1 Norsk Vanns arbeid med å påvirke til egnede rammebetingelser for VA-sektoren.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 FOU-prosjekt Bruk av forsikringsskadedata. 2 En typisk VA-kommune? 5000 innbyggere Sentrumsbebyggelsen: ett vannverk og ett avløpsrenseanlegg Grendesamfunn:
Advertisements

1 Fagsamling for vann- og avløpssektoren Høgskolen i Narvik Aktuelle saker fra Norsk Vann Einar Melheim, Norsk Vann BA.
1 Årskonferanse DA Nordre Nordland 2009 Dagsaktuelle interessesaker på VA-området.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Fagsamling for vann- og avløpssektoren Høgskolen i Narvik Rekruttering til VA-sektoren Hva gjør Norsk Vann? Kan twinning med utlandet bidra.
Fagforbundets VA-konferanse Oslo, 1. februar 2011 Utdanningsmuligheter, kurs og kompetanseheving for VA-operatører Hilde M. Støen.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
1 Rammebetingelser for VA-sektoren Av Toril Hofshagen, Norsk Vann.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Blokkhaugen skole FAU Foreldrenes arbeidsutvalg. Årshjul Valgprosess Sette opp ulike arbeidsgrupper Skoleballet er hovedfokus Temakveld/ dag.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
OPPFØLGING AV RESULTATER INNEN SKOLE
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Status pr. Januar 2013 Kommunalteknisk sektor Tom A. Johansen
«Å bygge nye Asker kommune»
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Møte med instituttledere
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Øvelser med kommunal kriseledelse
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Erfaringer med bruk av NS 8435
ROS Trøndelag ”ville, vakre, trygge Trøndelag”
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Presentasjon av status for Haugalandet vannområde i VRU
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Den lovgivende makten i Norge
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Oppfølgingsprosjektet
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Den matematiske samtalen
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Matematikk på ungdomstrinnet
Fornebubanen Erfaringer.
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
UU og Fylkesmannens rolle
Klubbutvikling oppfølging
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Ymse om regelverksutvikling
Viktige milepæler Videre gjennomføring av tiltak.
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Høstrapport – tall og statistikk
Presentasjon av Høringsdokumentene
Utredningsgruppe samferdsel
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

1 Norsk Vanns arbeid med å påvirke til egnede rammebetingelser for VA-sektoren

2 Organisering av arbeidet Påvirkning av rammebetingelser skjer overfor: EU: Normalt via EUREAU Norske myndigheter (departementer/direktorater) Politisk nivå (Media) Norsk Vanns styre ansvarlig og involveres i alle prinsippsaker og de fleste høringssaker Norsk Vanns 6 fagutvalg og evt. andre grupper involveres i saker innen eget fagområde Samarbeid med eksterne vurderes fra sak til sak Løpende samarbeid med KS Bedrift og Avfall Norge Nasjonalt brukerforum for VA-sektoren M.fl.

3 Hvordan følge med på og påvirke Norsk Vanns arbeid med rammebetingelser:

4 Jus-tilbud til medlemmene

5 Noen regelverksendringer siste år Vannforvaltningsforskriften (implementering av vannrammedirektivet) trådte i kraft 1. januar 2007 Ny teknisk forskrift (TEK) til plan- og bygningsloven m/krav til utvendige VA-anlegg trådte i kraft 1. juli 2007 Mange av endringene i forurensningsforskriften trådte i kraft 1. januar 2007 Nytt anskaffelsesregelverk trådte i kraft 1. januar 2007 (lov, anskaffelsesforskrift og forsyningsforskrift) og nye terskelverdier 1. mars 2008 Endringer i drikkevannsforskriften (godkjenningskrav erstattes av meldeplikt for vannforsyning til næringsmiddelvirksomheter) trådte i kraft 6. juli 2007 Legionella-reguleringer i nytt kap. 3a i forskrift om miljørettet helsevern trådte i kraft 1. januar 2008 EUs nye forordning om registrering, evaluering, autorisasjon og restriksjoner av kjemikalier (REACH) trådte i kraft 1. juni en rekke veiledninger, retningslinjer m.m.

