1 1 Om - differensiert rapportering i KOSTRA - ny funksjonkonto for eierseksjonering - selvkostrapportering ”…og alt henger sammen med alt!” Jørn Kristian.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Advertisements

1 KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Jon Olav Folsland 1. april 2006.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
KOSTRA KOmmune-STat-RApportering KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Hege Kristin Fosser Pedersen 16. april 2005.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
Regnskap er mer enn du tror!s. 18. september 2015 Regnskap er mer enn du tror Navn Navnesen, tittel.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
1 KOSTRA ( KOmmune-STat-Rapportering) Bedre styringsinformasjon –Relevant –Pålitelig –Sammenlignbar Samordne /effektivisere rapporteringen –Selve rapporteringsveien.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
1 1 Kommunal tjenesteproduksjon - Hvordan få med hele bildet?
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
1 1 Ny versjon (3) IPLOS Møte i KOSTRA arbeidsgruppe Bjørn Gabrielsen, SSB.
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
1 1 KOSTRA kommunehelse og pleie og omsorg Nytt spørsmål om tannhelse i Skjema 1.
1 1 Kartlegging av bemannede boliger innen pleie og omsorg Borgny Vold SSB
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
1 1 KOSTRA-arbeidsgruppe psykisk helsearbeid og rusarbeid Møte 16. januar 2013 Torild Fløysvik
1 1 IPLOS KOSTRA arbeidsgruppe 09. april 2011 Bjørn Gabrielsen.
1 1 KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS Møte SSB, 02. april 2009 Bjørn Gabrielsen, SSB.
Prosjekt Etterbruk av skolebygg Felles oppstartmøte for arbeidsgruppene onsdag Agenda:  Presentasjon av organiseringa av prosjektet  Presentasjon.
Innsyn og adgangsbegresning
Andøy kommune Pleie og omsorg
Rammefinansiering av barnehager
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Gjennomføre rapportering
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Samhandlingsreformen
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Integrerte tjenester – analyse og diskusjon av spørsmålene i KOSTRA skjema 4 og 5 Siden 2004 har en hatt spørsmål om integrerte tjenester, av noe ulikt.
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Budsjett og økonomiplan
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Kart og oppmåling 3 ingeniører.
Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.
KONSERN i KOSTRA ASSS Gardermoen 5. juni 2013.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
KRDs rolle i moderniseringsarbeidet
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Alkoholikeren og første linje tjenesten
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Vi kartlegger først og fremst for å kunne legge fram data på utviklingssamtalene. Observasjon- og kartleggingsverktøy kan brukes til planlegging og tilrettelegging.
Høstrapport – tall og statistikk
KOSTRA og intern kontoplan
Utskrift av presentasjonen:

1 1 Om - differensiert rapportering i KOSTRA - ny funksjonkonto for eierseksjonering - selvkostrapportering ”…og alt henger sammen med alt!” Jørn Kristian Undelstvedt Svein Homstvedt KNNM-arbeidsgruppa i KOSTRA

2 Differensiert rapportering Kommunene er ulike både i størrelse, struktur og tjenestetilbud Differensiert rapportering er: –rapportering av regnskap og tjeneste-data tilpasset behovet for styringsinformasjon –basert på kriterier som gjenspeiler kommunale forutsetninger Heterogeniteten medfører at problemstillingene knyttet til hvor ”grensen” for omfanget av obligatorisk rapportering vil variere mellom kommunene. –Samtidig skal KOSTRA som benchmarkings-verktøy være relevant for alle. –KOSTRA-gruppene vil være et utgangspunkt for å sette grenser. KOSTRA må ta konsekvenser av dette: –En (stor og) fast kjerne med felles regnskapsrapportering og tjenesterapportering –Et variabelt sett regnskapsdata og tjenestespørsmål spisset mot aktuelle kommuner –Av hensyn til sammenlignbarheten må spisset rapportering også gi tilsvarende spissede nøkkeltall Oppgavebyrden skal reduseres ved at det legges til rette for filuttrekk.

3 Ny funksjonskonto for eierseksjoneringer Byggesaker og eierseksjoneringssaker er svært ulike… –…og forvaltes etter ulikt lovverk –…felles rapportering av slike saker i funksjonskonto 302 blir hummer og kanari Eierseksjoneringer blir mer utbredt med økende fortetting –…særlig i presskommuner Hensynet til sammenlignbar statistikk tilsier oppsplitting Hensynet til distriktskommuner tilsier tilbakeholdenhet med dette Forslag: Differensiert rapportering –Presskommuner pålegges å rapportere eierseksjoneringer –For distriktskommuner gjøres det valgfritt

4 Konkret forslag til løsning Funksjonskonto 302 splittes i: –304 Byggesaker –305 Eierseksjoneringssaker –Funksjon 302 beholdes for kommuner der et skille er unaturlig. Nye skjemafelt: –Hva er gjennomsnittsgebyret for en etablering av eierseksjon? (bolk A i nytt skjema) –Antallet eierseksjoneringssaker –Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for eierseksjoneringssaker (bolk C) Nye nøkkeltall –Netto driftsutgifter til seksjonering som andel av kommunens netto driftsutgifter til fysisk tilrettelegging og planlegging. –Brutto driftsutgifter til eierseksjoneringer per mottatt sak. –Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for eierseksjoneringssaker. –Tilsvarende nøkkeltall spesifikt for byggesaker

5 Selvkostrapportering Det er stort fokus på gebyrer og selvkost i kommunal tjenesteproduksjon Flere kommuner beregner selvkost selv, men det er usikkert om beregningene følger samme mal Rådata er godt tilgjengelige i kommunene SSB har utviklet et selvkostskjema (skjema 23) med standardiserte variable for VAR-saker. –Andre sakstyper kan skjøtes på. Forslag: Skjema 23 skjøtes på med: –Bygge- og delesaker (funksjonskonto 304)  (alternativt bygge-, dele- og eierseksjonssaker – funksjonskonto 302) –Plansaker (funksjonskonto 301)