LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mars 2001 ”Et lærende lokalsamfunn” Jan-Arve Overland Prosjektleder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Veiledet lesing Mørkved skole
"Lyn og torden".
Ungdomstrinn i utvikling
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Skien kommune.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Hvordan løfte en hel region inn i e-samfunnet ? LiNK-programmet i Numedal/Kongsberg Rådmann Jon Gjæver Pedersen Lokale.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvorfor kunnskapsformidling og kompetanseheving?  Et utdanningssystem i fremste rekke.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Juni 2001 IKT-utviklingsprogram Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Interkommunal samhandling - felles intranett Interkommunal samhandling.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Hvilke fordeler gir ulike typer samarbeid? LiNK.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 VISJON ”Et lærende lokalsamfunn”
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Kunnskap og kompetanse.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 2001 IKT-utviklingsprogram Lokale informasjonsnettverk.
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 IKT-utviklingsprogram ”Elektronisk kommunesammenslåing” Interkommunal samhandling via.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Halvdagsseminar 20. April 2001 Lampeland Kurs og Turisstenter,
LINK Lokale Informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 IKT-utviklingsprogram Hvordan bringe et lokalsamfunn.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 IKT-utviklingsprogram Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg
NORDPLUS junior Programmet
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mars 2001 ”Et lærende lokalsamfunn” Jan-Arve Overland Prosjektleder LiNK NKUL mai 2001

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Hva er LiNK?  LiNK er et IKT-utviklingsprogram som skal bidra til å utvikle et fremtidsrettet attraktivt og synlig lokalsamfunn gjennom smart bruk av IKT.  LiNK skal bidra til å sikre regionen best mulige rammebetingelser for å utnytte mulighetene i det digitale samfunnet

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Nettverkssamhandling  Et informasjonsnettverk omfatter en gruppe mennesker og virksomheter som samarbeider og utveksler informasjon.  Evnen til å løse oppgaver gjennom samhandling i nettverk regnes for å være en kritisk suksessfaktor i informasjons- og kunnskapssamfunnet. (Norges forskningsråd)

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 ”LiNK-nettverket” Kunn- skap Tekno- logi Prosess Virke- midler Kapital

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Hva er LiNK? Kompetanse IKT Elektronisk informasjons- og tjenestetilbud Kommunikasjonsnett Utvikling av regionale muligheter Kunnskap/ innsikt Hvem gjør hva? Kritiske suksessfaktorer

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Utvikling av reg. muligheter Næringsliv, mentorer Forskning/ utdanning Infrastruktur IKT Offentlig forvaltning Finan- siering Inkubator, næringshager NETTVERK Ressurspersoner (entreprenører)

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Hvem er LiNK?  Næringsliv og offentlige virksomheter i Kongsberg/Numedal- regionen  En omfattende regional dugnadsinnsats!

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Utfordringer  Innsikt i samfunnsendringene og forståelse vedr. konsekvensene  Forstå mulighetene i teknologiutviklingen  Lære å anvende teknologien til nyttige formål  Få tilgang til nødvendige teknologiske løsninger  Behov for nytenking mhp. samarbeid, innovasjon og næringsutvikling

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Prosjektområder  Teledemokrati  Kunnskapsformidling og kompetanseutvikling  Interkommunal samhandling – ”elektronisk kommunesammenslåing  Elektronisk forretningsdrift (e-business)  Videreutvikle felles informasjonstjenere og vevtjenester for lokalsamfunn  Lokale kommunikasjonsnett

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Kunnskap og kompetanse  Overordnede mål Høyne den generelle IKT kompetansen Utvikle kompetanse gjennom livslang læring

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Hvorfor satse på skoleverket?  Skolen som demokratisk møteplass  Opplæring i skolen treffer en hel generasjon, fort og samtidig  Utnytte skolens pedagogiske kunnskaper og ferdigheter  Gjennom skolen vil vi kunne spre kunnskap og ferdigheter til andre deler av lokalsamfunnet  Utvikling av skolene som kompetansesentra vil åpne skolen overfor lokalsamfunnet

