God kartfremstilling av detaljreguleringsplaner. God kartfremstilling DisposisjonKunnskaps-/kartgrunnlagetBakgrunnskart Sammenfallende formålsgrenser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny pbl og nye krav til digitale planer
Advertisements

Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kontroll av vektordata
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Krav til digitale plandata
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
§ 2-2 Kommunalt planregister Bestilling (I) Ny plandel av plan- og bygningsloven (jf. Ot.prp. nr. 32 ( )) stiller krav om at kommunene skal ha.
Heiplanen Utarbeidet over flere år…. Plankartet Plankartet ble produsert for PDF-visning Det er hentet noe farge/utforming fra høringsdokumentet til Nasjonal.
Plan- og bygningsloven
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
En detaljreguleringsplan blir til.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Fotografering av gravminner. Fotografering SLEKT OG DATA/Gravminner i Norge 2  I utgangspunktet kan dette fortone seg ganske lett. En stein står i ro.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
Arealplaner i Norge digitalt Løsninger og bruksområder Arealplaner i Norge digitalt Løsninger og bruksområder.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Fylkesportalen og fylkesdatabasen - Veien videre… Per Vallner, Fylkesmannen Elin T. Skeide, Østfold fylkeskommune Eldbjørg Solli Lund, Statens Kartverk.
Kommuneplanens arealdel Karttekniske utfordringer.
Digitale data i saker etter PBL. Sentrale lover og standarder som styrer det digitale arbeidet PBL §5 Kart og stedfestet informasjonPBL §5 Kart og stedfestet.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Planlegging i sjø – taretråling
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Opphavsmannens beføyelser
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Kurs i oppbygging av Urædd sin hjemmeside
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
Planbestemmelser.
Temadata - Geonorge - DOK
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
Forum for unge planleggere 1.februar 2018
Tema 5 ePlanSak og digitalisering av planprosessen
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Fylkeskartsjef Dagfinn Kleveland
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Jordskifte Servituttgrenser matrikkelføring
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Ny plan- og bygningslov
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
UU og Fylkesmannens rolle
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Utbyggingsavtaler - muligheter og utfordringer
Ketil Omberg, MD / Planavdelingen
Plangrunnlaget Hilde Johansen Bakken Statens kartverk
Tema 7 Tilgang til relevante data for bruk i plan- og byggesaksprosessen – DOK-analyse og «orden i eget hus»
Roger Kvilhaugsvik Norconsult Informasjonssystemer
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Temakart og GIS i arealplan
Utskrift av presentasjonen:

God kartfremstilling av detaljreguleringsplaner

God kartfremstilling DisposisjonKunnskaps-/kartgrunnlagetBakgrunnskart Sammenfallende formålsgrenser og plangrenser Feltnavn Hensynssoner / hensynsonenavn EierformNordlandsatlas

God kartfremstilling Formålet i § 1 Nasjonal Produktspesifikasjon for Arealplan og Digitalt planregister ”Forskriften skal legge til rette for enkel tilgang til pålitelig stedfestet informasjon. Informasjonen skal kunne sammenstilles og brukes på tvers av administrative grenser og organisatoriske skiller, og skal gi en samlet oversikt over tillatt og planlagt bruk av arealene i Norge etter plan- og bygningsloven.”

God kartfremstilling Kunnskaps- og kartgrunnlaget Mulighet for kommunen å kreve kartlegging dersom eksisterende kartgrunnlag ikke er godt nok – Kart- og planforskriften § 6 Kartgrunnlaget skal være angitt i tegnforklaringen.

