Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Ansvar og prosesser i skolen
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
eksempler på HMS-faktorer:
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Jeg er verneombud i HFK.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Strategier og prinsipper for implementering
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
§ 1-1. Lovens formål å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske.
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Arbeidsplassar i barnehagen Kontaktforum barnehage 18. november 2014
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Strategiprosess HiST og AITeL. Styrevedtaket 1.Høgskolen skal utarbeide en strategisk plan for perioden 2010 – Rektors planforslag legges fram for.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
HIST – LMU Modell for systematisk utvikling av læringsmiljø.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Sak 3/2017 Om LAMUs rolle og funksjon
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Orientering til styret om AMUS mars 2017
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Studentens rettigheter - institusjonens plikter
Studentenes Si fra-systemet 2018 Læringsmiljøutvalget 22.april 2019
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen

Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting Den pågående strategiprosessen, ved Arnulf Orientering om prosessen Bestillingsdokumentet til utvalgene Hvilke områder er det naturlig for utvalgene å vektlegge –Hver for seg –Samlet Drøfting

Kl Utvalgene går hver for seg for å drøfte innspill til HiSTs Fremtidige strategiske dokument? Hvor vil og skal vi? Hvilke utfordringer har vi? Felles lunsj Evaluering og fremtidig møtebehov

Studie- og kvalitetsutvalg (SKU) SKU er rådgivende organ overfor rektor. SKU skal bidra til å styrke det systematiske arbeid og videreutvikle høgskolens studiekvalitet. Utvalget skal: være pådriver for forankring, samordning og videreutvikling av studiekvalitetsarbeid ·utarbeide forslag til plan- og rapportering innen studiekvalitet på virksomhetsnivå initiere avdelings- og seksjonsovergripende kvalitetsarbeid gi tilrådning før rektors fastsetting av fag- og studieplaner innen studier på over 60 studiepoeng gi råd i andre overordnede, strategiske spørsmål knyttet til utdanning og utdanningskvalitet

Mandat LMU, et lovpålagt organ. Studentens AMU? Læringsmiljøutvalget skal ta opp saker som angår studentenes totale læringsmiljø og som ligger innenfor institusjonens kontrollsfære. Fysiske forhold - at lokaler, adkomstveier, trapper m.v. er dimensjonert og innredet for den virksomhet som drives - at lokalene har gode lys- og lydforhold og forsvarlig inneklima og luftkvalitet - at lokalene blir vedlikeholdt og er rene og ryddige - at lokalene er innredet slik at uheldige fysiske belastninger for studentene unngås - at virksomheten er planlagt slik at skader og ulykker forebygges - at tekniske innretninger og utstyr er forsynt med verneinnretninger og blir vedlikeholdt slik at studentene er vernet mot skader på liv og helse - at lokaler, adkomstveier, sanitæranlegg og tekniske innretninger er utformet på en slik måte at funksjonshemmede kan studere ved institusjonen - at læringsmiljøet er innrettet for studenter av begge kjønn - at læringsmiljøet er utformet etter prinsippet om universell utforming.

Psykososiale forhold i den tiden studentene er tilknyttet institusjonen Velferds- og studentsosiale forhold Læringsmiljøutvalget skal kunne påpeke og foreslå holdningsskapende tiltak for å få til gode relasjoner mellom studentene og mellom studenter og ansatte på lærestedet. Læringsmiljøutvalget har et spesielt ansvar for å følge opp Handlingsplanen for tilrettelegging for funksjonshemmede studenter ved HiST og rapportere om tiltak. Læringsmiljøutvalgets arbeid skal dokumenteres og inngå som en del av institusjonens interne systemer for kvalitetssikring. Læringsmiljøutvalget er ikke en iverksettende enhet, og alle forslag /vedtak om konkrete tiltak må oversendes styret eller høgskoledirektøren. Læringsmiljøutvalget skal rapportere årlig til styret, som har det overordnede ansvar for studentenes læringsmiljø..

LMU Læringsmiljø i vid betydning SKU Studiekvalitet utdanningskvalitet

Fra LMUs handlingsplan Avklare grenseoppgangen ift ansvar mellom SKU og LMU Oppfølging av resultatene fra inntakskvalitetsundersøkelse Følge med i utviklingen omkring de interne studiekvalitetsundersøkelsene i HiST som direkte eller indirekte angår læringsmiljø Profilere læringsmiljø- og studiekvalitetsprisen ( Studiekvalitetsdagen blir 15.september) Handlingsplan for helse- og trivselsundersøkelsen (HOT) følges opp Tilrettelegge for bruk av studenters private PC/laptop. Påse at det blir etablert et elektronisk avvikssystem som er enkelt i bruk ( i samarbeid med SKU)

Hva skiller? SKU har hovedfokus på læringsutbytte og kvalitet i den sammenheng – faglig fokus LMU konsentrerer som om det andre, som kan være hemmende i forhold t læringsutbytte, hvis det ikke fungerer –fysisk og psykososialt miljø, rammevilkår –kommunikasjon, helse –velferd (grenseoppgangen mot SiT)

Naturlig treffpunkt Undersøkelser –Fakta om studentenes totale situasjon ( eksempel fra AMMT) –Tiltakssida – noe ulikt fokus Annet –Strategiprosessen –Vi skal utarbeide et nytt måldokument for HiST