Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Retorikk og tekstanalyse
Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
Retorikk og tekstanalyse
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
RETORIKK Muntlig og skriftlig.
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
som lingvistisk disciplin
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Oppsummering av kurset
Introduksjonsforelesning
Hvordan kan vi forberede elevene best mulig på skriftlig eksamen?
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
RETORIKK.

Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk.
Kapittel 1 Litterært program.
| Munnleg kommunikasjon
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Retorikk.
Kapittel 11 Retorikk Læreplanen seier at du skal kunne
Estetiske virkemidler
Kapittel 14: Tale og lytte
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Kapittel 1 Litterært program.
Munnleg kommunikasjon
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Retoriske appellformer
Nå er de revidert!.
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon

Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige og skriftlige tekster Produsere og framføre muntlige tekster

Retorikk Rhetor: taler Techne: kunst Retorikk = talekunst Retorikk = hensiktsbestemt og virkningsfull kommunikasjon Retorikk er metoder og virkemidler som hjelper oss å skape gode tekster selv, og vurdere andres tekster.

Sentrale retoriske begreper Kairos: konteksten/situasjonen Aptum: det som passer Etos: avsenderens troverdighet Patos: mottakerens følelser Logos: argumentenes holdbarhet

Retoriske begreper: kairos Ulike faktorer som påvirker: Tid/sted Fysiske rammer Mottakere/publikum Motivasjon Når vi vurderer tekstens kairos, ser vi på konteksten den står i, altså bakgrunnen for den eller rammene rundt den. ”Tekstens kairos preges av at målgruppa er…”

Retoriske begreper: aptum Handler om ”det som passer”, altså om språket, formen og virkemidlene er godt tilpasset tekstens formål og kairos. I hvilken grad er det gjort valg som bidrar til å gjøre teksten vellykket? Hvilke valg må/kan du gjøre for å nå målet med teksten du skriver? Står formen og innholdet godt til hverandre?

Retoriske begreper: etos Elementer i teksten som bidrar til å underbygge avsenderens troverdighet.

Retoriske begreper: etos Ulike faktorer som påvirker etos Ytre faktorer (klær, utseende, holdning) Rolle/posisjon/tittel Språklige grep (argumentasjon, kildebruk) Faglig kunnskap ”Talerens etos ble styrket av at hun brukte et språk som viste fagkunnskap, men ikke skapte avstand med unødvendige faguttrykk.”

Retoriske begreper: patos Elementer i teksten som bidrar til å påvirke mottakerens følelser og engasjement. Ulike faktorer som påvirker patos (Skjult) argumentasjon Appellativ språkbruk Språklige virkemidler som kontrast, overdrivelse og metafor. ”Teksten hadde sterk patosappell blant annet på grunn av den direkte appellen til mottakeren om å engasjere seg i saken.”

Retoriske begreper: logos Elementer i teksten som bidrar til å overbevise mottakeren. Ulike faktorer som påvirker patos (Åpen) argumentasjon Informativ språkbruk Resonnementer, fakta. ”Teksten hadde sterk logosappell takket være de mange godt underbyggede argumentene, samt en overbevisende kildbruk.”

Den retoriske arbeidsprosessen - fem faser Å finne – inventio Å ordne – dispositio Å formulere – elocutio Å huske – memoria Å framføre - actio

Å finne - inventio Forstå oppgaven/formålet Teksttype/sjanger? Målgruppe/formål? Spørsmål som skal besvares? Påstander som skal vurderes? Begreper/nøkkelord? Hva kan du/hva må du finne ut? Finne, vurdere og bruke kilder

Å ordne - dispositio Planlegge Strukturere Lage disposisjon Få oversikt, redigere

Å formulere - elocutio Vurdere formålet og velge virkemidler og utforming ut fra det. Formell/uformell? Virkemidler? Overholde/bryte sjangerforventninger?

Å huske - memoria Forberedelse – øv godt Kjenn stoffet ditt Vis oversikt og kontroll Styrk ditt etos Bli tryggere

Å framføre - actio Kroppsspråk Volum Klarhet Uttale Bruk av støtte (presentasjonsverktøy)