Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016
Kompetanse for mangfold. KFM er en kompetansesatsing som skal bidra til at ansatte i barnehager og skoler får økt sin kompetanse innenfor det flerkulturelle området. Målet er at ansatte i barnehager og skoler skal være i stand til å støtte barn, elever og voksne med minoritetsbakgrunn på en måte som fører til at disse i størst mulig grad fullfører og består utdanningsløpet. ( Fra Fylkesmannens invitasjon) Samtlige fylker skal med i KFM i løpet av en 5-årsperiode. Nord-Trøndelag er spesielt utfordret til å få med vg. skoler. NORD universitet vil bidra med faglig støtte med utgangspunkt i lokalt kompetansebehov. Inderøy, Grong og Steinkjer vg. skoler. Fagdag og avslutningskonferanse januar 2016.
Hvorfor valgte vi engelsk ? Kompetanse/ læremidler Læringsstiler/ organisering. Ståsted/ realitetsorientering Likhet Voksenopplæring Mål: Gi elever med minoritetsspråklig bakgrunn bedre tilpassa opplæring i engelsk. Delmål: Bedre overgangen, øke lærernes kompetanse Overordna målsetting: Faglig fremgang, øke andelen elever som gjennomfører vg. opplæring.
Tiltak Registrering Intervju med lærere,- utfordringer / behov. -god informasjon om elevene -sikre informasjonsflyt til faglærer -kartlegging- kjennskap til elevens ståsted. -individuell oppfølging for realitetsorientering Forelesning for alle pedagoger v/ Ingunn Longva: « Vi er alle språklærere».
Forts. Tiltak Samarbeid med skolens bibliotekarer. - en oversikt over aktuelle nettsteder. -innkjøp av diverse hefter og andre læremidler. Kunnskapsdeling Samarbeid med avgiverskoler En gjennomgang av regelverk Samle undervisningsmateriell for registrering og utlån. Innkjøp av læreverk
Videre arbeid «Lande» alt som er satt i gang i år. Ønsker og behov for mer kursing. Beholde de økonomiske midlene til innkjøp kan skje. Det er tatt ny kontakt med NTNU for ny foreleser, vår eller høst 2016.