Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept. 2015 i Trondheim SHoT 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Advertisements

Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Å opprettholde et godt immunforsvar
Medievaneundersøkelse for Mediastud, 2001 Undersøkelsen er gjennomført i form av 301 personlige intervu med studenter på NTNU og HiST i perioden 2. mai.
Unge & Rus.
Ung i Sandnes 2010 Hverdagsliv og Psykisk Helse Masteroppgave 2012
AUDIT (alcohol use disorders identification test)
Unge & rus.
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
Ungdata-undersøkelsen i Modum 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 14 – 23 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 –
1 Læringsmiljøet for studenter med nedsatt funksjonsevne Presentasjon på nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim, 15. okt Truls.
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Helse- og trivselsundersøkelse blant studenter SiB, SiT og SiO Okt Faggruppe utvikler spørreskjema som bygger på tidligere undersøkelser i T og O.
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
Rolighetsmoen barnehage
Studenter og Rus 8 læresteder studenter, én per 1000 i Velferdstinget 5 i arbeidsutvalget 7 åpne møter i året 10 millioner.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Folkehelse i Nord-Trøndelag
Rusmiddelmagi 1 Rusmidler tillegges ofte magiske egenskaper. Det er f.eks. vanlig å si at rusmidler gir en behagelig følelse, gir godt humør, øker.
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Ungdom og helse Berit Bratholm:
NORSKKURS GRUPPE A.
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Presentasjon 10. nasjonale konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim 21. oktober 2015 Truls Nedregård avdelingsleder, TNS Gallup.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
Ungdata-undersøkelsen i Folldal 2015 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: 56.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
…..forebygging-verdiformidling-dialog-relasjon-refleksjon-undring-endring-forebygging-verdiformidling……. Bruk av rusmidler Statistikk 2007 Statens institutt.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kompetansesentersamling Narvik Lykkepromilleprosjektet Helsedirektoratprosjekt, oppstart 2012 Lokale prosjektledere i Bergen og Trondheim Nasjonal.
Ruspolitisk handlingsplan Et kort sammendrag av innhold.
Utvalgte resultater for SVGS
Alkoholbruk blant unge i Agder
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utvalgte resultater for SVGS
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Ungdata-undersøkelsen i Øksnes 2015
Ungdata-undersøkelsen i Vest-Agder 2016
Ungdata-undersøkelsen i Rennesøy 2016
Grue - Kommunesammenslåing.
Ungdata-undersøkelsen i Troms 2015
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
SHOT 2018.
Ledersamling Olweus- programmet
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Kan foreldre påvirke ungdommers alkoholbruk?
Elin M. Fjeldbraaten, Bedriftshelsetjenesten, Sørlandet Sykehus HF
Forebygging og helsefremming
Ungdata-undersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014

Fakta om SHoT 2014 Kartlegger studenters helse, trivsel og mestring Oppfølging av SHoT 2010 Norges største undersøkelse Gjelder heltidsstudenter under 35 år med norsk statsborgerskap Omfatter 10 samskipnadsområder og 31 læresteder spurte, svar (29%) Datainnsamlingen ble gjennomført på internett fra 24. februar til 27. mars 2014 Studielivet er referanserammen for svarene

Hovedfunn De aller fleste studenter har det bra! 7 av 10 studenter opplever å ha god eller svært god fysisk helse 3 av 10 opplever å være i en økonomisk sårbar situasjon Flere studenter strever med å håndtere krav og forventninger i studiesituasjonen 1 av 5 opplever alvorlige psykiske symptomplager Andelen studenter med risikofylt og skadelig alkoholinntak er urovekkende høyt

Alkohol AUDIT (Alcohol Use Disorder Identification Test) brukt i SHoT Andelen med risikofylt alkoholkonsum er fortsatt høy, men redusert fra 45 % til 40 % fra % drikker på en måte som er direkte skadelig (som i 2010) 7 % av studentene er totalavholdende, 27 % drikker månedlig eller sjeldnere 14 % drikker 2 – 3 ganger pr uke Store variasjoner mellom, og internt på, lærestedene Sosialisering inn i et høyt alkoholkonsum ved studiestart, spesielt knyttet til fadderukene Andelen studenter som drikker flere ganger i uken øker med alder og studieansienitet. Menn er overrepresentert både når det gjelder risikofylt og skadelig drikking Et høyt og skadelig konsum ser ut til å ha større konsekvenser for kvinner enn for menn

Videre ser vi at Andelen daglige røykere er lav og synkende, fra 5 % i 2010 til 3 % i Andelen som snuser daglig er stabil på 18 %. 25 % av studentene har prøvd narkotika 5 % har brukt hasj / marihuana minst 5 ganger i løpet av siste halvår Andre illegale stoffer er svært lite utbredt 4,2 % av studentene svarer bekreftende på å ha brukt midler enten for å øke energinivået eller for å roe ned før eksamen

Sammenhenger og kryssproblematikk SHoT viser sammenheng mellom høyt og skadelig alkoholkonsum og Alvorlige psykiske symptomplager Mindre grad av personlighetsmessig stabilitet Dårlig livskvalitet Lav studiemestring Stryk Eksamensangst Redsel for muntlige fremlegg / ta ordet Ingen sammenheng mellom høyt og skadelig alkoholkonsum og ensomhet

Holdning til alkoholbruk – et sammensatt bilde Mange synes det drikkes for mye, samtidig tilsynelatende stor toleranse for høyt konsum 6 av 10 studenter er litt eller helt enige i at det drikkes for mye 6 av 10 mener det burde være flere alkoholfrie studenttilbud 1 av 5 har latt være å delta på arrangementer fordi det drikkes alkohol I risikogruppen har 20 % av kvinnene og 20 % av mennene forsøkt å redusere alkoholbruken i løpet av siste år I gruppen med skadelig konsum har 59 % av kvinnene og 45 % av mennene forsøkt å redusere alkoholbruken Studenter i risikogruppen har i liten grad søkt hjelp hos helsevesenet I gruppen med skadelig alkoholbruk har 14 % av kvinnene og 6 % av mennene søkt hjelp

Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Forebygging handler om å begrense risikofaktorer og øke beskyttelsesfaktorer Opplevelse av tilhørighet og et inkluderende læringsmiljø viser seg svært viktig for trivsel og mestring av studiene Resultatene fra SHoT 14 viser at drikkekulturen i studiemiljøene både kan representere et uheldig drikkepress og virke direkte ekskluderende Studenters alkoholvaner og konsum kan ikke ses isolert - de påvirker, og påvirkes av, studielivet og læringsmiljøet totalt sett Viktig å bruke kunnskapen vi har om studenter og alkohol i utviklingen av et stadig tryggere og mer inkluderende læringsmiljø

Hvordan kan vi sammen forebygge? Bygge felles kunnskap, erfaringer og engasjement Utvikle gode nettverk for samarbeid og kontakt på tvers Ha flere innfallsvinkler til arbeidet (både tilbudsreduserende og etterspørselsreduserende) Tydeliggjøre og bruke ressursene som finnes Tenke både universelt og individuelt Legge til rette for gode møteplasser og inkluderende miljøer - både i et fysisk, organisatorisk / pedagogisk og psykososialt perspektiv Jobbe med språk og ‘innpakning’ - utfordre og bidra til bevissthet uten å moralisere (anerkjenne at alkoholen også har en positiv funksjon) Løpende felles fokus og tålmodighet!