Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
STATUS BANEPROSJEKT
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
KONSEKVENSUTREDNINGER AV NYE BYGGEOMRÅDER I SJØ
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
E 16 / Rv. 2 Kongevegen – Tjernsbergs veg v/ prosjektleder Amund Sjøvik Norsenga bru.
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
InterCity Drammen - Kobbervikdalen
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23
NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
«Fra Kyst til Marked» RTP Handlingsprogram har et bilde på forsiden av parkerte laksebiler ved Nova Sea på Lovund. Det skal illustrere overordnet strategi.
Fv Bustneslia Rana kommune
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Dobbeltspor Trondheim – Stjørdal
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Status i arbeidet nå E6 Sørfoldtunnelene. Utredning september 2013 Arbeidsgruppe i Statens vegvesen.
Utskrift av presentasjonen:

Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt

Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader

Fylkestingets vedtak sak 0016/12 1.Det er behov for en grundig gjennomgang og undersøkelse av fremtidig løsning for Fv 91 Breivikeidet bru. Fylkestinget ber derfor Fylkesrådet gjennomgå alternative forslag og legge fram forslag til løsning på fylkestinget i oktober Forslaget må inkludere vurderinger knyttet til tidsløp for planlegging, plannivå og kostnader. 3.Troms fylkeskommune mener Staten som selvassurandør skal dekke alle påløpte kostnader ut over opprinnelig planlagte kostnader. Fristen er i ettertid justert til fylkestinget i desember.

MÅL Forprosjektet skal vise ulike alternativer med estimerte kostnader og tidsløp for planlegging. Det skal gis en anbefaling om alternativ og plannivå for videre planlegging. Frist 1. november 2012

Dagens veg Årsdøgntrafikk 800 Herav 350 med ferga over Ullsfjorden og 150 til Sjursnes. Resten er lokaltrafikk hovedsakelig i Fagernesområdet. Vegbredde 5,5-6 m Fartsgrense 80 km/t 70% av strekningen har bæreevne under 10 tonn Spredt bebyggelse Krevende vedlikehold

Oversiktskart Alternativ 1: Eksisterende veg Alternativ 2: Ny vegtrasé (7,5 km)

Alternativer Det er utredet tre alternativer: 1a) Minimumsutbedring av eksisterende veg 1b) Oppgradering av eksisterende veg til vegnormalstandard 2) Ny trasé på andre siden av dalen, ca. 7,5 km ny veg I tillegg kommer Fv.51 fra Hov til kryss med ny trasé To mulige sluttpunkt: ferga og framtidig Ullsfjordforbindelse

Forkasta alternativ Alternativ påkobling til Fv 51 for alt. 2 nærmere Hov –Forkasta på grunn av dårlige grunnforhold

Dimensjoneringsklasse H2 med vegbredde 7,5 m (trafikk over 1500) Grunnlag for undersøkelser og beregninger

Alternativ 1a, minimumsutbedring Ny Breivikeidet bru Ny Russevanka bru Forsterkning av vegen, i dag dårlig bæreevne på store deler av strekningen Resultat: Fortsatt smal og svingete veg Dårlige grunnforhold på hele strekningen Lite framtidsretta

Alternativ 1b, oppgradering til vegnormalstandard Ny Breivikeidet bru Ny Russevanka bru Ny Breidalselva bru Ny Langdalselva bru Breddeutvide hele vegen til bredde 7,5 meter Rette ut svinger og justere bakker Forsterke hele vegen Resultat: Dårlige grunnforhold på hele strekningen innebærer høy risiko som vanskeliggjør utbyggingen.

Alternativ 2, Ny trasé Ny vegtrasé på sørøstsiden av dalen Ca. 7,5 km ny veg Resultat: Gode grunnforhold Kan bygge ny veg etter dagens krav Eventuell skredfare må utredes Framtidsretta

Fv. 51 fra Hov til ny trasé Hov bru er smal og i dårlig stand, må skiftes ut i løpet av 10 – 20 år Svinger og bakker må justeres for å få vegen til vegnormalstandard Brua må skiftes ut uavhengig av valg av alternativ.

