DKS 4. trinn: På sporjakt i Oslohistorien – en dyrisk tilnærming.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
OM – AV –FOR MANGFOLDIGE MUSEUMSBRUKERE KUNNSKAP OM – MEDVIRKNING AV – FORMIDLING FOR MANGFOLDIGE BRUKERE 2 fokusgrupper 1 med studenter 1 med lærere (kort-kort.
INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Læring og undervisning Etter Olav Dalland 1999 m.fl.
Matematikk-natursti for trinn 1
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Generell kundebehandling på telefon INTERAKTIVT LÆREVERK
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Norske museers omdømme
Hvordan tenke lurt når du skriver tekst?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Oslo.
Hva vil du? Hva tror du? Har du ideer?. Hva tenker du ? Det er en utfordring til daglig for styret å få tak i hva meningmann egentlig ønsker seg Forumet.
Media og informasjon.
MiB-Fredrikstad Molde Program: MiB – Fredrikstad ”Vi oppdrar sammen” Tiltak i ungdomsskolene – Film Fra befalsutdanning til HiO.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Yrkesmessen på Haugalandet
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Der findes vist ingen bygd i Norge som eier en saa gammel saga som Tjølling. Her stod vuggen til det norske rike. Alexander Bugge.
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
VURDERING Musikk trinn.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
JOBBSKYGGING.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Marianne Hiltunen 2006 Læringsstilar Korleis lærer me? Korleis lærer me? Kven skal plukke Eplet for oss? Kven skal plukke Eplet for oss? - Gjer me som.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Ukeplan for 1. trinn Uke september – 02. oktober 2015.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Finansiering av privatarkiv- arbeidet i museene
Næringsstoffer i mat VG1
Bevaring av lyd i Nasjonalbiblioteket
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Etterarbeid Balkongen
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Fellessamling i Storstova Fellestur til Eventyrskogen med 1.-4.kl Mat
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Enkel innføring i reklame
… når vi trenger litt perspektiv for å samle trådene?
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Smak på maten!.
ABC opplæringen som metode
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Ditt navn | Din lærer | Din karakter
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Næringsstoffer i mat VG1 Forslag til for og etterarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

DKS 4. trinn: På sporjakt i Oslohistorien – en dyrisk tilnærming

Fem dyr – fem perioder i byens historie

Struktur: Samling/introduksjon/grupper Gruppearbeid med oppgaver og leting etter «historiske spor» i museet + vandre litt rundt Samling/presentasjon/oppsummering

Målgruppe: Alle 4. klassinger i Oslo (ca elever) To gjennomføringer per dag, Kl og kl En formidler per gjennomføring Varighet: 1 ½ time per klasse/gruppe Lærerveiledning og forslag til etterarbeid

PEDAGOGIKKEN L-06: « kjenne att historiske spor i eige lokalmiljø og undersøkje lokale samlingar og minnesmerke» Museets mål: Kunnskap, positive erfaringer, «eierfølelse» - museet tilhører elevene! Samfunnsoppdraget – integrering «vi» Mulighet for ulike læringsstiler: Auditiv, visuell, taktil, kinestetisk (Dunn & Dunn, 1967) Vi bruker: Bilder/film, lyd, gjenstander som kan håndteres, lukt, ulike poster/vandring

Samlingspunkt og tidslinje

Historiske spor

Erfaringer Intense økter! Tidspress Andre besøkende? Slitasje/sikring 9-åringer = filosofer med klisterhjerner! Elevenes glede over å formidle Det analoge og taktile Positiv respons!