Kommuneproposisjonen 2017 og RNB 2016 - enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

”mot til å måle ” Terje Tønnessen SSØ-dagen, 29. januar 2009.
Fylkesmannen i Buskerud Statsbudsjettet Fylkesmannen i Buskerud Hovedprioriteringer i kommune opplegget 2005 •Realvekst i kommunesektorens samlede.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
Budsjett 2004 Rådmannens forslag til Formannskapet
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Tilstandsanalyse og statsbudsjettet Økonominettverket Kåre Træen Fylkesmannen.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Interkommunalt fagnettverk demens 17.sep Tentativt program Kl – 09.55Velkommen med praktisk informasjon om dagen v/Vigdis Kl – 10.30Informasjon.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsråden Kommuneproposisjonen Pressekonferanse 15.mai 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune rådmannen Rådmann Ola Stene – Budsjett Orientering til formannskapet 1 Formannskapet Status arbeidet med.
Levanger kommune Budsjett 2004 Regjeringens forslag til Statsbudsjettet.
SKOLETILBUDET Lærekontrakter i kommunene Skien 54 (L) 24 – 2012 Øvrige 3 (L) Porsgrunn 61 (L) 25 – 2012 Øvrige 43 (L) Drangedal 2 (L) Notodden 7(L)
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
BTV-konferansen juni 2011 VELKOMMEN TIL VRÅDAL TELEMARK Randi Skauen – deltaker i arbeidsutvalget.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
KS Strategikonferansen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø
RNB2009/Kommuneproposisjon 2010 Siri Westgård – KS, Analyse og kommuneøkonomi.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Høringsforslag nytt inntektssystem – eventuelle effekter kommunesammenslåing Sigmund Engdal, Fredrikstad, Hvaler, Råde, 22.. januar 2016.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Morgendagens friluftsliv Friluftslivet - vår viktigste kilde til fysisk aktivitet.
Befolkningsutvikling Endring / /2010 Folkemeng den i alt år
Nytt inntektssystem Rune Bye Spydeberg, 6. januar.
Statsbudsjettet 2008 Oslo 10.oktober 2007 Rune Bye KS.
PARTNERSKAPSAVTALE FOR KARRIEREVEILEDNING Telemark.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Til beste for folk, samfunn og livsgrunnlag Status for kommunane 2015 Revidert nasjonalbudsjett 2016 Kommuneproposisjon 2017 og nytt inntektssystem. Kommunekonferansen.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Vest-Telemark næringsbygg AS
Kommune av Flora og Vågsøy
Midtre Telemark vannområde
Demografikostnader Luster kommune ( )
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop
Budsjett 2018 (økonomiplan )
Børre Stolp, tidligere KS-økonom
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Resultater fra Telemark
Fordeling av kommunens inntekter
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene

«Status» fra 2015 – korrigerte frie inntekter Korrigerte frie inntekter i 2015 per innbygger, i % av landsgjennomsnittet 2 Korrigerte frie inntekter, inkl. eiendomsskatt og konsesjonskraft- inntekter 0805 Porsgrunn Skien Notodden Siljan Bamble Kragerø Drangedal Nome Bø Sauherad Tinn Hjartdal Seljord Kviteseid Nissedal Fyresdal Tokke Vinje146 Telemark102

«Hovedtabellen» - illustrasjonsberegninger fra KMD Fordelingsvirkning (kr per innb) Innt. garanti. ordn. (kr per innb) Realvekst (kr per innb) Anslag førsteårsvirkn. Innb Kostnads- nøkkel Grad. basistilsk. Regional pol. tilsk.Totalt Kr per innb.1000 kr 0805 Porsgrunn Skien Notodden Siljan Bamble Kragerø Drangedal Nome Bø Sauherad Tinn Hjartdal Seljord Kviteseid Nissedal Fyresdal Tokke Vinje

Oppdaterte effektberegninger for utslag regionalpolitiske tilskudd 4 Innb TFKMDEndr Porsgrunn Skien Notodden Siljan Bamble Kragerø Drangedal Nome Bø Sauherad Tinn Hjartdal Seljord Kviteseid Nissedal Fyresdal Tokke Vinje Telemark Distriktsindeks Porsgrunn Skien Notodden Siljan Bamble Kragerø Drangedal Nome Bø Sauherad Tinn Hjartdal Seljord Kviteseid Nissedal Fyresdal Tokke Vinje3634

Gradert basistillegg – effektberegninger Gjennomsnittlig reiseavstand for å nå 5000 innb. Gradert basistillegg (2015-data)Endring Uten tilbakeføringMed tilbakeføring 0805 Porsgrunn2, Skien2, Notodden4, Siljan9, Bamble4, Kragerø4, Drangedal22, Nome8, Bø4, Sauherad8, Tinn15, Hjartdal19, Seljord16, Kviteseid18, Nissedal33, Fyresdal39, Tokke24, Vinje27,

