LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Kunnskap og kompetanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Noen utfordringer for skolene
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Melding til Stortinget…
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Ungdomstrinn i utvikling
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G Rikets tilstand, ITU-konferansen1 Prosjektleder Vibeke.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Bredbånd i klasserommet1 Bredbånd i klasserommet – det virker som det ikke virker 12k / HØYKOM-prosjekt Presentasjon v/Torill Lønningdal, leder styringsgruppen.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Utviklet av pedagoger i
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvorfor kunnskapsformidling og kompetanseheving?  Et utdanningssystem i fremste rekke.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Interkommunal samhandling - felles intranett Interkommunal samhandling.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 VISJON ”Et lærende lokalsamfunn”
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mars 2001 ”Et lærende lokalsamfunn” Jan-Arve Overland Prosjektleder.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 2001 IKT-utviklingsprogram Lokale informasjonsnettverk.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Halvdagsseminar 20. April 2001 Lampeland Kurs og Turisstenter,
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kompetanse for mangfold
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Oppsummering av FOU - prosjekt
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg
Fagforbundet Vest-Agder
Skolebasert kompetanseutvikling
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Kunnskap og kompetanse

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvorfor kunnskapsformidling og kompetanseheving?  Et utdanningssystem i fremste rekke  Utvikling og innovasjon i arbeidslivet  Sikre likhet og likestilling  Høyne den generelle IT-kompetansen i lokalsamfunnet  Utvikle kompetanse gjennom livslang læring

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvorfor satse på skoleverket?  Skolen som demokratisk møteplass  Opplæring i skolen treffer en hel generasjon, fort og samtidig  Utnytte skolens pedagogiske kunnskaper og ferdigheter  Gjennom skolen vil vi kunne spre kunnskap og ferdigheter til andre deler av lokalsamfunnet  Utvikling av skolene som kompetansesentra vil åpne skolen overfor lokalsamfunnet

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Mål for prosjektet  Høyne den generelle kompetansen  Livslang læring  Utvikle skolene til kompetansesentra  Styrke samspillet mellom skole - lokal- samfunn og næringsliv

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Gjennomføring  Generell datakompetanse - datakortet  Utdanning av IKT-ped. veiledere - IKT- piloter; 10 vekttall for lærere  Etterutdanning av skoleledere  Etterutdanning av lærere - grunnpakke  Etablere et virtuelt kurssenter - nettped.  Etterutdanne bibliotekarene  Etablere kurslokaler i alle kommunene

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Forprosjekt  Kartlegging av behov og kompetanse  Studietur til Sverige  Färilla  Mönsterås  Informasjon og motivering  Etablere organisasjon og prosjektvev  Detaljplanlegge

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Læreren skal:  ha tilstrekkelig adgang til ny viten og ha mulighet til å oppdatere metodene som er grunnlaget for den metodefrihet de nye reformene gir oss  ha mulighet til etterutdannelse både faglig, pedagogisk og metodisk  ha adgang til de samme verktøy som elevene  ha mulighet til å kommunisere med andre lærere og elever via informasjonsteknologien

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Konklusjon z” Målene fremover er derfor å nå alle, skape større likhet i ferdigheter og bygge ut den felles tilgjengelighet til informasjon og bruk av informasjonsteknologi - uavhengig av kjønn, bosted, og foreldres inntekt, utdanning og bakgrunn. zHvis skolen svikter på dette området, vil vi risikere at en stadig større del av opplæringen vil foregå utenom skoleverket. Dermed undergraves også enhetsskolens fremste mål, ja, det er faktisk en overlevelsesbetingelse for enhetsskolen. Dermed er det også sagt at dette nettopp ikke betyr blind tilpasning til en ubønnhørlig teknologisk utvikling, men det motsatte: at IT skal brukes til å bære videre og bygge ut det fellesskap og den tilpasning som er enhetsskolens fremste sikte. ”

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Det ville være ille hvis følgende er sant:  ” Alle barna fikk INTERNETT på skolen –Unntatt Anne! –Hu bodde på landet-”

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 SPØRSMÅL  Hvilke planer har den enkelte skole?  Hva er gjort når det gjelder kartlegging av kompetanse og behov?  Er det noen skoler som i dag er med i noen IKT-prosjekter?  Er det noen skoler som har planer?

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 RAPPORT Kartlegging av IKT-ferdigheter, behov for kompetanseheving og oversikt over utstyrssituasjonen i grunnskolen i Kongsberg og Numedal Jan-Arve Overland Aril Svinterud

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Bakgrunnsfakta  20 grunnskoler  438 lærere ved skolestart august 1999  3482 elever ved skolestart august 1999  291 lærere i grunnskolen svarte

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 IKT-utdanning og kurs  Mange har deltatt på ikke- kompetansegivende kurs -ca. 50% av alle  Mye tyder på at kurssatsingen ikke har gitt ønsket virkning  26 personer har formell kompetanse - hvilken kompetanse har de og hvordan kan vi nyttiggjøre oss denne kompetansen?

