Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Stortingets rolle – samferdselspolitikk eller køordner? Øyvind Halleraker Fraksjonsleder Transport- og kommunikasjonskomiteen Norvegkonferansen Trondheim.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Møreaksen - et samlet fylke
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nordfjordkryssing AS Nordfjordkryssing er et selskap som jobber for at det skal komme en bro ved Lote/anda innen Selskapet eies av Eid, Gloppen og.
Ålesund Statssekretær Lars Erik Bartnes 10. November 2011.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Bransjegruppesamling i Kom vekst Samspill kommune og næringsliv – styrke og utfordring Kristiansund, Pål Farstad.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.



Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Samferdselsdepartementet Gjør verden mindre og dagen lenger Statssekretær Bård Hoksrud(FrP) Moss. 28. januar 2015.
Samferdselsdepartementet NHOs årskonferanse i Finnmark Statssekretær Bård Hoksrud(FrP) Alta, 6. mars 2015.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Vegvalg sett frå Stortinget Torill Eidsheim Stortingsrepresentant, medlem av Transportkomiteen.
Side Hareid kommune © 2007 Side 1 Treffpunkt Hafast Det nye kommunekartet, kva betyr det for regionen? Ulsteinvik
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Er det plass til større prosjekt innanfor større prosjekt i NTP ?
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Stad skipstunnel – verdens første skipstunnel
Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Samferdsels-/vegprosjekter i ålesundregionen
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Stortingsrepresentant Marianne Synnes
Hvordan formes samferdselen i nord
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten

Bygge sterke bo- og arbeidsregioner Sterke by- og regionsentre og tettsteder Raske og trygge transportkorridorer mellom regionene og til markedene Reduserte transportkostnader = styrket konkurransekraft Vekst i godsmengden – fra vei til sjø og bane Knutepunkt for logistikk Samferdsel som virkemiddel for verdiskaping

41,4 49,6 55,3 59,7 Tall i milliarder. Kilde: Samferdselsdepartementet 2013 (vedtatt) 2014 (vedtatt) 2015 (vedtatt) 2016 (budsjettforlik) BUDSJETT

Jernbane Tall i 2016-millioner. Kilde: Samferdselsdepartementet Veg og jernbane Samlet vedlikehold og fornying Veg Ap/SV/SpHøyre/Frp ´10´11´12´13´14 (Prop 1 S) ´14´15´16

Kortere planleggingstid – statlig plan, færre innsigelser Helhetlig og sammenhengende utbygging OPS (eks: Hålogalandsveien) Infrastrukturfond Bompengereform Nye Veier AS Jernbanereform Reformer = mer for pengene!

Investeringer – nivå? Vedlikehold og fornying Samfunnsøkonomi Miljøkrav og miljøteknologi Vekst i godsmengde – fra vei til sjø og bane Rassikring Riksvei vs fylkesvei Ferger ITS Noen utfordringer i NTP

Grunnlagsdokument fra SVV Bundne prosjekter: E39 Betna – Stormyra (2.050) E39 Krabbefelt Ørskogfjellet (130) E136 Stuguflaten – Rødstøl (650) Rv70 Tingvoll – Meisingset (180) E136 Dølsteinfonna/Fantebrauta (40) «Nye» prosjekter: E39 Bolsønes – Årø (2.100) E39 Vegsund – Breivika (2.800) E39 Volda – Furene (900) E136 Breivika – Leirstad (1.800) Stad skipstunnel (2.280) NTP (veg) – Møre og Romsdal

Fergefri E39 på 20 år krever oppstart av flere prosjekter i perioden Kun Hordfast og Rogfast er med i grunnlagsdokumentet fra transportetatene. Møreaksen og Hafast må inn! NTP – fergefri E39

Ambisjon 20 år Starte med de prosjektene som bygger bo- og arbeidsmarkedsregionene Økt verdiskaping og størst samfunnsnytte Aksen Bergen – Stavanger (Hordfast og Rogfast) Aksen Kristiansund – Molde – Ålesund – Søre Sunnmøre (Møreaksen og Hafast) NTP – fergefri E39

Prosjekter på innfartsveien til Molde og Ålesund legger grunnlaget for delvis bompengefinansierte løsninger, evt bypakker. E39 Betna – Stormyra. Sikre oppstart i 2017 iht handlingsprogrammet. E39 Lønset – Hjelset er tatt ut. E136 i Romsdalen må fullføres. NTP – andre prosjekter

Finansiering av ferger Omklassifisering av fylkesveg til riksveg Hvordan redusere etterslepet på fylkesveg Rassikring Ramme Fordeling mellom fylke og stat NTP – andre viktige saker

Transportetatene la frem sitt grunnlagsdokument 29. februar Nå starter det politiske arbeidet Høringsprosess frem til 1.7. Stortingsmelding tidlig i 2017 Vedtak i Stortinget juni 2017 GI INNSPILL! NTP

Takk for meg!