Ny kostnadsnøkkel – oppdaterte beregninger Grunnlag (2016-data)KMD (2014-data)Endring 0805 Porsgrunn Skien Notodden Siljan Bamble Kragerø Drangedal Nome Bø Sauherad Tinn Hjartdal Seljord Kviteseid Nissedal Fyresdal Tokke Vinje

Systemvirkningen – med mer oppdaterte data FordelingsvirkningEndring Oppdaterte dataKMD1000 krKr per innb 0805 Porsgrunn Skien Notodden Siljan Bamble Kragerø Drangedal Nome Bø Sauherad Tinn Hjartdal Seljord Kviteseid Nissedal Fyresdal Tokke Vinje

Skjønnstilskuddet mill. kr som er sammensatt slik:  mill. i basisramme (100 mill. lavere enn i år, som da overveltes til innbyggertilskuddet)  300 mill. til kompensasjon i en overgangsordning for bortfall av basistillegg, forbeholdt kommuner som slår seg sammen  120 mill. som tilbakeholdte midler til naturskader eller andre uforutsette hendelser  40 mill. kr til prosjektskjønn I 2017 skal fylkesmennene holde tilbake 5 % av basisrammen til naturskade og andre uforutsette hendelser  Basisrammen for Telemark i år er 41,5 mill.  Fra propen: «……..Det foreslås derfor gradvis å utjevne forskjellene i basisrammen mellom fylkene.» 8

Skjønnstilskuddet (2) Kompensasjonen over skjønnet for tap ved endringene i inntektssystemet i 2011 videreføres naturligvis ikke. Fordeling av basisrammen i år: 9

RNB 2016 Oppjustering av skatteanslaget med rundt 0,7 mrd. kr, hvorav 0,581 mrd. kr på kommunene (nominell vekst på 6,4 istedenfor 6,0 %) Deflator nedjustert fra 2,7 til 2,6 % (=0,4 mrd.) –Lønnsvekstanslaget nedjustert fra 2,7 til 2,4 %* –Oppjustering av konsumprisveksten fra 2,5 til 2,8 % *): Fra i fjor høst: Samlet lønnsmassegrunnlag (inkl. sosiale utgifter) per x 2,1 alternativt 1,9 % (1,9 % hvis lønnsglidningen også er budsjettert ute på enhetene). 10

Oppdatert skatteanslag 2016 (fra 6,0 % til 6,4 %) 11 Oppdatert skatteanslag (fra 6,0 % til 6,4 %) 0805 Porsgrunn Skien Notodden Siljan Bamble Kragerø Drangedal Nome Bø Sauherad Tinn Hjartdal Seljord Kviteseid Nissedal Fyresdal Tokke Vinje461 Telemark Hele landet

Kommuneopplegget 2017 Realvekst samlede inntekter mellom 3,25 og 4 mrd. kr Realvekst i frie inntekter mellom 3,75 og 4 mrd. kr (1,1-1,2 %) –Hvorav kommunene mellom 3,45 og 3,7 mrd. kr –Satsing på rustiltak 0,3 mrd. kr –Demografi 2,1 mrd. kr (totalt 2,5) –Pensjonskostnader 0,85 mrd. kr (=0,5+0,35) Endr. i % Skatteinntekter ,1 Herav skatt på inntekt og formue ,4 Rammetilskudd ,0 Sum frie inntekter ,9 Kommunenes frie inntekter i 2015 og Mill. kr og pst

Kommunesektorens handlingsrom 2017 Mrd. kr Vekst i frie inntekter3, Merkostnader demografi-2,1 - Merkostnader pensjon-0,9 - Satsinger innenfor veksten i frie inntekter-0,3 Økt handlingsrom (reell vekst)0,5-0,75 + Effektiviseringskrav på 0,5 %1,2 13

«Enkeltelementer» å huske på Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere –Det tas sikte på gjennomføring fra Innlemming av boligsosialt tilskudd og boligsosialt kompetansetilskudd i rammetilskuddet Investeringsordningen for heldøgns omsorgsplasser –Regjeringen varsler at fra 2019 skal det utelukkende gis investeringstilskudd til prosjekter som gir netto tilvekst av heldøgns omsorgsplasser. Opptrappingsplanen for rusfeltet ( ) Tilskudd til frivillighetssentraler –172,8 millioner i Forslås innlemmet i rammetilskuddet fra 2017, men i en overgangsperiode på 4 år vil det være en særskilt fordeling (tabell C). Øyeblikkelig hjelp og betalingsplikt for utskrivningsklare pasienter psykisk helse- og/eller rus –Kommunal plikt til å tilby øyeblikkelig hjelp døgnopphold for mennesker med psykisk helse- og/eller rusmiddelproblemer innføres fra Rammene blir nærmere omtalt i statsbudsjettet, herunder beløp som skal overføres fra helseforetakene og fordeling mellom kommunene. –Betalingsplikt for utskrivningsklare pasienter og tverrfaglig spesialisert behandling (TSB) innføres tidligst i