Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag 11.03.2013 *** Rådgiver/jurist Helle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Kontroll ved bruk av tvang
Pårørendes rettigheter og oppgaver etter helselovgivningen
Kløveråsenseminaret Bodø 30. og 31. mai 2012.
Advokatfullmektig Per Harald Pettersen, Advokatene Enoksen og Steiro,
Foran fra venstre: Brita Bjørgeli, Sandra Fahre, Heidi Syverstad
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Oslo kommune Helseetaten. Oslo kommune Helseetaten En god munn- og tannhelse er en viktig forutsetning for god generell helse, god ernæring og trivsel.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
5.mai 2011 FoU-enheten Birgit Hvesser
Kari Annette Os 31. Mars 2011.
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
Helsepersonellov og pasientrettighetslov
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A – noen erfaringer
Tvungen somatisk og psykisk helsehjelp
Temalunch pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse Av professor dr
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Bjørgene omsorg- og utviklingssenter
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Bjørgene omsorg- og utviklingssenter
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Sosialtjenesteloven kap. 4A
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
Demensalarmer og gjeldende regelverk v/ seniorrådgiver Anne Kristine Breivik Helseavdelingen, Fylkesmannen i Hordaland / Helsetilsynet i Hordaland.
1 Status i lovverket om GPS seniorrådgiver Arne Erstad Seminar i velferdsteknologi, Bergen kommune den 6. juni 2013.
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Lovverk,Kap 4 a, phlvl og samtykkekompetanse Veka Overlege Dagfinn Green.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Rettighetsbegrensninger og bruk av tvang i dagens eldreomsorg Øyvind Kirkevold.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Dagfinn Green Vurdering av samtykkekompetanse For medisinstudenter Dagfinn Green 2013.
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen Bjarte Hitland Geriatrisk avdeling Ahus.
PRL Kap 4 A- også for geriatere ?! Undervisning Overlege Dagfinn Green, psykiater, St. Olavs Hospital.
Pasientrettighetsloven kapittel 4A Samtykkekompetanse – juridiske og medisinske problemstillinger Professor Aslak Syse.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Demens og tvang – ny lov Øyvind Kirkevold Spl. dr. philos.
Samtykkekompetanse hos personer med psykisk utviklingshemming
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Tvangshjemler i helse- og omsorgsretten
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Velferdsteknologiens ABC Juridiske rammer
Journalføring.
Familieråd En for alle, alle for en
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4 A
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Vergemål og alternativ til vergemål
samtykkekompetansevurdering
Kognitiv svikt og vurdering av samtykke til å delta i forskning
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Oddvar T. Faltin teamleder helse- og omsorgstjenester Likepersonsamling, Nasjonalforeningen for folkehelsen Gardermoen, 17. november 2018.
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Utskrift av presentasjonen:

Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle Devik Haugseter, Kvalitetsseksjonen

Utgangspunkt Pasientens selvbestemmelsesrett, pasient- og brukerrettighetsloven § 4-1 Gyldig samtykke forutsetter –God informasjon –At pasienten er samtykkekompetent –Frivillighet

Samtykkekompetanse – Beslutningskompetanse Vurderingstema; ”Åpenbart ikke i stand til å forstå” –Pga fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming –Her og nå vurdering –Krav om å legge forholdene best mulig til rette for at pasienten selv kan samtykke. Tilstrekkelig informasjon tilpasset pasientens individuelle forutsetning. Helt eller delvis TIPS; Senter for medisinsk etikk – ACEACE

Manglende samtykkekompetanse Sagt på en annen måte: Forstår pasienten hva spørsmålet omhandler, og hva som blir konsekvensene av det pasienten sier ja eller nei til?

Beslutning om manglende samtykkekompetanse ”Den som yter helsehjelp” - den faglig ansvarlige Begrunnet og skriftlig Journalføres Beslutning legges frem for pasient og pårørende om mulig

Samtykkekompetanse e-læring

Når pasienten mangler samtykkekompetanse; Pasienten motsetter seg ikke helsehjelpen – helsepersonell tar avgjørelsen, pasient- og brukerrettighetsloven § 4-6 Lite inngripende karakter Alvorlig inngrep –Journalføring Pasienten motsetter seg helsehjelpen –Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A

Rundskrivet IS-10/2008 TQM Tvungen helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse VedtaksskjemaVedtaksskjema – og i DIPS under Nytt dokument

| Formål (se § 4 A-1) Å yte nødvendig helsehjelp for å hindre vesentlig helseskadeÅ yte nødvendig helsehjelp for å hindre vesentlig helseskade Å forebygge og begrense bruken av tvangÅ forebygge og begrense bruken av tvang Helsehjelpen skal tilrettelegges med respekt for den enkeltes fysiske og psykiske integritet, og så langt som mulig være i overensstemmelse med pasientens selvbestemmelsesrett.Helsehjelpen skal tilrettelegges med respekt for den enkeltes fysiske og psykiske integritet, og så langt som mulig være i overensstemmelse med pasientens selvbestemmelsesrett.

