Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Hva er Fretex ?.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
1 Østfold fylkeskommune likestilling og mangfold.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Avsatte midler i statsbudsjettet. Drammen kommune har søkt. Foreløpig tilsagn på kr. 2.4 mill. Gjelder alle.
Overgangsprosjektet NY GIV
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Organisering og arbeidet i kommunene
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Slåtthaug ungdomsskole
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
A-team Positivt læringsmiljø for alle elever i Oppegård Kommune Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Opplæring (AO) og PPT, august 2014.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Utviklet av pedagoger i
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter Om oss Lokaler Ant. deltakere Ant. ansatte Norskopplæring Grunnskole Samarbeid.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
VELKOMMEN til foreldremøte Vg 1 og Vg september 2011.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Fylkeskommunens ansvar Tannhelsetjenesten Hjelpemiddelsentraler Videregående skoler.
Flyktningesituasjonen i Nord-Trøndelag Utdrag fra sak til Fylkesrådet 5. april 2016.
Kompetanse for mangfold
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Innføringstilbud i Aust-Agder
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016

Kompetanse for mangfold.  KFM er en kompetansesatsing som skal bidra til at ansatte i barnehager og skoler får økt sin kompetanse innenfor det flerkulturelle området. Målet er at ansatte i barnehager og skoler skal være i stand til å støtte barn, elever og voksne med minoritetsbakgrunn på en måte som fører til at disse i størst mulig grad fullfører og består utdanningsløpet. ( Fra Fylkesmannens invitasjon)  Samtlige fylker skal med i KFM i løpet av en 5-årsperiode.  Nord-Trøndelag er spesielt utfordret til å få med vg. skoler.  NORD universitet vil bidra med faglig støtte med utgangspunkt i lokalt kompetansebehov.  Inderøy, Grong og Steinkjer vg. skoler.  Fagdag og avslutningskonferanse januar 2016.

Hvorfor valgte vi engelsk ?  Kompetanse/ læremidler  Læringsstiler/ organisering.  Ståsted/ realitetsorientering  Likhet  Voksenopplæring Mål: Gi elever med minoritetsspråklig bakgrunn bedre tilpassa opplæring i engelsk. Delmål: Bedre overgangen, øke lærernes kompetanse Overordna målsetting: Faglig fremgang, øke andelen elever som gjennomfører vg. opplæring.

Tiltak  Registrering  Intervju med lærere,- utfordringer / behov. -god informasjon om elevene -sikre informasjonsflyt til faglærer -kartlegging- kjennskap til elevens ståsted. -individuell oppfølging for realitetsorientering  Forelesning for alle pedagoger v/ Ingunn Longva: « Vi er alle språklærere».

Forts. Tiltak  Samarbeid med skolens bibliotekarer. - en oversikt over aktuelle nettsteder. -innkjøp av diverse hefter og andre læremidler.  Kunnskapsdeling  Samarbeid med avgiverskoler  En gjennomgang av regelverk  Samle undervisningsmateriell for registrering og utlån.  Innkjøp av læreverk

Videre arbeid  «Lande» alt som er satt i gang i år.  Ønsker og behov for mer kursing.  Beholde de økonomiske midlene til innkjøp kan skje.  Det er tatt ny kontakt med NTNU for ny foreleser, vår eller høst 2016.