Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF
Forutsigbarhet MEF mener: Økonomiske rammer i NTP er ambisiøse men ikke i samsvar med bevilgninger. Fylkeskommunenes ambisjonsnivå også høyt MEF nysskjerrig på oppfølgingen – vil evaluere Maskinentreprenørene har mye ledig kapasitet Utnyttelse av den ledige kapasiteten forutsetter at annonserte prosjekter kommer i gang – treg start i 2010 Ønsker fremskynding av viktige vegprosjekter – alternativ finansiering må til for å gi nødvendig forutsigbarhet
Anbudsåpninger, periodisering og tilbud Svært få vegprosjekter i 1. kvartal 2010 Mange prosjekter på papiret, men svært treg start i 2010 Entreprenørene er forundret over det lave nivået Markedet lite forutsigbart Skaper unødvendig tøff konkurranse – ikke sunn MEF advarer mot ”ketchupeffekt”, men bedre litt sent enn veldig sent Knappe tidsfrister skaper ”kvalitetsskvis” og prispress Anbudsåpninger 2. kvartal – noe bedring Flere anbud men færre tilbydere i 2. kvartal! ”Lei av å vente” - sjansen for å vinne lav, men dyrt å regne ”veganbud” - noen ”dumper” prisen flere lar være å gi tilbud - finner andre jobber
Antall anbud Q –Q Grafene viser alle anbud over to millioner – Funksjons- kontrakter unntatt.
Antall anbud januar – juli 2009 og 2010 Grafene viser alle anbud unntatt funksjons- kontrakter. Flere anbud i alle måneder i 2009
”MEF-Anbud” 2010 etter region SørØstVest Q13713 Q Juli231 MidtNord Q165 Q2723 Juli23 MEF q1: 34 MEF q2: 92
Færre tilbydere nå enn i vinter, spesielt merkbart på kontrakter til under 30 millioner Antall tilbud Millioner Grafene viser anbud relevante for MEF- medlemmer
Gjennomsnittlig antall tilbud per konkurranse etter måned Antall tilbud Kilde: SVV og MEF Tilbake på 2008 nivå i juli. Færre tilbydere for hver måned i 2010.
Antall ”MEF-anbud” 2007 – 2009 samt jan – juli 2010 Antall anbud Mai: Høyeste siden 07. Juni: Omtrent på nivå med tre foregående år Juli: Laveste siden vi begynte systematisk registrering
Store regionale forskjeller Ledig kapasitet tre måneder frem i tid Andel ledig kapasitet etter fylke Norge: 27%
Mest ledig kapasitet blant de små Ledig kapasitet til å bygge veg i prosent Antall ansatte
MEFs forventninger til FK og erfaringer så langt– MEF-rapporten og oppfølging rentekompensasjonsordningen Planleggingskapasitet en flaskehals? Rekruttering – en felles utfordring
Fylkene tar veg-ansvar på alvor Fylkene overtok km veg 1. januar Fylkenes samlede vegbudsjett i 2010: 9,9 mrd kr Det er 550 mill kr mer enn overføringene tilsa Investeringene tredobles til 4,9 mrd kr MEF konstaterer at fylkene tar ansvar for vegene Kilde: MEFs fylkesundersøkelse
Investerer like mye som staten Veginvesteringer 2010: Staten: 5,1 mrd kr Fylkene: 4,9 mrd kr
Erfaringer og inntrykk Sterkt fokus på investeringer og drift og vedlikehold av veg i FK Stor enighet om at dette skal prioriteres blant FK-politikerne ”Alle” har benyttet seg av rentekompensasjonsordningen Overinvestering et problem? MEFs intrykk er NEI Flere FK gode erfaringer med planstyringen uten hjelp fra ”sams” ellers godt samarbeid mellom FK og ”sams vegforvaltning i fylkene” FK gir nye muligheter for prosjektfinansiering Planleggingskapasitet en flaskehals? Rekruttering – en felles utfordring Maskinentreprenørene har så langt merket liten forskjell