Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Matematikk i uterommet.
Advertisements

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Matematikk for de minste 2009
Matematikklek i Solsletta barnehage
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
MA-209 Formelhefte Per Henrik Hogstad Universitetet i Agder.
MA-159 Formelhefte Tilvalgsdel Per Henrik Hogstad
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
”Interiøret”.
Oppmåling, målestokk og geometri,
Ny rammeplan for barnehagen
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Bygg en by av pepperkaker.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Kultur- og konstruksjonssti Om fag og praksis i barnehagelærarutdanning og barnehage BLU, 1. år, STM 2015.
Maria Tindberg.
Vektorer og geometri i rommet
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Toddlergeometri Hva er det ?.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Måling, areal og volum.
M4 onsdag 22. okt.
Transaksjonsmodellen
Grimstad 9.mars 09 Mer enn telling? …..hva kan Antall, rom og form i barnehagen bli ? -med spesiell vekt på de yngste barna -hvordan lar vi arbeidet.
Matematikk i samisk kultur
Lekens betydning for læring av matematikk
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Det er mange måter å gjøre det på
Geometri 3.
MATEMATIKK 1. trinn.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Barns utvikling: viktige begreper
Matematikk i skole og hjem
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Velkommen til Newtonrommet
MA-209 Formelhefte Per Henrik Hogstad Universitetet i Agder.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GEOMETRI Måling og utregning.
Rapportering BARN & ROM Ilabekken barnehager
Velkommen til Newton-rommet
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Velkommen til Newtonrommet
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Velkommen til Newtonrommet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Toddlergeometri Hva er det ?

Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke våre omgivelser og orientere oss i dem Vi registrerer avstand og nærhet, høyde og lengde, om noe er skjevt i forhold til underlaget, om fjellet er spisst eller rundt, at månen både er rund og halv, at klosser som har flate sider er best å bygge med, at vi får en sommerfugl om vi bretter malingsarket…..

Hva har vi snakket om før ? -så på former i planet(2D) og i rommet(3D) -areal og volum -litt tesselering -litt om symmetri -litt om det gylne snitt

Klassifisering sentralt for tallbegrepsutviklinga; å lage grupper etter ulike kriterier. Form er et viktig kriterie! Måling = sammenligning -indirekte og direkte måling -måleenhet, målestokk -sko og meter-prosjektet fra Reggio

Barnets geometriske erkjennelsesprosesser: Uttrykk Begrepsuttrykk Inntrykk Næring til begrepsinnhold Kognitive prosesser Målings- forståelse Romforståelse Form- gjenkjenning

Målingsforståelse Toddleren måler fordi det er morsomt og fordi de andre gjør det! Toddleren måler fordi de har bruk for det! Eksempl: -ettåring som skal gå fra bord til sofa -Toddleren viser målingsforståelse i to sentrale delprosesser; evnen til å sammenligne og evnen til å finne en hensiktsmessig enhet.

Formgjenkjenning Mennesket ønsker å lage struktur og sammenheng i verden rundt seg, trenger å klassifisere En aktiv prosess som starter ved fødselen Barnet klassifiserer objekter ut fra formen, eks. alle kuler kalles ball, alle sirkler er måne…. eks. når to dimensjoner blir til tre; kuben har firkanter….

Romforståelse Def. Forståelse av rommet og en selv i forhold til rommet Utvikles i takt med at kroppens bevegelsesmuligheter utvides og sanseapparatet utvikles. Lekpregede aktiviteter som ”borte-titttitt” stimulerer romforståelsen Aktiv bruk av rombegreper som avstand, retninger, plassering, lukkethet, bevegelse (i hverdagssituasjonene, i eventyr osv.) Den voksne støtter barnet ved å legge til rette for fysiske utfordringer tilpasset barnet.

Hvorfor store objekter i det fysiske miljøet? Bevegelsene som leken fører til å gi gode muligheter for stimulering og utvikling av målforståelse, formgjenkjenning og romoppfattelse ! Det økte samspillet provoserer i tillegg frem en aktivt kommuniserende toddler !

Oppgave: Diskuter to og to oppgavene 3.9, 3.10 og 3.11 på side 60 til ”det matematiske barnet”

Symmetri Speilsymmetri Def. Speiling om en akse/plan, der speilet punkt ligger like langt fra aksen/planet som selve punktet. -Barn erfarer tidlig speilsymmetri i foreldrenes ansikter, og tegner speilsymmetrisk i 3-4 års alderen (hodefotinger) -når barnet ser seg i speilet gjør det sin første erfaring med en matematisk modell. All geometri (i matematisk forstand) er en modell av virkeligheten.

Rotasjonssymmetri Def. Hvis figuren kan roteres om sitt senter et visst antall grader slik at figuren er uforandret har figuren en rotasjonssymmetri.

Ulike typer rom og geometri? Euklidsk rom og geometri; Man ser på de målbare egenskaper ved rommet Topologisk rom og geometri; Man se på de globale egenskapene ved rommet som er uavhengig av størrelse og form (lukkethet, rekkefølge, samenhengende flate, hull…) Projektiv rom og geometri Man prøver å uttrykke tredimensjonale former på papiret,. Barn utvikler rombegreper innenfor alle tre parallelt.

oppgave Diskuter to og to oppgave 3.28 på side 67.