RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Intensjoner og mål for fellesskoleringa  Vårt viktigste felles oppdrag er forbedring av læring og resultater i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Advertisements

TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Velkommen til felles opplæring, 2008
Lokal arbeidstidsavtale
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Intensjoner og mål for opplæringen
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Lokal arbeidstidsavtale
Arbeidstidsavtalen.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Kommunereformen HTV-konferanse 26. april KMD - egen hjemmeside Milepæler – prosess med 2 løp
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Tema TV’s rolle i turnusarbeid/ NSF politikk Litt om fleksibel arbeidstid Litt om turnusavtaler Helg- og høytidsturnus.
Kåre J. Straume Skuleleiarmøte KUNNSKAPSLØFTET REFORMARBEID I RAUMA 2006.
BRATTEBERG SKULE ● Ein lærande organisasjon i utvikling ● Prosjektskule
Fremskrittspartiet vil at: Lønnsforhandlinger bør skje i den enkelte bedrift, ikke gjennom sentrale avtaler mellom «monopollignende organisasjoner». Lover.
IKT OG SKULELEIING Eit samarbeids- prosjekt mellom kommunene Rauma, Vestnes, Nesset, Norsk Nettskole og HVO.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Bratteberg skule- ein pedagogisk organisasjon i utvikling 1.-7.årssteg ca.40 tilsette “Fra ord til handling”, Lesing og SOL Læring på alle nivå.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
SU – Mortenstua skole skoleåret
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Informasjon til FAU
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rapport: Å ville utvikle skolen
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Familieråd En for alle, alle for en
Nettverksledersamling
Samarbeid og medbestemmelse
Hva er et tariffoppgjør?
Tverrfaglig uke for LUT
Erfaringer med bruk av NS 8435
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Valgfag innsats for andre
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Elever og foresatte 10.trinn
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Læring på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Sentrale lover og regler
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Oppfølging av Høstrapporten
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Utskrift av presentasjonen:

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Intensjoner og mål for fellesskoleringa  Vårt viktigste felles oppdrag er forbedring av læring og resultater i skolen  Forbedringsarbeidet er i hovedsak et ansvar for den enkelte skole. Andre nivåer skal bidra med støtte og legge til rette  Utgangspunkt for forbedringsarbeidet er informasjon om skolens resultater og vurdering av virksomhetens arbeid  Vise hvordan lokale avtaler om arbeidstid kan bidra positivt til skoleutvikling  Det beste grunnlaget for forbedringsarbeidet er god dialog og samhandling i hele personalet. Arbeidet bør ta utgangspunkt i det lokale handlingsrommet og planlegges og gjennomføres i samarbeid mellom rektor og tillitsvalgte

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Skoler er forskjellige, men alle kan bli bedre  Vurdering av virksomheten.  Hva er skolens læringsresultater?  Hvordan er skolens læringsmiljø?  Hva er status i forhold til generell del av læreplanen, læringsplakaten og læreplanene for fag  Hva kan vi bli bedre på?  Hvilke grep må tas?

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Arbeidstidsavtalen regulerer den viktigste ressursen – bruk av lærernes tid Finnes det bedre måter å bruke tidsressursen på enn det vi har gjort til nå?

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Intensjoner i SFS 2213  Arbeidstidsavtalen skal bidra til størst mulig profesjonalitet i lærernes yrkesutøvelse slik at opplæringstilbudet til elevene blir best mulig  Avtalen skal legge til rette for varierte arbeidsformer og til at arbeidstiden kan nyttes best mulig i forhold til organiseringen av arbeidet på den enkelte skole.  Avtalen skal sikre den enkelte lærer tilstrekkelig og rimelig tid til de oppgaver som følger direkte eller indirekte av undervisningsoppgavene

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Intensjoner forts.  I tillegg til selve undervisningen består lærernes arbeid i hovedsak av annen tid sammen med elevene, kollegialt samarbeid, individuelt arbeid, kompetanseutvikling og samarbeid med foresatte og instanser utenfor skolen.  Avtalen skal gjøre det mulig å vurdere forholdet mellom tid til undervisning og tid til andre oppgaver ut fra en vurdering av byrdefullhet knyttet til undervisningen.  Avtalen skal ikke medføre redusert ressursbruk i skolen

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Fire nøkkelroller for skoleutvikling

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Den gode lærer  Gjennomfører undervisning med velfundert faglig innhold og bruker varierte arbeidsformer hvor elevene møtes med klare forventninger om engasjement, samarbeid, utviklig og læringsresultat  Følger opp den enkelte elev, forbedrer tilpasning av opplæringen og legger til rette for elevmedvirkning og godt samarbeid med de foresatte  Deltar i utviklingen av kollektiv læring og profesjonalitet  Deltar i utviklingen av skolen som organisasjon  Forventninger om at lærerne arbeider kontinuerlig med å forbedre egen og kollektiv pedagogisk praksis

