Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Helhetlig system for utvikling og oppfølging av Stavangerskolen 3
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Læringsledelse - prosess
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Melding til Stortinget…
Hva arbeider vi med? Faggruppa spesifikke lærevansker.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Hvordan lykkes med skoleutvikling
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Skolebasert vurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
tilbud om støtte til kvalitetsutvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Nasjonale prøver.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kunnskapsdepartementet
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Dag Olav Espeland1 UTVIKLINGSVERKSTED BTV 7. APRIL HØYSKOLEN BI NYDALEN Det kommunale kunnskapsgrunnlaget for styring av skolen. –Skien kommune som.
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fylkesutdanningssjefens skolebesøk – 2015 Medbestemmelsesmøte
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
Skoleeiers styringsdialog
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
De viktigste resultatene
Skolebasert kompetanseutvikling
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog

KvalitetsplanerForventninger til skoleledelseDatabaserte støttesystemer Dialogbasert skoleutvikling HOVEDELEMENTER Oppfølging av enkeltskoler KompetansehevingKvalitets- og utviklingsmeldingProsedyrer Målsetting: være «tett på» elevenes læring

Kvalitetsplan Medborgerkompetanse og sosialt medansvar Lese- og skrivekompetanse Matematisk kompetanse Mål Tegn på god praksis Verktøy for vurdering av måloppnåelse Egenvurdering

Forventninger til skoleledelse Styrket skoleledelse – robuste lederteam «være tett på»

Databaserte støttesystemer Skoleporten PAS Rapportportalen, Udir Vokal 1310.no PULS

Dialogbasert skoleutvikling Ståstedsanalysen og Dialogen Forpliktende avtaler om oppfølging Stavangermodell for STOLT-skoler Fase 4 Dialogmøte mellom skolen og skolesjef Forpliktende avtale om oppfølgende tiltak

Oppfølging av skoler med svake resultater over tid Oppfølging av rektor/lederteam/personalet Råd/veiledning/instruksjon skolefagstab, PPT, Lenden, PO m.fl. Forpliktende avtaler om korrigerende tiltak

Kompetanseheving Etter- og videreutdanning Fokus på skoleledelse Nettverk Veiledning Erfaringsutveksling - kollegalæring Rektorskole – kommunal og statlig Styrket skoleledelse Veiledning av nyutdannede lærere Årlig kommunal kompetanseplan for videreutdanning av lærere Innføring av lese-, regne- og IKT-veiledere på alle skoler Ulike fagnettverk i regi av PPT/skolefagstab Ungdomstrinnet i utvikling – statlig satsing på fornying av u-trinnet gjennom skolebaserte utviklingstiltak Bruk av ulike møtearenaer for kompetanseoverføring mellom skoler Assistenter kvalifiseres som barne- og ungdomsarbeidere

Prosedyrer Gjennomføring og oppfølging av nasjonale prøver, kartlegginger, foreldre- og elevundersøkelser Erfaringsoverføringer mellom skoler

Kvalitets- og utviklingsmelding Årlig tilstandsrapport Resultatvurdering av utvalgte områder Kvalitets- og utviklingsmeldingen legges årlig fram for KO og bystyret Meldingen er en vurdering av Stavangerskolens oppnådde resultater innen prioriterte områder. Meldingen speiler utviklingsområdene i kvalitetsplanene. Fra statlig hold er det vedtatt at meldingen skal inneholde: resultater fra nasjonale prøver, karakterresultater resultater fra Elevundersøkelsen frafall i vgo

Kvalitetsplan Medborgerkompetanse og sosialt medansvar Lese- og skrivekompetanse Matematisk kompetanse Mål Tegn på god praksis Verktøy for vurdering av måloppnåelse Egenvurdering Forventninger til skoleledelse Klare forventninger til skoleledelse i kvalitetsplanene Dialogbasert skoleutvikling Ståstedsanalysen og Dialogen Forpliktende avtaler om oppfølging Stavangermodell for STOLT-skoler Databaserte støttesystemer Skoleporten PULS PAS Vokal 1310.no Rapportportalen, Udir Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Oppfølging av skoler med svake resultater over tid Oppfølging rektor/lederteam/personalet råd/veiledning/instruksjon Forpliktende avtaler om oppfølging Kompetanseheving Innføring av lese-, regne- og IKT-veiledere på alle skoler Nettverk i regi av PPT/skolefagstab Rektorskole Styrket skoleledelse Veiledning av nyutdannede lærere Fagbrevordning for assistenter Erfaringsutveksling mellom skoler Kvalitets- og utviklingsmelding Årlig tilstandsrapportering Speiler utviklingsområdene i kvalitetsplanen Resultatvurdering av prioriterte områder: Nasjonale prøveresultater Resultater fra Elevundersøkelsen Frafall Prosedyrer For oppfølging av nasjonale prøver, kartlegginger, foreldre- og elevundersøkelser Erfaringsoverføringer mellom skolene

KS - hvordan lykkes som skoleeier – «tett på»