6 Gjeldende regelverk finner du her:

7 Norsk Vann avga i alt 21 høringsuttalelser i 2007 ”Det burde være med lover som med klær, at de lages så de passer for dem som skal bruke dem” (Clarence Darrow )

8 Rammebetingelser fra EU (I) Rammedirektiv for vann Vannforvaltningsforskriften trådte i kraft Arbeides med datterdirektiv om miljøgifter (EQS) Enighet mellom Rådet og Kommisjonen om nytt grunnvannsdirektiv 17. oktober 2006 Drikkevannsdirektivet Revidert forslag ila. 2008? Fokusområder innen mikrobiologi, kjemiske stoffer, materialer, WSP, mindre forsyninger Avløpsdirektivet Implementert gjennom endringene i forurensningsforskriften Fokus på gjennomføring, ikke videreutvikling MD gitt SFT i oppdrag å foreslå forskriftsendring (skjerping)

9 Rammebetingelser fra EU (II) Slamdirektivet Revidert forslag ila. 2008? Grensedragning mot ”waste policy” og ”soil policy” Arbeides med rammedirektiv om jordbeskyttelse Andre EU-fokusområder av faglig relevanse Miljøgifter (priority substances, REACH, pesticider) Klimaendringer (flomdirektiv, grønnbok om klimaendringer 29. juni 2007 m.m.) EU-fokusområder av ”ikke-faglig” relevanse Tjenestedirektivet: Vedtatt av Rådet Norsk høring gjennomført Innkjøpsdirektivene: Særnorsk implementering

10 Hovedutfordring: Rekruttering

11 Rekruttering – hva gjør Norsk Vann? Norsk Vanns opplæringsgruppe etablert 2006 Ny engasjementsstilling øremerket rekrutteringsarbeid fra 1. januar 2008: Hilde Merete Støen Fokus 2008: fullføre skoleprosjektet (miljolare.no) tilrettelegge samarbeid kommuner – høyskoler bidra til nettverk mellom høyskolene innen VA delta på utdanningsmesser og rekrutteringsdager delta i arbeidet med ny lærebok VA for høyskoler/universiteter samarbeide med VA-yngre, RIF m.fl. etablere VA-senior som prøveprosjekt spleiselag professor II ved NTNU deltakelse i Næringslivsringen delta i utviklingen av ”Fremtidens byggstudium” ved NTNU utdanningssider på kurs, kurskatalog m.m.

12 Trenger Norge en VA-lov? Prosess og status Norsk Vann-rapport 141/2004: Trenger Norge en VA-lov? Mai 2006: Norsk Vann og KS ba Kommunalministeren initiere lovutredning Januar 2007: Saken oversendes fra KRD til MD for behandling Mai 2007: MD ber SFT nedsette myndighetsgruppe Des. 2007: SFT-gruppen anbefaler ikke helhetlig lov, men del-sektorvise regelverksforbedringer Februar 2008: KS og Norsk Vann redegjør i møte med MD for hvorfor SFT-gruppens anbefaling ikke vil være nok Mars 2008: Kommunalkomiteen innstiller i dok. 8 sak på at Stortinget skal be Regjeringen vurdere hvordan sektorlovspørsmålet skal følges opp politisk To be continued…

13 Hensikten med en sektorlov Bedre regulering av forholdet mellom kommunene/VA-selskapene og kundene Avklare rettigheter og plikter Hindre konflikter som i dag havner i retten Delvis opprydding i fragmentert regelverks- og myndighetsstruktur Effektivisering av stat og kommune VA-lov bør ses i sammenheng med eierskapsspørsmål Jf. NOU 2006:6 og dok. 8 forslag Rettigheter til uttak av vann En tilleggseffekt vil være økt synlighet og anseelse for et viktig, men upåaktet, samfunnsområde

14 ”Eierskapsspørsmålet” har gått parallelt med VA-lov saken April 2006:”NOU 2006:6 Når sikkerheten er viktigst” Anbefaler enstemmig lovregulert offentlig eierskap til VA- infrastrukturen Mai 2007: Dok. 8 forslag fra Lundteigen/Slagsvold Vedum (Sp) om ny lov for å sikre at VA-infrastrukturen forblir heleid av det offentlige i all fremtid Desember 2007: Høring av dok. 8 forslaget Mars 2008: Kommunalkomiteen innstiller på at Stortinget skal be Regjeringen legge frem forslag til lovregulering av off. eierskap (andelslag unntatt) April 2008: Antatt fremleggelse av St.meld. om samfunnssikkerhet (oppfølging av NOU 2006:6)

15 Norsk Vann sin posisjon i dok. 8 høringen 13. desember: Argumenterte for lovregulert offentlig eierskap, ut fra Monopolvirksomhet – kritisk for samfunnet Hensynet til sikkerhet og beredskap (NOU 2006:6) Økonomiske grunner Synergieffekter for andre komm. tjenesteområder Fremtidig krisehåndteringsevne Nasjonal selvbestemmelse Presiserte Private andelslag unntatt Skille eierskap og drift Konkurranseutsetting av driftsoppgaver må fortsatt være tillatt Uavklart: Retten til uttak av vann Pekte på fordelene av å se VA-lov og eierskapsspørsmål i sammenheng Mulig med eierskapslov først, som bygges ut videre til helhetlig sektorlov

