Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Advertisements

Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Webkommunikasjon og evaluering
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Forstå bruk og datainnsamling
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Introduksjon til systemutvikling
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Aksjonsforskning.
Utfordringer med forskningsdata i nasjonal forskningsinfrastruktur
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Metode.
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Identifisere behov – og etablere krav
Testing, måling og forskningsdesign.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kapittel 3 Metode.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Forskningsprosjekt, tittel
Eldre og moderne teknologi
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning A – Forarbeid
INF Michelle, Magnus, Nicolai, Thommy, Petter, Ummear, Gløer
Tittel på forskningsprosjekt
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Utskrift av presentasjonen:

Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010

Oversikt, kapittel 14 Brukbarhetstesting Metoder for brukbarhetstesting Diskutere rollen til feltstudier i evaluering

Brukbarhetstesting Handler om å undersøke hvordan brukere gjør ulike aktiviteter og oppgaver Det foregår i kontrollerte omgivelser Brukernes aktiviteter blir observert og tatt opp Data kan bli tatt opp, bilder, video, tastetrykk, blikk bevegelser, tidsbruk,,, Bruker tilfredshet blir evaluert med intervjuer og spørreskjema

Eksperimenter og brukbarhetstesting Eksperimenter: få ny kunnskap ved å undersøke og sammenligne Brukbarhetstesting kan ses på som en form for eksperimentering Utviklere undersøker hvordan brukbarheten er for en brukerpopulasjon

Brukbarhetstesting og forskning Brukbarhetstesting Forbedre produkter Få deltagere Vanligvis ikke repliserbart Omgivelser kontrollerte Planlagt Resultater blir kommunisert til utviklere Forskning Skaffe ny kunnskap Ofte mange deltagere Resultater kan valideres statistisk Omgivelsene kontrollerte Eksperimentell design Resultater blir kommunisert i vitenskaplige avhandliger (mastergrader, phd, artikler, bøker etc)

Brukbarhetstesting Mål og spørsmål fokuserer på hvor godt brukere utfører oppgaver Sammenlikning er vanlig (for eksempel: bedre, likt, dårligere) Ofte fokus på hvor lang tid oppgaveløsning tar, og hvor mange feil som oppstår

Brukbarhetslaboratorie

Mobilt laboratorium

Test betingelser Brukbarhets lab eller kontrollerte omgivelser Fokus på: – Representative brukere – Utvikle og teste representative oppgaver 5-10 brukere er vanligvis valgt Test betingelser bør være like for deltagerne Lage opplegg for å forklare formål og prosedyrer ved testing til deltagerne

Data som kan være interessante Tid for å fullføre en oppgave Tid for å fullføre en oppgave etter en viss tids fravær fra løsningen Antall feil og type feil per oppgave Antall feil og type feil i forhold til tid Navigering til hjelp Antall brukere som gjør de samme feilene Antall brukere som utfører oppgaver uten feil

Hvor mange brukere? Et praktisk spørsmål Avhenger av – Tidsplan – Tilgjengelighet av brukere – Kostnader Ofte 5-10 brukere En kan argumenter for at når det ikke kommer ”noe nytt” så har en testet nok

Evaluering i hverdagen… applikasjoner; terminaler Terningkast 5 Aggregerte, anbefalinger, ytringer Tekstlig Stillbilder Levende bilder

Oppgave Gå til en nettsted som gjør evaluering av ”noe”. Hvordan ser testomgivelsene – og testbetingelsene ut? Diskuter i 5 minutter

Felt studier Felt studier gjøres i naturlige omgivelser Målet er å forstå hva brukere gjør i sine naturlige omgivelser Felt studier kan gjøres for å: – Identifisere nye muligheter – Bestemme design krav – Bestemme hvordan teknologi best mulig skal introduseres – Evaluere teknologi i faktisk bruk – Se samspillet mellom ”primær aktivitet” og ”bruk av it/kommunikasjosjonsløsning”

Data innsamling og analyse Observasjon og intervjuer – Notater – Bilder – Video – Logging Analyse – Kategorisering – Teori base fra Aktivitesteori ”grounded theory”.

Oppsummering Evaluering er en sentral del av brukbarhetstesting Brukbarhetstesting gjøres i kontrollerte omgivelser Brukbarhetstesting er en form for eksperimentering Testeren kontrollerer de uavhengige variablene, men ikke de avhengige Felt studier gjøres i naturlige omgivelser Kategorisering og teori baserte teknikker benyttes for å analysere dataene