping – internasjonal konkurransekraft Menon-publikasjon nr 9, 2009:Maritimt Møre: En integrert kunnskapsregion Den mest effektive infrastrukturinvesteringen som kan gjennomføres for å bidra til å bringe Maritimt Møre nærmere en integrert kunnskapsregion, er sannsynligvis Hareid Fastlandsamband (fastlandsforbindelse mellom Hareid og Ålesund via Sula). Vanylven, 26. august 2011
Vitnesbyrd VI Vanylven, 26. august 2011 Sunnmørsposten
Vitnesbyrd VII Vanylven, 26. august 2011 Sigbjørn Johnsen (2008): Tiden er derfor overmoden for å tenke nytt når det gjelder samfunnets behov for investeringer i infrastruktur. Uansett kan investeringer i vital infrastruktur ikke hele tiden være taperen. Det er jo dessuten realkapital og ikke forbruk.
Robuste ABS-regioner Magnhild sa en gang at hun ville gjøre landet tryggere, mer miljøvennlig og mindre? NOU 2011:3 snakker om regionforstørring! Vanylven, 26. august 2011
Konklusjon I Uansett hvor mange KVU’er, KS1’er og KS2’er, K/N- analyser, SØ-analyser NTP’er, KU’er m.v. man lager og legger frem; Det er den politiske viljen og evnen til realisering av nødvendig infrastruktur det står og faller på? (For meg synes det å være en kollektiv partiovergripende vilje på Stortinget til å holde igjen på samferdsels-investeringer. Eller kanskje en kollektiv handlingslammelse? Jeg håper virkelig jeg tar feil.) Vanylven, 26. august 2011
Konklusjon II «Vi har så mye melk, at vi tror vi ikke trenger ei ku.» Eldar Myhre Fagforeningsleder og far til Aslak Sira Myhre Vanylven, 26. august 2011
Konklusjon III Hafast må bygges. Vanylven, 26. august 2011
Verdens første fergefrie fjordkryssing?