NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Advertisements

Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Ledelsesinformasjonsystem
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Event Media Eller; hvordan mediebransjen skaper begivenheter for å vinne kampen om oppmerksomheten. Med blikk på Idol og MGP Forelesning på MEVIT4112 -
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
CETL Centres for Excellence in Teaching and Learning Orientering til Studiekomiteen Kirsten Hofgaard Lycke Fagområdet for universitetspedagogikk.
Hva kreves av institusjonene for å implementere retningslinjene? Per Grøttum Seksjon for medisinsk informatikk Det medisinske fakultet Universitetet i.
MEST 2724: Dataspill i et mediekomparativt perspektiv Gruppeseminar, dag 1.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
COPD Chronic obstructive pulmonary disease By Espen Gavin and Zabihulla Mirzai.
SFF-IV Søknadsbehandlingen trinn 2 Liv Furuberg – koordinator SFF.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Fellesmøte komité 2 & 3 i Istanbul Sonja Steen/president Underkomité Ungdom
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Rekruttering og tilrettelegging for yngre forskere i etableringsfasen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
The Norwegian Hydrografic Pilot
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Aim: What is the trig limit?
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Design driven Innovation Programme (DIP)
SS-generasjonen HL-senteret,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Communication and information about Spina bifida
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
A review of exploration activity and results on the NCS
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Norway. A unique student experience
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

NUAS Programme for Leaders in Administration

Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag, begrepsbruk og lignende Avklare prosessbit/ aktivisering av deltakere Avklare behov for bistand

Andre innlegg som Knut Fægri – forholdet mellom akademisk og administrativ ledelse fra hans ståsted med bakgrunn i hans ulike lederstillinger ved UiO. Når har det fungert bra og når har det ikke fungert så bra Ragnar Lie: HEI administration - partner or servant? Most universities and other higher education institutions are governed by academic personnel, as they occupy the formal leadership positions as rectors, deans, department leaders etc. In addition, professors and others in academic positions are often seen as authorities, ranking formally and in some instances informally above the administrative and technical staff of the universities. Besides a few key positions, such as university and faculty directors, there were historically few professional leaders on the administrative side at academic institutions. The role of the administration was to help teachers and professors in their daily life, as typists, copyists, secretaries, accountants, etc. In recent years, as universities has grown much more complex and the need for professionalization and division of labour has increased, different specialised administrative career paths has appeared. However, elements from the culture from the past; the bipolar division between the administration as ‘servants’, might still be present. In addition, people are often concerned about the size of the administration compared to the scientific staff and therefore increased pressure for rationalisation an ‘debureaucratization’. Our general concern is therefore what kind of authority and mandate do an administrative employee have in a modern university today? Furthermore, what does it mean to be an administrative leader in these academic environments? What kinds of roles are legitimate for an administrative leader? And how to lead and professionalize the administrative staff under these conditions? Bente Henie Strandh – IHR med fokus på lederutfordringer i gjennomføringen av posjektet

Ellen Johanne og Inger Ann Tittel: What does it take to build partnerships in a service model? Presentasjon av hvordan admin ved UiO er organisert – som et bakgrunnsteppe/ kart ( Lin Anett kan lage dette) Samarbeid på tvers av ulike administrative nivå: utfordringer i en kompleks organisasjon Sentralisering / Proffesjonalisering / Desentralisering Hvor mye tid brukes på å skape gode relasjoner for å få til endring Eksempler: Programmet og EFV Rammer for leveranser:

Modeller fra forrige møte Forventnings- pyramiden Fag/sluttbruker behov Lover og regler Politiske forventinger? Felles praksis Felles system Effektivitet Kompetanse Digitalisering Prosess System Kompetanse

Modeller fra forrige møte Kjerne virksomheten Administrasjon på fakultet og institutt ADS VØS AP Nettverk Direktør