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Skolene som ressurssentra  Utprøving av modell for etter- og videreutdanning  Utdanning av IKT-ped. veiledere  Etter- og videreutdanning av skoleledere  9 utviklingsprosjekter  Standardisering av materiell  Etablering av en IKT-ped. nettportal - Skoleveven  Bruk av nettbasert læringsportal

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Kurs lokalsamfunnet  Kursrom  Opplæringssystem  Utdanning av instruktører

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 De videregående skolene  Et utstrakt samarbeid  Bygging av nettverk  Valg av felles tekniske løsninger  Nært samarbeid med HiBu Nettpedagogkurs NELLINK – bibliotekprosjekt Etter – og videreutdanning  Kartlegging av behov i lokalsamfunnet

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Konkrete tiltak  Tinius Olsen vgs. ” TRIKKEN”  Numedal vgs. DTFO – Distriktsopplæring i Faglig Opplæring

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 ”TRIKKEN”  Nettbasert IKT-driftsfag - VKI  ADDISCO – Forbund for ledelse og teknikk  Bravida  Store krav til intern organisering 1/3 årsverk for å utvikle innhold på 3 måneder Planorganisasjon Planlegging, fordeling av ansvar, risikoanalyse, ansvarskart, møteplan

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Oppbygning av ”Trikken”.  Fire moduler Kort gjennomgang av målene i fagplanen Selvtest Forelesninger på nett Hovedemner Delemner Kontroll-spørsmål – flervalgsoppgaver Kommunikasjon lærere – elev-elev: Praterom Diskusjonsgrupper E-post

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Distriktstilpasset fagopplæring  Alternativ måte å nå målene i fagopplæringen  Modell tilpasset typiske distriktsskoler  Elektro, mekanisk og byggfag  Styrke rådgivningstjenesten i grunnskolen  Samarbeid med lokalt næringsliv  Nett- og samlingsbasert modell

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Strategi for DTFO  Kartlegge plattformer  Utvikle undervisningsmetoder  Utvikle kvalitetssikringsmetoder  Etablere styringsgruppe Elever Lærere Bedrift opplæringskontor

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Tips og tanker  Organiser som et prosjekt  Sett av midler til utvikling  Sett strenge krav til tidsfrister  Faste møter  Bruk e-post til samhandling  Velg plattform med omhu – still krav  Ta i betraktning brukernivået til studentene  Husk opphavsrett – bilder, animasjoner etc.  Bruk lenker som åpnes i eget vindu  Forelesninger på nett er noe annet!!!  Utdanning av nettpedagoger – stiller nye krav  Lærere som nettelever – en viktig erfaring

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Nettets nye muligheter  Nettet gir studenten kontroll over tiden  Nettet gir tilgang til en mengde læringssressuser  Nettet gir samarbeidslæring uavhengig av tid og sted  Nettet gir studenten muligheter for refleksjon og ekstra tid til formulering av spørsmål og kommentar  Nettet gir muligheter til å utnytte diskusjonene som lages – refleksjon over egen læring  Nettet legger godt til rette for bruk av programvare i læringen  Nettet gir muligheter for å ta i bruk multimedieelementer for presentasjon og demonstrasjoner i undervisningen ( Flate Paulsen 2001)

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Utvikling av nettkurs  Kommunikasjonsmedium  Distribusjonsmedium  Presentasjonsmedium  Databehandlingsmedium  Informasjonsmedium  Oppgaver og evaluering ” Det er viktig at de som utvikler kurs har kompetanse til å gjøre det”

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Strategiske valgmuligheter  Valg av utviklingsmodell  Valg av kommunikasjonsplattform  Valg av framdriftsplan  Valg av studiested  Valg av målgruppe  Valg av opplæringstilbud  Valg av opptaksstørrelser  Valg av medier

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 SITAT TIL SLUTT  ” Det finnes ingen snarveg til kunnskap, og bare de som ikke unndrar seg for å klatre oppover de bratte stigene, har mulighet til å nå disse belyste høydene.” ( Das Kapital - forordet til den franske utgaven )

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mai 2001 Et annet sitat  ” Hvem i alle dager ønsker å bruke all sin tid i et klasserom, og hvem har ressurser til å samle alt de trenger der?”