God kartfremstilling «Valg» av bakgrunnskart NPAD Krav til basiskartet Det kan også være nødvendig å utelate mindre vesentlig informasjon fra kartgrunnlaget for å gi plankartet bedre lesbarhet. Det er viktig at basiskartets nøyaktighet og oppdatering står i forhold til plantype og planformål. Basiskartet utformes som strekkart uten fylte eller skraverte flater. Ortofoto kan ikke benyttes som basiskart, men kan benyttes til illustrasjonsformål. Mange objekttyper i kartseriene FKB/N20/N50 skal med i det juridiske plankartet som nåværende arealsituasjon. Som en støtte til tolkingen av planen, kan høydekurver/dybdekurver og tekst inngå som en del av basiskartet. Stedsnavn er viktig for å kjenne seg igjen i kartet. For planer i mindre målestokker har bygninger liten informasjonsverdi og kan virke forstyrrende. Basiskartet blir da en grå masse som lett forstyrrer tolking av plankartet. Hvis man ønsker å ta med bygninger må man i alle tilfelle gjøre et utvalg og vise noen bygningstyper, men da bare som et symbol slik det praktiseres i N50. I planer i større målestokk kan basiskartet vise faktisk plassering av bygningskropper (ikke symbol). Man må eventuelt vurdere om de bør løftes til den juridiske planen. Tegneregler for juridiske linjer i reguleringsplan er gitt i del 2, Spesifikasjon for tegneregler. Innholdet i basiskartet må tilpasses plankartet og planens målestokk. Informasjon som ikke er relevante for planen skal utelates.

God kartfremstilling Sammenfallende planavgrensing og formålsgrense NPAD Planområdet skal være klart og entydig avgrenset og vises med en tydelig grenselinje på plankartet. Dette er også nødvendig i sjøen og for reguleringsplan over flere vertikalnivå. Arealformålsflater danner en sammenhengende «mosaikk» innenfor planavgrensningen til planen. Alle arealformål i ytterkant av planen, skal ha formålsgrense mot planavgrensningen og denne formålsgrensen skal ha identiske koordinater med planavgrensningen. Gjelder også for hensynssoner og annen juridisk informasjon

God kartfremstilling Feltnavn Dette er helt frivillig å bruke. Dette vil kun være en hjelpetekst for de som er vant til å bruke noe av dette på kartet fra før. Det må også være frivillig i hvor stor utstrekning det brukes, alle formål på kartet trenger ikke å ha en feltkode. Vi mener at disse forkortelsene bare bør brukes på et analogt kart. Disse bokstavkodene skal ikke med på utveksling av data på SOSI filen. Skal ikke være juridisk bindende og ikke påkrevd, kun hjelpetekst. Det som brukes er en mappingtabell som oversetter mellom sosikode og bokstavkode.

God kartfremstilling Hensynsonenavn NPAD Hensynssonens navn skal påføres plankartet og skal: Angi hva slags hensynssone det dreier seg om Angi kjennetegn for å knytte bestemmelser til akkurat denne hensynssonen. Løpenummeret refererer til bestemmelsene. Hensynssonenavn skal være på formen: H _

God kartfremstilling Ved sammenfallende eller overlappende kan avstand mellom linjene reduseres eller økes. (Ikke 5-10, 4-8, 3-6)

God kartfremstilling Eierform – NPAD Presisering fra Kartverket Bodø’s side ”Eierform er obligatorisk egenskap på formålsflater i kommuneplan og reguleringsplan når det er gitt bestemmelser om eierform, jf. pbl §§ nr 3 og 12-7 nr 14. ”Eierform skal alltid angis når det fra planmyndighetens side er forutsatt at det offentlige skal være eier av grunnen eller ha eksklusiv rett til å disponere arealet, bygningen [..]. Bakgrunnen er muligheten for private til å kreve innløsning Formålsflate som har eierform skal synliggjøres i plankartet, liten forbokstav på formålsnavnet

God kartfremstilling Samarbeidsløsning mellom Fylkesmannen i Nordland, Nordland fylkeskommune og Statens Kartverk Nordland. Innsamling av planforslag for tilgjengeliggjøring Statens kartverk kontrollerer arealplaner fra kommunene og er leverandør av data inn til løsningen. Løsningen er frivillig for kommunene å benytte. Sterkt ønsket av regionale parter som får en god og samlet innsynsløsning med mulighet for egen tilrettelegging. Gratis løsning for kommunene, sentrale parter tar alle kostnadene ved kontroll og innsynsløsningen. Mulighet for kommunene å få avdekket feil og mangler som de ikke klarer selv. (Vi forutsetter at de store og/eller flinke kommunene ordner det meste selv. Vi kan hjelpe de små!)

God kartfremstilling