Virkeområde (se § 4 A-2) Hvilke handlinger omfattes av kapittel 4 A? Ytelse av somatisk helsehjelp uten pasientens eget samtykke Undersøkelse og behandling av psykiske lidelser uten eget samtykke kan bare skje etter bestemmelsen i psykisk helsevernloven.

| Virkeområde (se § 4 A-2) Hvilke pasienter gjelder kapittel 4 A for? Pasienter må være over 16 år, mangle samtykkekompetanse, og motsette seg helsehjelpen

Virkeområde (se § 1-2 og § 4 A-4) Hvor gjelder kapittel 4 A? I Norge Hele helsetjenesten Uavhengig av arena, men tvungen innleggelse og tilbakeholdelse kan bare skje i helseinstitusjon.

Adgangen til å yte helsehjelp som pasienten motsetter seg, § 4A-3 Hovedregel: Tillitskapende tiltak må ha vært forsøkt Tilpasset informasjon God kommunikasjon Gi pasienten tid Tilrettelegging av pleie- og omsorgsmiljø / behandlingsmiljø

Adgangen til å yte helsehjelp som pasienten motsetter seg, § 4A-3 (forts) Pasienten motsetter seg helsehjelpen I tillegg tre kumulative vilkår: a) Unnlatelse av å gi helsehjelp kan gi vesentlig helseskade, og b) Helsehjelpen anses nødvendig, og c) Tiltaket (tvangstiltaket) må stå i forhold til behovet for helsehjelpen Helhetsvurdering

Gjennomføringen (se § 4 A-4) Dersom vilkårene er oppfylt kan gjennomføring av helsehjelp skje ved tvang eller andre tiltak for å omgå motstand Velg tiltak som er minst mulig inngripende! |

Gjennomføringen (se § 4 A-4) Loven omtaler særskilt noen inngripende tiltak: –Innleggelse og tilbakeholdelse i helseinstitusjon –Varslingssystemer –Bevegelseshindrende tiltak Tiltakene skal vurderes fortløpende – og avbrytes straks vilkårene ikke er oppfylt

Saksbehandlingen (se § 4-5 A) Hvem kan fatte vedtak om bruk av tvang? Helsepersonell som er ansvarlig for helsehjelpen, vanligvis lege eller tannlege Den som fatter vedtak må være faglig kvalifisert til å vurdere alle konsekvenser av tvangen |

Saksbehandlingen (se § 4 A-5) Vedtak om alvorlig inngrep treffes i samråd med annet kvalifisert helsepersonell Hva er alltid å anse som et alvorlig inngrep? Innleggelse og tilbakeholdelse i helseinstitusjon Bevegelseshindrende tiltak Hva kan være et alvorlig inngrep? Inngrep i kroppen Bruk av reseptbelagte legemidler Grad av motstand

Saksbehandlingen (se § 4 A-5) Vedtak kan aldri gjelde for mer enn ett år Før det fattes vedtak skal det innhentes informasjon fra nærmeste pårørende

Utforming av et vedtak Skriftlig Vise til de lovbestemmelsene vedtaket bygger på Beskrive de faktiske forholdene vedtaket bygger på Være begrunnet Angi hva helsehjelpen og tvangen går ut på Redegjøre for hva nærmeste pårørende har opplyst Angi tidsrammen for vedtaket Opplyse om klageadgangen Være underskrevet av den ansvarlige for helsehjelpen

Underretning og kopi (se § 4 A-6) Underrette pasient og pårørende om vedtaket snarest mulig Unntak: Dersom underretning vil medføre fare for at vedtaket ikke kan gjennomføres Kopi av underretning skal sendes til den som har overordnet faglig ansvar for helsehjelpen – seksjonsleder Kopi av vedtaket sendes til Fylkesmannen

Klage på vedtak (se § 4 A-7) Pasient og nærmeste pårørende kan klage på vedtaket Klagefrist er 3 uker Klagen skal være skriftlig og undertegnet av klager Klagen må angi de forhold det klages over. Helsepersonell skal om nødvendig bistå i nedtegning av klagen Klagen rettes til Fylkesmannen, men sendes til virksomheten som fatter vedtaket