Standpunkt; Den ideelle anskaffelsesprosessen - dialog og samhandling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anbudskonkurranse asfalt
Advertisements

Innkjøp ved Universitetet i Agder
Kontraktsoppfølging mv.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Prosesser på reiseområdet – slik gjør vi det
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Innovative offentlige anskaffelser
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Fremskaffelse av leieboliger
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser – smartere innkjøp Omsorgsbyggkonferansen 2014 – Gørill Horrigmoe.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
eSourcing Une Moslet Rådgiver elektroniske innkjøpsprosesser
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
MORTEN RIISE Anskaffelser: Hvordan kommunisere med leverandører samtidig som man utøver god forretningsskikk og ivaretar regelverket.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
Nye nettsider Elvur Thorsteinsdottir Dialogmøte.
Leverandørkonferanse Sykehjemsetaten. Visjon Livsutfoldelse i trygge omgivelser.
«Den ideelle anskaffelsesprosessen kommunemarkedet»
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
LFH Markedsgruppe Kommune 9. desember Møte med Bærum kommune Enhetsleder Heidi Rygg (tidliger NAV anskaffelser) samt Lene Sævig og Lise Høyland.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Innkjøpsavdelingen IT-avdelingen Dialogkonferanse Printere.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Felles anskaffelse trygghets- og varslingsteknologi
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Offentlige anskaffelser
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Anne-Lise Lande | UiO Digital eksamen.
Offentlig sikkerhetsportal- status og veien videre
Hva er NRI? NRI er eid av kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Nittedal, Rælingen og Sørum Sørum kommune er vertskommune for NRI Finansieres ved et.
Fase 0 Fase 1 Fase 2 Fase 3 Førkommersiell anskaffelse (PCP)
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Organisasjoners kjøpsadferd
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Valg av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Anskaffelsen som prosjekt
Eksempel på fordeling av roller og ansvar i kategoristyringsprosessen
Offentlige anskaffelser
Irene Henriksen Aune, Koordinator EIEJ Agder Webinar 04. juni 2019
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

Standpunkt; Den ideelle anskaffelsesprosessen - dialog og samhandling

50% av offentlige anskaffelser når iflg EU- kommisjonen ikke målene som er satt for selve anskaffelsen pga manglende informasjon om fordeler og ulemper ved ulike løsninger i markedet. 43% av leverandørene peker på at manglende interaksjon mellom innkjøpsorganisasjonene fører til reduserte innovasjonsmuligheter.

Den ideelle anskaffelsesprosessen Leverandørdialog — i alle faser av anskaffelsesprosessen Godt og tett samspill på kundesiden mellom anskaffelses-, fag- og brukermiljø Fokus på helseøkonomi/totaløkonomi og brukernytte — fremfor enhetspris alene Innføring av rutinemessige og kontraktsfestede evaluerings- og dialogmøter med oppstart seks måneder etter kontraktsinngåelse

Bærende prinsipper i leverandørenes ideelle anskaffelsesprosess er: «Pasientens anskaffelse»: Pasient/bruker i sentrum hvor de viktigste parameterne er brukernytte og totalkostnad Tydelige anskaffelsesstrategier som ivaretar: økende behov for helserelaterte produkter etikk og samfunnsansvar transparens, objektivitet og sunn konkurranse godt og tett samspill på kundesiden mellom innkjøp og brukere/helsepersonell Økt innovasjon i offentlige anskaffelser og næringsutvikling Smartere samhandling

Den ideelle anskaffelsesprosessen Forberedelsesfasen Gjennomføringsfasen Leveransefasen Kunde Referansegruppe (Anskaffelsesteam) Leverandør Bruker/pasienten i fokus

Anskaffelsesprosesser bidrar til effektiv forvaltning av felleskapets ressurser Anskaffelsespraksis bør videreutvikles basert på anbefalinger fra kompetansemiljøer (Difi, Leverandørutviklingsprogrammet, KS og PPI) -med vekt på mer dialogpregede anskaffelsesprosesser Politisk målsetning om offentlige anskaffelser som stimulerer til innovasjon og næringsutvikling må overføres til den enkelte anskaffelse Leverandørene bør involveres som aktive bidragsytere i hele anskaffelsesprosessen Offentlige anskaffelser av medisinskteknologi må tildeles etter prinsippet «det mest økonomisk fordelaktige tilbudet» Nytt fokus for innkjøpere

1)Leverandør- og dialogkonferanser, dialogmøter - før arbeidet med anbudsdokumentene starter 2)Høringsrunde for anbudsgrunnlag – leverandører gis mulighet til innspill på produktinndeling, tildelingskriterier og kontraktsvilkår 3)Oppstartsmøte – når anbudet er utlyst 4)Implementeringsmøte – når kontrakt er underskrevet og avtalen skal implementeres 5)Evalueringsmøter – 6 måneder etter oppstart og deretter årlig i avtaleperioden Arenaer for dialog og samhandling

Den ideelle anskaffelsesprosessen Gjennomføringsfasen Leveransefasen Utlysning, tidsfrister & anbudsgivning Avklaringer og tilføyelser Avslutning anskaffelsen Etterprøvbarhet Oppstartsmøte Kommunikasjon om avtalen Dialogmøter i avtaleperioden Forberedelsesfasen Behovsanalyse Markedsanalyse Leverandørdialog Utarbeidelse av kravspesifikasjon Kravspesifikasjon på høring Tildelings- beslutning Dialogmøte, forberedelse nytt anbud