Problemstillinger Samfunnssikkerhet og beredskap Grunnforhold vanskelige langs eksisterende veg, siltige masser og leire som stedvis er kvikk. Vernet vassdrag Ny trasé er tenkt i uberørt natur med reindriftsinteresser og potensiale for kulturminner Hvis ny veg, hva skjer med eksisterende veg og Breivikeidet bru?

Utfordrende områder

Prissatte konsekvenser I) Sluttpunkt på Hov, kryss fv.91/fv.51, trafikk mot fergeleiet Netto nytte NN Netto nytte pr. budsjett krone NNB Alternativ 1a, minimumsutbedring på hele strekningen ,02 Alternativ 1a, kun Breivikeidet bru med tilførselsveg ,98 Alternativ 1b, oppgradering til vegnormalstandard ,02 Alternativ 2, ny trasé med utbedring av fv ,17 II) Sluttpunkt i kryss alt. 2 /fv.51, trafikk mot Ullsfjordforbindelsen Netto nytte NN Netto nytte pr. budsjett krone NNB Alternativ 1a, minimumsutbedring på hele strekningen, inkl. fv ,99 Alternativ 1a, kun Breivikeidet bru med tilførselsveg, inkl. fv ,95 Alternativ 1b, oppgradering til vegnormalstandard, inkl. fv ,01 Alternativ ,50 Alternativ 2 med sluttpunkt mot Ullsfjordforbindelsen er minst ulønnsomt og gir størst nytte. Ved en framtidig Ullsfjordforbindelse er det mest samfunnsøkonomisk å velge alternativ 2

Ikke prissatte konsekvenser Tema Alternativ 1 aAlternativ 1 bAlternativ 2 Landskap Ingen til liten negativ konsekvens 0/- Liten til middels negativ konsekvens -/-- Middels negativ konsekvens -- Nærmiljø/friluftsliv Ingen konsekvens 0 Ingen til liten negativ konsekvens 0/- Ingen til liten positiv konsekvens 0/+ Naturmiljø Ingen til liten negativ konsekvens 0/- Middels negativ konsekvens -- Liten til middels negativ konsekvens -/-- Kulturminner/kulturmiljø Liten negativ konsekvens - Liten negativ konsekvens - Middels negativ konsekvens -- Naturressurser Ingen konsekvens 0 Ingen til liten negativ konsekvens 0/- Ingen til liten negativ konsekvens 0/- Samlet konsekvens Ingen til liten negative konsekvens 0/- Liten til middels negativ konsekvens -/-- Liten til middels negativ konsekvens -/-- Rangering 122

Kostnader Total kostnad, Inkl 25% mva. [mill kr] Ferge forbindelse Total kostnad, Inkl 25% mva. [mill kr] Ullsfjord forbindelse Alternativ 1a, minimumsutbedring på hele strekningen Alternativ 1a, kun Breivikeidet bru med tilførselsveg Alternativ 1b, oppgradering til vegnormalstandard Alternativ 2, ny trasé Fv Usikkerhet +/- 40 %

Plannivå Ved alternativ 1a må man sannsynligvis gjøre noen endringer i vedtatt reguleringsplan for Breivikeidet bru, ellers kun prosjektering. Planleggingstid 0,5 – 1 år. Ved alternativ 1b kreves reguleringsplan samt omfattende prosjektering, spesielt med tanke på grunnforhold. Planleggingstid år. Ved alternativ 2 kreves reguleringsplan med konsekvensutredning. Planleggingstid år.

Anbefaling Dette forprosjektet viser at det mest framtidsrettede, forutsigbare og lønnsomme alternativet dersom Ullsfjord­forbindelsen blir realisert er alternativ 2, ny trasé på sørøstsiden av dalen. Statens vegvesen anbefaler Troms fylkeskommune å starte opp planlegging på reguleringsplannivå med konsekvensutredning for både alternativ 1a, minimumsutbedring av eksisterende veg og alternativ 2, ny veg på andre siden av elva. I løpet av planprogram til konsekvensutredning må man konkludere med hvilket alternativ det skal planlegges videre på. En slik planprosess kan da erstatte kommunedelplan og vil ta 2-3 år.