Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den ideelle kommunesammenslåing
Advertisements

Utredning kommunesammenslåing 2014
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Kommunereformen og Averøy kommune Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? Hvem skal.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
Innbyggerundersøkelse Undersøkelse gjennomført for kommunene Fredrikstad, Hvaler og Råde Presentasjon i Fredrikstad rådhus 11. desember 2015 Henrik Høidahl.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Våler kommune, Hedmark Opinion AS Juni 2016.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
FOLKEMØTE VELKOMMEN Til folkemøte om Kommunereform.
Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Folkeavstemning i Stavanger 30. mai Jarl Harry Gjedrem.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
NYTT INNTEKTSSYSTEM FOR KOMMUNANE 17. FEBRUAR 2016 Lars K. Fylling Økonomisjef Skodje kommune Tlf DET HANDLAR.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Veileder for gevinstrapportering
Kommunereformen – status
Vannskuterforvaltning KS
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
”Grenselaust samarbeid”
Handlingsplan og Budsjett 2017
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Status fra fellesnemnda
Utlysning av studentoppgave
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Børre Stolp, tidligere KS-økonom
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Forsterkningstiltak fosterhjem
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Møte med administrerende direktør og HALD-kommunene
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Victor Ebbesvik, KS Vest 27. og 28. februar 2019
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå alene 7.Hva kan Våler vedta? 8.Hva må kommunestyret ta stilling til? 9.Hvilket vedtak skal kommunestyret fatte? 10.Hva mener de ansatte? 11.Hva mener innbyggerne? 12.Hva mener lederne i Våler kommune?

Utredningene To utredninger 1.Glomdalsregionen: 7 kommuner 2.Sørøsterdalsregionen: Våler-Elverum-Åmot En innbyggerundersøkelse i Glomdalsregionen.

Våler kommunes vedtak Det er fattet to vedtak om kommunereform i Våler. Det siste vedtaket fra desember 2015 sier:

Våler kommunes vedtak Det første: 18.November 2013:

Nabopratene Naboprat med GRUE:18.feb og 16.mar 2016 Solør alternativet ble diskutert. Grue var tydelig på at de ønsket å stå alene og at Kongsvinger var alternativ 2. Kommunestyret i Grue har fattet følgende vedtak 11.april 2016:

Nabopratene Naboprat med ÅSNES:21.des 2015, 18.feb og 16.mar 2016 Solør alternativet med og uten Grue ble diskutert. Åsnes ønsket ikke være initiativtaker til arbeidet til en intensjonsavtale om ny kommune. Samtidig ønsket de en Solør kommune. Kommunestyret i ÅSNES har følgende vedtak 25.jan 2016:

Nabopratene Naboprat med ELVERUM:21.des 2015, 7.mar og17.mar 2016 Til møte den 7.mars hadde Elverum utelukket Åsnes. I møte 17.mars ble det klart at Elverum ikke ville gå videre med Våler og en intensjonsavtale var uaktuelt. Innbyggerundersøkelsen i april kan selvsagt ha et slikt resultat at Elverum vil komme tilbake. Kommunestyret i Elverum har følgende vedtak 27.jan 2016:

STATUS Det er ikke mulig å få til en intensjonsavtale med Elverum pr nå. Åsnes kan være villig til å lage en intensjonsavtale…. Men? Våler kommune kan ønske å danne ny kommune, men kan ikke legge frem konsekvenser utover det økonomiske pr nå. En ny kommune med felles administrasjon og kommunale tjenester. Konsekvensen og et bilde av ny kommune ville blitt tydelige i intensjonsavtalen. Et bilde av fremtidige måter å løse oppgavene på i en ny kommune ville blitt beskrevet i en intensjonsavtale. Hva tar man stilling til nå?

Økonomi ved å stå alene Nytt inntektssystem og strukturkriteriet: Inntektssystemet revideres hvert 4.de år. Det er nå. I tillegg til standard revidering er det gjort endringer i basiskriteriet og regionalpolitiske tilskudd. Det er enighet mellom Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet at dette innarbeides i rammetilskuddet. Basiskriteriet er likt for alle kommuner på 13,4 millioner. Alle kommuner får et helt basistilskudd. Dette endres til å være skalerbart mellom 0,5-1 basistilskudd. 6,7- 13,4 millioner. Det er kommunens utstrekning og nærheten til 5000 innbyggere som avgjør graderingen. Våler vil få en reduksjon på omtrent halvparten. Endelig resultat blir klart i kommuneøkonomiproposjonen i slutten av mai.

Økonomi ved å stå alene Våler sin verdi på strukturkriteriet er 10,6 (Gjennomsnittlig reiseavstand for å nå 5000 innbyggere) Vålers verdi på basiskriteriet bli: (basert på at referanseverdien velges til 25,4. Alternativene i høringen er 16,5 og 13,3) 10,6/25,4 = 0,42 6,7+(6,7 millioner * 0,42) = 9,5 millioner (Basistilskuddet reduseres med 3,9 millioner – tilbakeføring i innbyggertilskuddet endrer dette til å bli en reduksjon på ca 2,8 millioner.) Effekten av endring i distriktstilskudd gir en reduksjon på 0,8 millioner.

