DKS 4. trinn: På sporjakt i Oslohistorien – en dyrisk tilnærming
Fem dyr – fem perioder i byens historie
Struktur: Samling/introduksjon/grupper Gruppearbeid med oppgaver og leting etter «historiske spor» i museet + vandre litt rundt Samling/presentasjon/oppsummering
Målgruppe: Alle 4. klassinger i Oslo (ca elever) To gjennomføringer per dag, Kl og kl En formidler per gjennomføring Varighet: 1 ½ time per klasse/gruppe Lærerveiledning og forslag til etterarbeid
PEDAGOGIKKEN L-06: « kjenne att historiske spor i eige lokalmiljø og undersøkje lokale samlingar og minnesmerke» Museets mål: Kunnskap, positive erfaringer, «eierfølelse» - museet tilhører elevene! Samfunnsoppdraget – integrering «vi» Mulighet for ulike læringsstiler: Auditiv, visuell, taktil, kinestetisk (Dunn & Dunn, 1967) Vi bruker: Bilder/film, lyd, gjenstander som kan håndteres, lukt, ulike poster/vandring
Samlingspunkt og tidslinje
Historiske spor
Erfaringer Intense økter! Tidspress Andre besøkende? Slitasje/sikring 9-åringer = filosofer med klisterhjerner! Elevenes glede over å formidle Det analoge og taktile Positiv respons!