Kapittel 5 Motivasjon. 2 Motivasjon Definisjon: Psykologiske prosesser som aktiverer, regulerer og opprettholder atferd Vanlig å skille mellom innholds-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Advertisements

Ledelse.
PSY2405: Kap.6 Arbeidsmotivasjon og tilfredshet (trivsel)
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Avoidance Frode Svartdal Okt
Tilnærminger til arbeidsmotivasjon og arbeidsplassutforming – kap. 9
10. Organisasjoners effektivitet
7. Motivasjon i organisasjoner
NESO Formannsskole Motivasjon
Trivsel, fravær, og turnover
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
PSY2405: Kap.6 Arbeidsmotivasjon og tilfredshet (trivsel)
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Aksel Hn Tjora Tre forelesninger i OR120 Forelesninger på nett
Aggresjon.
TR90 ® Endre livet ditt på 90 dager. Over en TREDJEDEL av EUs voksne befolkning er nå overvektige Situasjonen i EU.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??)
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
Gode opplevelser for den enkelte Samspill på tvers av generasjoner Rekruttering til eldreomsorgen Mulighet til frivillig deltakelse Livsglede for alle.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
Kapittel 10 Personlighet og intelligens. 2 Intelligens Det er liten grad av enighet om hva intelligens er Det er mer fruktbart å finne ut hvilke psykologiske.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Betingelser for frivillig innsats – motivasjon og kontekst Dag Wollebæk, Synne Sætrang og Audun Fladmoe Presentasjon av rapport, Funkis Studieforum 31.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Kapittel 7 Læring.
Grunnlaget for innspillet
Lønn og lønnssystemer.
Arbeidsmotivasjon og arbeidsplassutforming – kap. 9
Målprosesser Uke 2.
Motivasjon.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Sjokk og konjunktursvingninger
10. Organisasjoners effektivitet
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Matematikk på ungdomstrinnet
Kapittel 11 Læringsteori.
Strategiske kostnadsdrivere
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Institusjonelle omgivelser
1. Innledende påstander om organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Behov og emosjoner.
Kapittel 13 Ledelse som funksjon.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Insentiver Kapittel 15.
12. Organisasjonsutvikling
7. Motivasjon i organisasjoner
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Tittel for bedriftsmøte
Bra for legen – bra for pasienten
Arbeidsmotivasjon og arbeidsplassutforming – kap. 9
Kapittel 6 Lønn og belønning
Målprosesser Uke 2.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 5 Motivasjon

2 Motivasjon Definisjon: Psykologiske prosesser som aktiverer, regulerer og opprettholder atferd Vanlig å skille mellom innholds- og prosessteorier som er relatert til Innsatsvilje Ytelse Prestering

3 Motivasjon og ytelse Studier av motivasjon har vanligvis ytelse som det egentlige målet Ytelse er likevel resultatet av en rekke faktorer, hvor motivasjon er ett element

4 Behovsteori Behov er en mangeltilstand, som resulterer i drivere (handling) for å tilfredsstille mangelen Enkelte forfattere hevder at psykologiske behov egentlig er preferanser Vanlige teorier er Maslows behovspyramide Alderfers ERG teori McLellands prestasjonsbehov

5 Herzbergs To-faktorteori Skiller mellom Hygienefaktorer (kan føre til misnøye når de ikke er til stede) Motivasjonsfaktorer (ligger til grunn for tilfredshet/motivasjon når de er til stede) De to faktorene er uavhengige, og virker ikke “motsatt”: fravær av motivasjonsfaktorer gjør en f.eks. ikke misfornøyd

6 Hackman og Oldham fig. her

7 V. Vrooms forventningsteori Bygger på VIE (Valens – Instrumentalitet - Expectancy) Kjerne: den enkelte vurderer alternativene, velger det som gir best utbytte (eller minst tap), og handler i tråd med dette Bygger på forestillingen om det “økonomiske menneske” (rasjonell og nyttemaksimerende)

8 Equity-teorien Tar som utgangspunkt at ansatte kontinuerlig sammenligner seg med andre når det gjelder innsats og utbytte Det er de relative forhold (brøkene), og ikke de absolutte størrelsene som teller Både vurderingsprosessen og kriteriene er subjektive Opplevd urettferdighet resulterer i bruk av strategier for å gjenopprette rettferdighet

9 Målsettingsteori Tar som utgangspunkt at mål virker motiverende i seg selv Noen mål virker mer motiverende enn andre: Mål må være akseptert og den enkelte må ha forpliktet seg til å nå dem Mål må være SMART (Spesifikk, Målbar, Ambisiøs, Realistisk, Tidsavgrenset) Deltakende ledelse og tilbakemelding er viktig for at målsetting skal fungere

10 Mikro- og makromotivasjon Motivasjonsmekanismer på individnivå kalles mikromotivasjon Mekanismer på organisasjons- og samfunnsnivå kalles makromotivasjon Makromotivasjon Nasjonal kultur mht. arbeidsinnsats Arbeidstidsreguleringer Fremmedgjorthet