Økonomi ved å stå alene Kommunaldepartementets egne beregninger

Økonomi ved å stå alene Side 61 i høringen

Økonomi ved å stå alene Endringene er med utgangspunkt i dagens rammetilskudd. Dersom mange kommuner slår seg sammen – hvordan finansieres dette i statsbudsjettet. Redusert innbyggertilskudd, eller økt kommuneramme?

Økonomi ved å stå alene Hvor mye er 6,2 millioner ? Alternativer å sammenligne med: All politikk og tilsyn :ca 4 millioner Vålbyen barnehage:ca 5 millioner Sosialhjelp:ca 4 millioner Hele kulturbudsjettet:ca 4 milloner Rådmannskontoret:ca 2,5 million Nordhagen skole:ca 8 millioner

Utfordrende å stå alene Svakheter ved å stå alene Små fagmiljøer Lavt folketall – liten «kjøttvekt» Variasjon i tjenestetilbudene Alle investeringer oppleves som store: Vann, skole, basseng, aktivitetshus Sårbare for uforutsette hendelser Kapasitetsutfordringer Politisk detaljfokus – Mindre overordnet politikk. Store naboer rekrutterer de beste fra oss Mye kommunesamarbeid – styring og organisering av disse? Trusler ved å stå alene Reduserte statlige overføringer Mindre attraktive for ny arbeidskraft Eldrebølgen – Færre innbyggere år – Flere over 80 år. Svikt i tjenesteleveransene Ny oppgaver en ikke klarer å løse

Fordeler å stå alene Fordeler ved å være egen kommune Lokale offentlige arbeidsplasser - og flere. Administrative tjenester nærmere innbyggerne Breddekunnskap hos ansatte. Politiske beslutninger tettere på innbyggerne Større innbyggerengasjement Kortere reiseavstander politikere/ansatte Lettere for utkantene å bli hørt Styrer egen økonomi og tjenester Kan beholde redusert arbeidsgiveravgift

Hva kan Våler vedta? Våler kommune står fritt til å vedta hva de vil uavhengig hva de andre kommuner vedtar. Det betyr at Våler kan vedta å slå seg sammen med Åsnes og Elverum, uten at de to kommunene har samme vedtak. Det blir opp til fylkesmannen å «sortere» i de vedtak som gjøres i kommunene. Stortinget kan overprøve kommunene og fylkesmannen. Det er bare stortinget som kan bruke tvang. Frivillig sammenslåing bestemmes av kongen i statsråd.

KST må ta stilling til: 1.Ønsker Våler å danne ny kommune med noen andre? 2.Dersom en ønsker å danne ny kommune eller blir tvunget, hvem skal de andre kommunene være. Uavhengig om det blir ja eller nei på det første spørsmålet så må spørsmål 2 besvares. Det er lov for kommunestyret å mene noe annet enn innbyggerne. Begge deler sendes fylkesmann.

Hvilket vedtak? Rådmann vurderer følgende innstilling: Våler ønsker å danne en ny kommune sammen med Åsnes og Elverum. Alternativ 1: En kommune som bare består av Våler og Åsnes. Alternativ 2: En kommune som består av Våler og Elverum. Innbyggerne høres gjennom en større innbyggerundersøkelse der flest mulig blir oppringt. Det gjennomføres ikke en folkeavstemming.

Hva mener ansatte? Hvordan få frem meningen til ansatte? Svare på mail, questback, papiravstemming eller annen måte. Hva skal de spørres om? Det som er mulig å få til eller alle alternativer? Hvor mange spørsmål? Når skal de spørres? Før eller etter kommunestyrevedtaket?

Hva mener innbyggerne? Rådmann mener: Innbyggerundersøkelse er bedre enn folkeavstemming. Ringe flest mulig innbyggere med telefon (fast og mobil). Dersom ingen intensjonsavtale er laget: Innbyggerne får 3-4 spørsmål med/uten alternativer. Dersom intensjonsavtale er utarbeidet: De svarer JA eller Nei til intensjonsavtalen. Veien frem dit: 1.Det bør være utarbeidet en intensjonsavtale. 2.Avtalen utarbeides av politikere, administrasjon og tillitsvalgte. 3.Intensjonsavtale vedtas av formannskap og kommunestyret. 4.Avtalen trykkes opp og sendes ut til alle husstander i kommunen. 5.Innbyggerne ringes opp – eller det holdes folkeavstemming.

Hva mener innbyggerne? Forutsetning for en folkeavstemming: Det må være mulig å gjennomføre et JA. Det er ikke bra å si at vi klarte ikke å få til det dere ble spurt om og svarte ja på. Alternativene (Ja/Nei) det spørres om må være troverdige og mulige å gjennomføre. Innbyggerundersøkelse kan være av ulik størrelse –antall spurte. Jo flere som spørres jo nærmere en «folkeavstemming» kommer vi.

Hva mener innbyggerne? ….

Antall svar pr. 25.april: Våler: 98 Åsnes:328 Grue:274

Hva mener ledergruppa? ….…..?

Oppsummering Løsning ved å stå alene: Flere kommunale samarbeid, økt eiendomsskatt og noe reduksjon i tjenestene. Fordelingen mellom disse tre blir en politisk/økonomisk utfordring. Løsning ved å gå sammen: Reduksjon i administrative årsverk, reduserte administrative kostnader pr innbygger, endring av administrasjon (plassering og størrelse), økte rammeoverføring i de første 15 årene, Økt arbeidsgiveravgift?, bygge en helt ny organisasjon.