BEVISST Analysekurs HR 26.09.2014. 2 09.00 – 09.25 Introduksjon og repetisjon 09.25 – 09.55 Jobbe med caser individuelt – husk lagre. 09.55 – 10.05 Refleksjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilpasse spørringer i RT Kolonnetilpassninger Egne spørringer Legge spørring til forside Legge spørring til Dashboard.
Advertisements

Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
 Oversiktlig  Samler informasjon – alt på ett brett  Brukervennlig  Integrerbart  Enklere å være medarbeider  Bedre å være kunde Det blir enklere.
om | navigator™ xlreport™
Vurdering for læring.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Media håndtering og kommunikasjon
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Didaktisk relasjonstenkning
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
”Klubbens indre liv og vekst”
Fusjon HiF - UiT Fusjonserfaringer og refleksjoner
Hva er en artikkel?.
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
Eksempelet forutsetter at pasient allerede er valgt.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
BEVISST VIRKSOMHETSSTYRINGSSYSTEM NTNU
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Morten William Knudsen
Variabel, Bokstavuttrykk
Hyperion i Privatmarked Kompetanseheving av Privatmarked Økonomi.
Velkommen til Internasjonal Sveiser !.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Livsmestring – arbeid med psykisk helse i videregående skole Merethe Schjem desember 2015.
Tips og Triks i Agresso Ingar Slette, UNIT4 Agresso AS.
Rapportkurs Bevisst Superbrukere Repetisjon : Kubeverktøy -Filter: Mindre datasett å jobbe på, noe som kan bli mer oversiktlig. Nyttig når.
1 Sjekkliste for formøte på enheten Deltakere: leder og verneombud (lokale støttespillere som nestleder, kontorsjef). Evnt. lederstøtte fra ressursperson.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Hvordan skrive egne dilemma
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Velkommen til WorkShop Trio Statistikk
Verktøy for å kartlegge holdninger
Agenda: Introduksjon og repetisjon
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Agenda: Introduksjon og repetisjon
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Etter pausen: Status Veien videre Forberedelser i pausen:
Kartlegging av arbeidsoppgaver og kompetanse
BEVISST SUPERBRUKERKURS report studio
EQS-opplæring på lync:
veiledet selvhjelpsverktøy for behandling av depresjon
NTNUs ledelsesprogram 2017 – 2021
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Nytt i HiOAs prosjektmodell: Mal for gevinstplan v2_0 - september 2017 Gevinstplanlegging og -styring handler om å få noe igjen for strevet.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Førstelektorprogram ved UiT
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Hvem stemmer på hvilke partier?
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Oppfølging av Høstrapporten
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Det store heltidsvalget Arbeidsmøte ledere og HR,
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Arbeidsmiljøundersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

BEVISST Analysekurs HR

– Introduksjon og repetisjon – Jobbe med caser individuelt – husk lagre – Refleksjon over egen læring – Jobbe med caser individuelt – husk lagre – Presentasjoner av case i plenum – Evaluering Agenda:

3 Forskjeller og sammenhenger mellom kuber, områderapporter og lederrapporter. «snakk med sidemannen i 2 minutter»

4 Leder- rapport Område- rapporter Kuber Primær målgruppe: ledere Primær målgruppe: lederstøtte Primær målgruppe: superbrukere og lederstøtte Forskning, utdanning, HR, økonomi Høy detaljeringsgrad, stor fleksibilitet, krav til kompetanse for å finne informasjon Høy standardiseringsgrad, lav detaljeringsgrad, rask tilgjengelig informasjon Høy detaljeringsgrad, noe mulighet til tilpassing av parameter, rask tilgjengelig informasjon Dekaner, instituttledere Seksjonssjefer, kontorsjefer Superbrukere, controllere

5 Hvordan bør dimensjonene brukes i forhold til rad, kolonne og filter? Hvilke muligheter gir de ulike valgene av dimensjoner i forhold til rad, kolonne og filter oss? «Snakk sammen med sidemannen i 2 minutter»

6 Kubeverktøy – det finnes ingen fasit -Filter: Mindre datasett å jobbe på, noe som kan bli mer oversiktlig. Forutsetter at en snakker om et bestemt tidsbegrep (2014, januar etc.), en bestemt kontostruktur (resultat, kostnader etc.), en bestemt prosjektserie (RT, RD, NFR etc.) eller et bestemt sted (62, en bestemt analyse etc.). -Rad/kolonne: Snakker en om flere begrep som tidsperioder (eks ), kontostrukturer (gruppe 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9), prosjektgrupper (eks RD, RSO og RF) eller flere steder (eks. alle instituttene under et fakultet) kan en med fordel benytte rad eller kolonne. -Måltall: Kan være hensiktsmessig å dra inn til sist for å redusere ventetid på datahenting.

7 Kjekt å vite Øverst er en verktøylinje, som gir rask tilgang til nyttige funksjoner. Mest brukt: frem og tilbake, kjør, skjule nullverdier og bytte rad-kolonne En kan ikke gjøre noe feil, med unntak av om en lagrer over en analyse andre har lagret på felles arbeidsområde. Beste måten å lære seg verktøyet på: Learning-by-doing. Flere har opplevd at de kommer til en «terskel» (møter veggen) – men kommer en seg forbi den biten ser en mulighetsrommet.

8 La oss prøve…… Casearbeid

Case 1: Status årsverk Hvor mange årsverk er det på din enhet pr. siste mnd. – Bruk minst 1 dimensjon + måltallet «årsverk» Lagre

Case 2: Utvikling årsverk Legg inn 2013 og 2014 som rad eller kolonne – Skjul «totalkolonne» (høyre musknapp) Legg inn måltallet «årsverk» Husk måned som filter (vil da gjelde for både 2013 og 2014). Utregning: 2014 minus 2013 Endre navn på den nye raden/kolonnen Lagre

Case 3: Fordeling årsverk Vis årsverksutvikling fra en måned i 2013 til samme måned 2014 for egen enhet per DBH- kategori (stillingskode). – Skjul nullverdier – Drill opp og ned i strukturen

Case 4: Førstestillinger på mitt fakultet Sett opp en oversikt over førstestillinger på mitt fakultet (evt. institutt) pr. september Sett opp en oversikt som viser prosentvis fordeling av førstestillinger på kjønn for min enhet. – Tips: % (kvinne/Person(all)) og tilsvarende for menn. – Skjul de kolonnene som ikke vil benyttes. Vis prosentvis kvinnelige førstestillinger på mitt fakultet for årene 2011, 2012, 2013 og 2014 pr. september.

Case 5: Kreativ øvelse Frioppgave: Statusrapport egen enhet -Hva trenger min leder? Vi gjennomgår denne casen på rapportkurset med formål om å gjøre den mer presentabel i et rapportverktøy.