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten God ledelse  Betyr dialogbasert ledelse og gode ordninger for dialog og drøfting i hele personalet og med tillitsvalgte i samsvar med Hovedavtalens bestemmelser  Bygger på aksept for arbeidsgivers styringsrett i forhold til rektors ansvar for å ta beslutninger som angår bruk av ressurser og organisering av arbeidet  Bygger på en oppfatning om at godt pedagogisk lederskap handler om å motivere lærerne gjennom støtte og veiledning, men samtidig sette krav i forhold til profesjonell utøvelse til læringsarbeidet  Bygger på at ledelsen har høye krav til etisk kvalitet  Bygger på ledelse som er raus og som ser på inkludering som en viktig verdi og mangfold som en styrke

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Gode tillitsvalgte  Har lojalitet til medlemmene og skolens oppdrag  Har engasjement og kunnskaper om både faglig utviklingsarbeid og regelverk  Har evne til å sette seg inn i rammevilkår og valgmuligheter for ledelsen  Kan håndtere konfidensiell informasjon forsvarlig  Har arbeidsvilkår som muliggjør god dialog med egne medlemmer og med ledelsen

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Gode og ansvarlige kommuner  Har politisk engasjement og kompetanse på skole. Har planmessig gjennomgang av virksomheten og fastsetting av lokale utviklingsmål  Har faglig og administrativ kompetanse på skole og gode støttefunksjoner uavhengig av organisasjonsstruktur  Har god kompetanse og kapasitet til å være en aktiv pådriver i utviklingsprosesser  Er i aktiv dialog med lederne, for foreldrene, elevene og de ansattes organisasjoner  Gjennomfører planmessig kompetanseutvikling for de ansatte ut fra definerte behov  Tar ansvar for å sikre gode rammevilkår for skolene slik at skolen kan utøve sitt oppdrag på en god måte  Har fokus på kvalitet i skolebygg, fysisk utemiljø, arbeidsmiljø og arbeidsplasser for elever og ansatte

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten SFS Arbeidstidsavtale for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Sentral avtale Uendret  Årsverk 1687,5  39 uker, 38 uker med elever  Arbeidsplanfestet tid 1300 t, 1225 t, 1150 t  Undervisning 988 t på b-trinnet, u-trinn og videregående avhengig av fag  Arbeidsplaner, minimum to per år

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Sentral avtale Uendret, forts  Arbeidsplaner skal minimum vise arbeidsplanfestet tid og undervisning for den enkelte dag  Arbeidsplanfestet tid fordeles med maks 37,5 t per uke og 9 t per dag innenfor de 39 ukene  Overtid: Pålagt arbeid utover oppsatt arbeidsplan, eller når arbeidsplanen overstiger grensene for maksimal tilstedeværelse

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Sentral avtale Endret  Årsverket: Arbeidsplanfestet tid og ??  Endring av arbeidsplan, 14 dagers varsel ved endring av ytre rammer  Seniortiltak, +55 år – 5,5%, +60 år – 12,5%

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Sentral avtale Tidligere avtale:  Del A og Del B Nåværende avtale:  Ikke inndelt i Del A og B. Tidligere del B er flyttet fram og vektlagt  Kan inngå lokale arbeidstidsavtaler for 06/07  Skal inngå lokale arbeidstidsavtaler for 07/08, 08/09 og 09/10

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Lokale avtaler  Utgangspunkt, omforente utviklingsmål for skolen – skole- og kommunenivå  Innenfor rammene av intensjonene i SFS 2213  Partene på kommunenivå kan før drøftinger på skolenivå tilkjennegi synspunkter, drøftinger – referat  Årsverket på 1687,5t er ufravikelig, alt annet i sentral avtale kan fravikes. Samsv med HTA, AML  Skal ikke medføre redusert ressursbruk

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Lokale avtaler, prosess Skolenivå (rektor - AT)  Omforente utviklingsmål for skolen med grunnlag i vedtatte kommunale planer  Drøftinger om hva som ønskes avtalt i lokal avtale - referat som viser enighet/uenighet Kommunenivå  Arbeidstidsavtaler for skolene inngås. Skoler kan ha ulike avtaler, kan være flere avtaler på en skole

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Lokale avtaler - uenighet 07/08 – 08/08  Uenighet protokollføres, partene begrunner uenighet  Sentrale parter behandler uenighet 1.Kan fastsette avtaleteksten 2.Ved uenighet kan en av partene kreve at sentral avtale gjelder 3.Kan sende tvisten tilbake til lokale parter

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Lokale avtaler - uenighet 09/10  Uenighet protokollføres  Sentrale parter gjennomfører bistandsforh.  Ved fortsatt uenighet behandles uenighet i sentral nemnd – meklingsmann, representanter for partene sentralt og lokalt  NB: Partene kan ikke kreve at sentral avtale skal gjelde

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Noen spørsmål  Tidsperspektiv?  Synspunkter, kommunalt nivå?  Protokoll?