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Kompetanse innen IKT  Størst innen tekstbehandling  Klare mangler innen de andre IKT- verktøyene  Store variasjoner mellom kommunene  Best i Nore og Uvdal, dårligst i Kongsberg  Årsakene ligger i tilgang og etterutdanning

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Behovet for kompetanseheving  I snitt har mellom 80% og 90% av lærerne behov for kompetanseheving i bruk av ulike IKT-verktøy  Lærerne melder behov selv om de kan jobbe selvstendig  Størst behov i Kongsberg og Rollag  Minst i Nore og Uvdal og Flesberg(?)

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Tilgang til datautstyr på skolen  1 av 3 lærere vurderer egen tilgang til datautstyr ved skolen som dårlig eller svært dårlig.  12.6 % i Nore og Uvdal, 44.5 % i Kongsberg  40% av lærerne vurderer elevenes tilgang som dårlig eller svært dårlig  9.4 % i Nore og Uvdal, 47% i Kongsberg

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Tilgang til datautstyr hjemme  3 av 4 lærere har datamaskin hjemme- best i Nore og Uvdal  40 % har tilgang til Internett hjemme - 2 av 3 lærere i Nore og Uvdal  ” I følge Erstad er hjemme-PC og Internett nødvendig for lærernes kompetanseutvikling. Det langsiktige kompetanseutbyttet synes å være bedre i hjemmet, hvor brukerfleksibiliteten er større enn i den hektiske skolehverdagen.”

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvordan er situasjonen nå?  Maskintetthet for elever og lærere  Internett  IKT-investeringer  Midler avsatt til kompetanseheving

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Maskintetthet

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Nore og Uvdal

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Rollag

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Flesberg

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Kongsberg

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Internett  De fleste skolene har internett-tilknytning men.....  Få maskiner ved skolen er tilknyttet

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 IKT-investeringer og drift

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Midler til kompetanseheving  Nore og Uvdal:  kr 816 per lærer  Rollag:  ----  Flesberg:  0,17 rammetime per uke  Kongsberg:  kr 231 per lærer

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvilken strategi har vi valgt?  Kartlegging av behov og kompetanse  Bygge opp menneskelige nettverk innen regionen, nasjonalt og regionalt  Høgskolesystemet - HiBu, Volda, Nitol  Senter for etterutdanning - NLS  Italia, Storbritannia og USA  Utarbeide etterutdanningsplan

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Forutsetninger for en vellykket kompetanseheving  Må forankres lokalt/regionalt - skolenivå  Sikre gjennomføring gjennom opplæring av lokale instruktører på kommune/skolenivå  Standardisering av materiell  Spredning av kompetanse  Skoleledelsen må med  Kvalitetsikre

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvilke lokale forutsetninger har vi?  Lokale informasjonstjenere  KIKOM - samarbeidet mellom skole og næringsliv  Partnerskapsavtaler  Tunge kompetansemiljøer - høgskolen og næringslivet  Lokale kompetansenettverk med nasjonale og internasjonale nettverk

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvilke opplæringsstrategier?  I 'Skolen i informasjonssamfunnet' (1997, s. 142) nevner Aakre at:  "Opplæring som umiddelbart følges opp med bruk i egen undervisning gir langt større effekt enn tilfeldige kurs uten pedagogisk bruk som en målsetning."

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Opplæringsstrategier 1.  ”….legger vekt på følgende faktorer når de skal lære å bruke IT: - praktisk rettet, tilgang til egen maskin i kurset, mye egentrening, konkrete og gode oppgaver, lærerveiledning til bruk i egen undervisning, god veiledning i kurset og i mellomperioden, oppfølging etter en tid.”

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Opplæringsstrategier 2  Modulbaserte opplegg forankret innenfor en kommunal strategisk plan synes å gi positive virkninger.  Støtteapparat i form av kompetansesentra og kompetanse- og nettverksgrupper knyttet til skolen eller innen kommunen er viktige faktorer for å sikre videre oppfølging.  Å gi lærere tilgang til PC, modem og Internett-tilknytning hjemme synes å være en helt sentral faktor for å lykkes med å få lærerne på banen.  En annen viktig faktor synes å være den lokale skoleledelsen.  De fleste kurs retter seg nå mot bruk av Internett. En mangler derimot opplæring som trekker inn pedagogisk bruk.

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Opplæringsstrategi 3. xErfaringer fra etterutdanning av lærere som gjennomføres i høgskoleregi sier følgende:  lærere tar teknologien i bruk når de ser nytten  det bør knyttes til faget  bruken må vekk fra datalabben  bruken må alminneliggjøres  det må gjøres obligatorisk  det må gjøres tilgjengelig  det må gjøres kjønnsnøytral

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Opplæringsstrategi 4. x”Det er viktig at kompetansehevingen knyttes til fag så fort som mulig. På den måten vil den enkelte lærer så tidlig som mulig se nytten av at teknologien taes i bruk. xDet er derfor ønskelig at det regionalt etableres faglige nettverk til å spre kompetanse, diskutere og samles. Disse nettverkene kan igjen knytte seg til nasjonale og internasjonale nettverk. Et slikt nasjonalt nettverk for den videregående skolen er etablert under Kunnskapstorget. ” (IKT-strategiplan for Kongsberg vgs.)