Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Advertisements

Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
IKVO-konferanse, Stjørdal
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune «Ut av tåka 2010» Kristiansand.
Organisering, samarbeid og tilrettelegging av introduksjonsprogrammet
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Arkivere e-post i mapper E-post som dreier seg om det samme, kan samles ett sted. Det kan være praktisk. Du kan gjøre det ved å lage mapper. Så kan du.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Digitale læremidler for videregående opplæring Gratis digitale læremidler for videregående skole Noen smakebiter Klikk på lysbildene, så kommer du rett.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter Om oss Lokaler Ant. deltakere Ant. ansatte Norskopplæring Grunnskole Samarbeid.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Inger Egeland Bruk av e-verktøy i språkundervisning.
Hvorfor iPad i grunnskoleopplæringen?
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
«Bare bok gjør ingen klok»
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Kapittel 14: Tale og lytte
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning i akuttmottak (ungdom år)

Norskopplæring - kurstilbud Klasserom Normal progresjon spor 1,2,3 Fast uketimetall Dag/kveld Definert nivå Nett Individuell progresjon Fast uketimetall Når du vil… Hvor du vil… Hvor fort du vil.. «Alle er på nivå» (nivå, ferdigheter, arbeidsliv….) Kombinert klasserom og nett Høy progresjon (eller lav….) Fast uketimetall Kveld + nett Definert nivå + mulighet til differensiering på nett

Hvem?  Manuel - timeteller  Jocelyn - ektefelle  Thomasz - arbeidsinnvandrer  Vinh - arbeidssøker  Emma - sykemeldt  Raquel – gravid  Amina - spor 1  Carlos og Tereza – RP  Maria - kommunalt ansatt  Fahima - Intro  Alex - vg2  Minoritetsspråklig ungdom i norske klasser…….

Min vei

Min vei er som narkotika…. Hvis du begynner, blir du avhengig og kan ikke stoppe» «Nettkurset er min bestevenn når jeg har fritid. Vi kan prate sammen!» «Nettkurset er blitt min hobby. Etter at jeg har vært på Facebook, må jeg alltid logge inn for å se om det er en melding fra læreren»

Nettbasert opplæring  Nettbasert opplæring vs. bruk av digitale læremidler i klasserommet/«lekser» på nett  Fullverdig del av norskopplæringen  Personlig veiledning

Kontakt

«Det er hygge at du er lærer min.» «Takk for din støtte. Jeg skal holde deg oppdatert på min faglige utvikling.» «Jeg blir nervøs når jeg ikke får 100 %»

Nettlæreren  Personlig veiledning  Undervisning  Rammebetingelser  Vikarordning  Hjemmekontor?  Lærerstemme

Personlig veiledning  Opplæring Min vei Opplæring Opplæring  Meldinger  Oversikt over behov/ønsker Individuell oppfølging Individuell oppfølging  Progresjon Kursresultater Skriftlig-muntlig progresjon KursresultaterSkriftlig-muntlig progresjon  Forberedelse til norskprøver Skriftlig A2-B1 Bilde Skriftlig A2-B1 Bilde  Arbeidsretting  Vise vei på nett

Ulike kurs  Veien Inn A1-B2  Helsenorsk  Veien Videre  Veien Fram

Undervisning på nett  Innboks  Automatiske oppgaver  «Halvautomatiske» oppgaver  Resultater  Linker (grammatikk, TV2 skole, Youtube, prøver)  Individuell tilpasning

Skriftlig  Prossesorientert skriving Fargekoder Fargekoder  Kommentarer  Modelltekster  Nytt dokument

Muntlig  Kommunikasjon  Svar på oppgaver  Uttale Kartlegging Konkret (og ærlig) tilbakemelding Repetisjon Prioritering Tips til læringsarenaer (f. eks lesetekster) Tempo! CALST?

Undervisning på samling  Inndeling etter nivå/fag?  Stasjonsundervisning  Arbeid på nett med støtte/veiledning  Organisering etter tema fra «Min vei» eller andre aktuelle tema  Fokus på muntlig aktivitet  Motivasjon og hjelp til arbeid på nett

Tekniske utfordringer

Praktiske oppgaver Veien Inn A2: Personlig – familie  Automatisk oppgave: Oppgave 1  Muntlig innsending: Oppgave 10  Skriftlig produksjon: Oppgave 16, 19  «Halvautomatisk oppgave»: Prøve, oppgave 2  Opprette nye lydopptak/dokumenter