Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skadeforsikringsnæringens betydning i klimatilpasningsarbeidet Martin Danielsen Konserndirektør Klima for Finans? 19. mai 2014.
Advertisements

Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Miljørådgiver i grønn hverdag
Forventninger og videre arbeid…...
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Byneset Båtklubb Informasjonsmøte 31. Mars Kriterier for valg av havn •Positivt innstilt grunneier. •At området ikke har noe verneproblematikk •Havna.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Bærekraftig utvikling
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Presentasjon til seminar om deponering av gruveavfall
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Oppdrettsnæringa utvikles gjennom levende lokalsamfunn Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
FYLKESMANNEN I HEDMARK
KLIMANYTTE AV GJENVINNING
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Begrensninger og muligheter
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Velkommen til et nytt skoleår!
Samarbeid mellom bønder og miljøvernere? Steinkjer Jon Trøite.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Samling for skolenes leder(e) for elevdemokrati og helhetlig læringsmiljø-høringsseminar 11. mai 2014 Orientering om nytt ressurshefte om arbeid mot krenkende.
1 Presentasjon av breddeåret i geografi. 2 Hva er geografi? Faktakunnskap om areal, fjell og elver?
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Eksempler på en god reguleringsplan Kristoffer L. Seivåg Byplan.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Integrering av kjønns- og likestillingsperspektiv. Erfaringer fra praksis Karin Hovde, Helsinki 20.mars 2007.
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
Bærekraftige produktvalg
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Analyse av kostnader for eiendomsutvikling i Norge
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Ordforklaringer til kapittel 1
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kulturminneforskning i et miljøforvaltningsperspektv
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Lærerens navn – x. klasse
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Bærekraft og global bevissthet
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Høstrapport – tall og statistikk
Hva menes med naturmangfold?
Å starte med slutten B - Samarbeid
Valgfaget design og redesign
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk

Den naturlige skolesekken Den naturlige skolesekken er en nasjonal satsing som skal bidra til å utvikle nysgjerrighet og kunnskap om natur og samfunn, bevissthet om bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement Fått støtte til vårt prosjekt med kr

Den naturlige skolesekken Varer over ett år og involverer fagene geografi, samfunnsfag og naturfag Kriteriene for prosjektet er at vi utarbeider undervisning som tar i bruk ulike læringsarenaer, samarbeider med eksterne aktører og fremmer undervisning for bærekraftig utvikling.

Bakgrunn for prosjektet

Boligutbygging der Fossum bruk ligger nå. Bærum kommune regner med nye boliger Befolkningsvekst på ca i området Hvordan kommer dette til å påvirke miljøet, infrastruktur og selve området? Dette skal elevene reflektere rundt.

Området

Eksterne aktører utarbeider trafikkanalyser, landskapsanalyser, undersøkelser av biologisk mangfold, lokale klimaanalyser, grunnundersøkelser m.m. for området. Elevene har tilgang til noen av rapportene, og skal bruke disse som underlagsmateriale i sin analyse.

Målsetning for prosjektet Se utbygging og arealplanlegging ut ifra samfunns- og miljømessige perspektiv. Sett i sammenheng med økt befolkningsvekst på østlandsområdet. Målet er at elevene får en forståelse for hvordan utbygging og utnyttelse av ressurser kan gjøres på en bærekraftig måte. Elevene skal reflektere rundt ulike interessekonflikter og bli bevisst på hvilke avveininger som gjøres, og hvorfor. Elevene skal ut av klasserommet og jobbe ute i naturen!

Samarbeidspartnere/informasjonskilder Bærum kommune Budstikka OBOS og Hille Melbye arkitekter Statens strålevern Interesseorgansiasjoner

Hva skal elevene gjøre? I naturfag skal de undersøke området- ta målinger av vann og undersøke hvilke arter som finnes der.

Hva skal elevene gjøre? I samfunnsfag skal elevene få kunnskap om hvordan ulike partier i kommunen ser på utbyggingen av Fossum, mht. antall boliger, type boliger, hvilke krav de stiller til infrastruktur og servicetjenester/tilbud på selve området. Undersøke lokalbefolkningens syn på utbyggingen.

Hva skal elevene gjøre? I geografi skal elevene se på berggrunn og løsmateriale i området og hvordan dette kan påvirke utbyggingen. Betydning av befolkningsvekst for infrastruktur, jordvern og konsekvenser for kulturlandskapet.

Sluttprodukt Sluttproduktet for dette prosjektet er en plakat/nettside som dekker alt de har undersøkt i området (i forhold til naturfag, geografi og samfunnsfag) Elevenes analyser om hva som bør gjøres i forhold til å sikre en bærekraftig utbygging.

Vår oppsummering av fjorårets prosjekt er publisert i tidsskriftet Naturfag. Naturfag.