16 Norsk Vanns tiltaksplan for god norsk vannforsyning Tiltaksplanen er fra høsten 2007 og fokuserer på 6 hovedutfordringer (og foreskriver en rekke tiltak): Andel godkjente vannverk er for lavt Antall avvik ved tilsyn er for høyt Ikke alle vannverk har tilfredsstillende hygieniske barrierer Vannverksbransjen står overfor en situasjon med rekrutterings- og kompetansemangel Myndighetene har ikke tilstrekkelig kapasitet, kompetanse og samordning på drikkevannsområdet Forskning og utvikling innen vannforsyning dekker ikke behovet for ny kunnskap

17 Ledninger i veg/ samordning i grøft Utilfredsstillende samordning i grøfta har ulemper sikkerhetsmessig og økonomisk Høsten 2007: Etablert samarbeid mellom EBL, Norsk Vann, Norsk Fjernvarme, Telenor, Abelia, Norsk Naturgassforening og Avfall Norge: Oppfordrer myndighetene til å nedsette et utvalg for å utrede samordningsmyndighet nasjonalt og lokalt Stort myndighetsmøte 14. februar Oversendelse av felles rapport til myndighetene 29. februar Forslag til forskriftsbestemmelser til § 32 i vegloven er ute på høring, med frist 1. april Norsk Vann skal avgi uttalelse, med sterk kritikk av forslaget og anmodning om at det legges på is i påvente av avklaringer av samordningsansvar

18 Revisjon av normalreglementet (abonnementsvilkår) Kommuneforlaget har nedsatt arbeidsgruppe for revisjon av normalreglementet Revisjonen skal bl.a. ivareta: nytt regelverk (TEK/REN m.m.) nye dommer (Stavanger, Fredrikstad) erfaringer med forskjellige kommunale sanitærreglementer grenseoppgang til VA-normer utvikling i praksis modernisert språkbruk fokus på pedagogikk m.m. Begrenset høring av nytt forslag i mars 2008 Norsk Vann bedt Kommuneforlaget vurdere mulighet (pris) for fri nedlasting fra internett

19 Selvkostregelverket Vass- og kloakkavgiftslov – forurensningsforskrift – selvkostretningslinjer – regnskapsstandarder m.m. Regelverksstøtte: 2. utgave av Norsk Vanns selvkostveiledning vil foreligge i 2008 Svarbrev fra MD 10. mai 2007 gir nødvendig handlingsrom vedr. IKS-vannpris Under utarbeidelse ”kjøreregler” for økonomiske forhold ved IKS-organisering Norsk Vann sendt brev til GKRS vedr. standardtolkning Argumenterer for lokalt handlingsrom mht driftsfinansiert eller lånefinansiert fornyelse av VA- ledninger

20 Kjemikaliepolitikk og -regulering Viktig å begrense alle kilder til miljøgifter i avløp og slam Norsk Vann arbeider på mange fronter: Politisk påvirkning, jf. gjennomslag i høring av ”Kjemikaliemeldingen” m.m. Regelverkspåvirkning (en rekke høringssaker) Forum påslipp Forum bilvask Stoff for stoff – kilde for kilde Vaskemaskiner med sølvutslipp M.v.

21 Regulering av miljøgifter nytter! Midlere innhold av nonylfenol/-etoksilater i norsk slam i 1996/97 og i 2001/02 sammenliknet med 2006/07, Norsk Vann-rapport 157/2007

22 Påvirkningsarbeid nytter! Ferske eksempler fra 2008: Nytt Legionella-regelverk hensyntar Norsk Vanns høringsuttalelse unngår 3. parts vurdering av alle luftskrubbere m.m. SFTs forslag til utforming av deponiforbud hensyntar Norsk Vanns høringsuttalelse varig unntak for ristgods, silgods, sandfangavfall og slam som ikke tilfredsstiller gjødselvareforskriften DNs forslag til motorferdselslov ivaretar Norsk Vanns høringsuttalelse Bedret vern av drikkevannskilder kombinert med lovlig nyttekjøring for drift av vann- og avløpsanlegg M.v.

23 Gir deg oppdaterte oversikter over gjeldende regelverk regelverksendringer høringer som pågår høringsuttalelser fra Norsk Vann info om andre interessesaker Husk muligheten for å abonnere på nyheter! Engasjer deg i høringer/interessesaker!

24 Takk for oppmerksomheten!