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten SKOLERING I NY ARBEIDSTIDSAVTALE FOR UNDERVISNINGSPERSONALET I RAUMA  UTVIKLINGSMÅL SOM GRUNNLAG FOR VIDARE ARBEID MED LOKAL ARBEIDSTIDS- AVTALE

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten PRINSIPP OG INTENSJONAR M.a. må…  lokale avtalar vere i tråd med fastsette intensjonar og byggje på AML sine prinsipp AML  lokale avtalar byggje på dei behov og prioriteringar som kjem til uttrykk i lokale prosessar  Forventningar om gode og grundige lokale prosessar  Utviklingsmåla for skulen fastleggast i kommunen sine styringsdokument

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Grunnlagsarbeid  Utviklingsmål  Kommunal plan for kvalitetsutvikling Kommunal plan for kvalitetsutvikling Kommunal plan for kvalitetsutvikling  Prosess  Struktur  Innhald

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Statusvurdering – særskilte satsingsområde 2.1.1Reformrelaterte tiltak – Skulen som lærande organisasjon Mål  Vidareutvikle skulen som lærande organisasjon Gjennomførte tiltak  Tema i IKT-prosjektet for skuleleiarane (metodar for organisasjonslæring/utvikling, jf. Aksjonslæringsmetodikk,..)  Skuleleiardeltaking på konferansen ”Kunnskapsløftet – kva og korleis?  Tema på skuleleiarmøte  Arbeid på den enkelte skule  Deltaking på aktuelle kurs på Romsdalsk læarastemne , jf. ”Det gyldne læringsmøtet, om aksjonslæring,.. ”Oranisering av læring”, ”LØFT”,..  2-dagars konferanse på Grand, Åndalsnes med fokus på ”Kunnskapsløftet” og lokalt læreplanarbeid Ressursbruk Adm.ressursar, vikarkostnader, honorar, skyss- og opphaldskostnader, skoletid/fellestid, 39.skuleveka,.. Syner elles til vedlagt rapportering på kompetanseutvikling 2005, og til rekneskapstal for sektoren. VurderingAktiviteten har vore omfattande og ressurskrevjande. Organisasjonsutvikling er likevel kompliserte prosessar som må tuftast på langsiktigheit og kontinuitet. Det vil bety at det må og vil bli satsa vidare på dette området på alle nivå i sektoren.

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Handlingsplan for skoleåret ”Reformrelaterte tiltak” Skulen som lærande organisasjon TemaTiltakMål-gruppeNårAnsvarSam- arbeid Ressurs- bruk Vurdering Kunnskapsløft – Kva og Korleis Aktuelle tema som grunnlag for vidare arbeid i eigen org./skule Vidareføring/ konkretisering av tema på samling/skuleleiarmøte LMS - ”PedIT” Konferanse Informasjon/ drøftingar på skuleleiarmøte Arbeid på eigen skule Samling Skuleleiarar PPT Skuleleiarar PPT Ped.pers. Assistentar Skuleleiarar IKT-kontakt PPT Haust/vå r Haust Ped.kons Arbeidsg r Rektor Ped.kons Vestnes, Nesset Adm.tid. Vikarbruk Adm.tid Skuletid/ fellestid Adm.tid Vikarbruk Aktuelt med kartlegging i høve til bruken av læringsplatt- form (LMS) som omfattar skule-heim- samarbeid

RAUMA KOMMUNE Kultur- og oppvekstetaten Aksjonslæring – Om å lære av erfaring 1.Deltakarar som reflekterer og forbetrar eigen arbeidssituasjon 2.Refleksjon og handling nært knytt saman 3.Skular offentleggjer sine erfaringar også utanfor sitt område 4.Deltakarane samlar sjølv data om sine erfaringar 5.Deltakarane samarbeider om problemløysing og avgjerder 6.Etablering av kritiske forum 7.Skular som sjølv tar ansvar for vurderinga gjennom autonome grupper 8.Det foregår progressiv læring 9.Støttande prosessar i høve til ideen om reflekterande praktikarar (Zuber-Skeritt 1992)