18.11.2010 ° Buskerudbyen_P | 22.10.2010 Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parkeringspolitikken i fem norske byer
Advertisements

Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Sentrumskonferansen 26. September 2007 Levende Oslo v/byråd Merete Agerbak-Jensen.
Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
Foto: Helén Eliassen Sentrumsutvikling – samarbeid med næringslivet Kathrine Strømmen Koordinator møte Framtidens byer 25.august
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Generelt om Randaberg Kommunen
Norsk Sentrumsforum(NSF) • NSF berømmer arbeidet som er gjort for å utvikle, vitalisere og markedsføre norske byer og tettsteder. • De fleste sentrumsorganisasjoner.
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
1 Ny parkeringspolitikk ved NTNU Status - november 2013 LOSAM UL.
10Velstand og velferd.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Handel - utviklingsprosjekt
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Planbestemmelser.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Møte om samkjøring 4. januar
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Et lite tilbakeblikk Bobilturistene «inntok» kommunens parkeringsplass på Tollbodbrygga for et par år siden, siden har antall besøkende bobiler eskalert.
Interkommunalt samarbeid innenfor lønnsområdet
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Våren 2005 Per Gunnar Røe SGO 2100 – Byers geografi Tema: Byplanlegging og bypolitikk i Norge.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
KOMMUNEREFORM Større og bedre Flere muligheter. VI TENKER: Vi ønsker å slå oss sammen med Drammen, Kongsberg og Nedre Eiker.
Organisasjonsteori - omgivelser
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
°Felles P-politikk, seminar Porsgrunn Felles parkeringspolitikk Porsgrunn – Skien Seminar den 15. juni 2009 Gorm Carlsen Asplan Viak.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Loe konsernet. Loe Konsernet Består av 2 produksjonsbedrifter: - Loe Rørprodukter AS - Loe Rørprodukter AS - Loe Betongelementer AS - Loe Betongelementer.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Petter Christiansen Bisek 13. september
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Revisjon av kommuneplan – parkeringsbestemmelser
Jomar Lygre Langeland, byplansjef Drammen ATM-rådet, 10. mai 2010
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Akershus fylkeskommune
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Varehandelens betydning for et levende sentrum
Utskrift av presentasjonen:

° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1

° Buskerudbyen_P | Parkering i sentrum - oversikt KongsbergHokksundMjøndalenDrammenLierbyen Sum pl Herav innfarts- plasser Privat skilt 55 %30 %10 %73 %65 % Offentlig skilt 36 %70 %60 %27 %35 % Ingen skilt 9 %-30 %-5 % Innbyggere i kommunen

Parkering er… Næringspolitikk – plasser gir tilgjengelighet til handel og service i bysentra og utenfor Transport- og miljøpolitikk – plasser gir grunnlag for bilbruk og reisevaner Byutvikling – parkering er en premiss for arealbruken Business – avgiftsparkering gir inntekter Estetikk - asfalterte plasser og parkerte biler preger byer og tettsteder ° Buskerudbyen_P |

Kommunens roller og virkemidler Kommunen er gitt muligheten til å utøve parkeringsmyndighet – gir både muligheter og ansvar. Grunnlag: Parkeringsforskriften. Kommunen styrer utbyggingen og kan sette krav til parkerings- dekning, utforming av p-anlegg mv. Grunnlag: Plan og bygningsloven. Kommunen er grunneier Kommunen er næringsaktør i parkering (Kongsberg, Drammen) Viktig å unngå rolleblanding ° Buskerudbyen_P |

Status i kommunene Kongsberg og Drammen Profesjonelle, høy kompetanse, har virkemidlene Forretningsdrift i konkurranse med private Restriksjoner på parkering i dag - men i ulik grad Øvre Eiker og Nedre Eiker Mangler kompetanse og virkemidler Fri parkering i praksis Lier Mangler kompetanse og egne virkemidler ”Uortodoks” bruk av privatrettslige virkemidler ° Buskerudbyen_P |

Belønningsordningen (1) Mål: 5 % trafikkreduksjon i rush Kongsberg og Drammen: Fokus på arbeidsreiser: skjer i rush, da veisystemet er mest belastet gir arealbeslag i byene på daglig basis gir fremmedparkering i boligområder konkurrerer med kundene om besøksplasser har lavt personbelegg og lav ”lastfaktor” reisemåte kan påvirkes (bundne reisemål) Tidsperspektiv krever rask handling! ° Buskerudbyen_P |

Belønningsordningen (2) Mål: 5 % trafikkreduksjon i rush Eikerkommunene og Lier: Økt fokus på parkering i det daglige Ta ansvar – søke delegert myndighet Interkommunalt samarbeid Mer sårbare for handelskonkurranse utenfra Tidsperspektiv: Krever mer tid for å få målbar effekt ° Buskerudbyen_P |

Forslag Eikerkommunene og Lier (1) Strakstiltak ° Buskerudbyen_P |

Forslag Eikerkommunene og Lier (2) Tiltak ° Buskerudbyen_P |

Forslag Eikerkommunene og Lier (3) Tiltak med effekt på lengre sikt ° Buskerudbyen_P |

Forslag Kongsberg og Drammen (1) Strakstiltak ° Buskerudbyen_P |

Forslag Kongsberg og Drammen (2) ° Buskerudbyen_P | Tiltak

Forslag Kongsberg og Drammen (3) Tiltak med effekt på lengre sikt ° Buskerudbyen_P |

EFFEKT i perioden ° Buskerudbyen_P |

Andre tema Innfartsparkering – innordnes i kommunens parkeringspolitikk – plasser ved bystasjoner behandles som annen arbeidsparkering Bruk av PBL – normer, frikjøp, Byplanmessige sider, fellesanlegg framfor spredt mv Organisering av p-virksomheten – avgjørende for framtidig styring Ny parkeringsforskrift viktig De mindre kommunene kan bruke parkeringsskive eller avgift Kjøpesentrene – må handle ved utvidelse / omregulering Lastebilparkering – et ansvar for næringen og vegvesenet ° Buskerudbyen_P |

Takk for oppmerksomheten ° Buskerudbyen_P |