LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Læring på arbeidsplassen
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Utviklet av pedagoger i
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Hvorfor Techfest 16. februar 2006 Av prosjektleder og cand.scient Knut Yrvin 16. feb Lysark kun til fri kopiering. Krediter opphavsperson ved bruk.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvorfor kunnskapsformidling og kompetanseheving?  Et utdanningssystem i fremste rekke.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 VISJON ”Et lærende lokalsamfunn”
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Kunnskap og kompetanse.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mars 2001 ”Et lærende lokalsamfunn” Jan-Arve Overland Prosjektleder.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Halvdagsseminar 20. April 2001 Lampeland Kurs og Turisstenter,
Kompetanse for mangfold
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg
Skolebasert kompetanseutvikling
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Overordnede mål  Høyne den generelle IKT kompetansen  Utvikle kompetanse gjennom livslang læring

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hvorfor satse på skoleverket?  Skolen som demokratisk møteplass  Opplæring i skolen treffer en hel generasjon, fort og samtidig  Utnytte skolens pedagogiske kunnskaper og ferdigheter  Gjennom skolen vil vi kunne spre kunnskap og ferdigheter til andre deler av lokalsamfunnet  Utvikling av skolene som kompetansesentra vil åpne skolen overfor lokalsamfunnet

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Forutsetninger for en vellykket kompetanseheving  Må forankres lokalt/regionalt - skolenivå  Sikre gjennomføring gjennom opplæring av lokale instruktører på kommune/skolenivå  Standardisering av materiell  Spredning av kompetanse  Skoleledelsen må med  Kvalitetsikre

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hvilke lokale forutsetninger har vi?  Lokale informasjonstjenere  KIKOM - samarbeidet mellom skole og næringsliv  Partnerskapsavtaler  Tunge kompetansemiljøer - høgskolen og næringslivet  Lokale kompetansenettverk med nasjonale og internasjonale nettverk

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Opplæringsstrategier 1  Modulbaserte opplegg forankret innenfor en kommunal strategisk plan synes å gi positive virkninger.  Støtteapparat i form av kompetansesentra og kompetanse- og nettverksgrupper knyttet til skolen eller innen kommunen er viktige faktorer for å sikre videre oppfølging.  Å gi lærere tilgang til PC, modem og Internett-tilknytning hjemme synes å være en helt sentral faktor for å lykkes med å få lærerne på banen.  En annen viktig faktor synes å være den lokale skoleledelsen.  De fleste kurs retter seg nå mot bruk av Internett. En mangler derimot opplæring som trekker inn pedagogisk bruk.

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Opplæringsstrategier 2 l Erfaringer fra etterutdanning av lærere som gjennomføres i høgskoleregi sier følgende:  lærere tar teknologien i bruk når de ser nytten  det bør knyttes til faget  bruken må vekk fra datalabben  bruken må alminneliggjøres  det må gjøres obligatorisk  det må gjøres tilgjengelig  det må gjøres kjønnsnøytral

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 LiNK Hva vil det få å si for deg som lærer?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Kurs for skoleledere  Temaene er: Lederrollen Endringsprosesser i skolen Hvordan integrere IKT som en naturlig del av skolen? Nye læremidler, hvordan, hva og hvorfor? Intranett for skolen – et pedagogiske og adm. Verktøy Internett som pedagogisk verktøy Hvordan operasjonaliserer man en IKT-plan? Hvilke organisatoriske endringer må til i skolen for å integrere IKT?  Gjennomføres skoleåret

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 ”Bruke for å lære” 1  10 IKT-veiledere fra grunnskolen og den videregående skolen – 10 vekttall IT-1 for lærere ved Høgskolen i Volda – skoleåret 2000/2001 LiNK finansierer 35% frikjøp av tid LiNK finansierer studiekostnadene LiNK finansierer tilgjengelighet på maskinvare  Hvorfor? Denne kompetansen vil spille en sentral rolle i den videre etter- og videreutdanningen

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 ”Bruke for å lære” 2  Utvikle et etter- og videreutdanningstilbud til alle lærere i ”bruke for å lære” i samarbeid med Høgskolen i Buskerud – utvikles ved Pilotskolene Raumyr og Tislegård 2000/2001:utvikles og testes ut 2001/2004:gjennomføres i hele regionen timer pr. lærer Arbeidslag som jobber mot eleven Seminarer Nettbaserte ressurser Planlegges i forbindelse med Kvalitetsutviklingsplanen

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 ”Lære for å bruke”  LiNK vil gi tilgang til WiT som et interaktivt multimediabasert verktøy for å heve kompetansen opp til datakortet.  Dette tilbudet vil være nettbasert Tilgjengelig på arbeidsplassen Tilgjengelig hjemme Tilgjengelig i kurslokaler  Vil bli tilbudt alle skoler slik at de kan bruke det internt mot alle lærere og elever fra høsten 2000

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva er WiT?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Utviklingsmidler  LiNK vil utlyse utviklingsmidler skoleårene 2000/2001 og 2001/ hvert år Skal gå til IKT-utviklingstiltak rettet mot elevenes læring Hensikten er å stimulere til økt bruk av IKT i elevenes læring

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Styrke bibliotekene  Tiltak: Utvikle folkebibliotekene til studiested for fjernund. Få bibliotekenes samlede ressurser tilgjengelig Alle brukere skal få tilgang til databasene Tilby fleksible åpningstider Utvikle og tilby kurs i informasjonsferdigheter Heve IKT-kompetansen blant bibliotekarene Heve den pedagogiske kompetansen blant bibliotekarene  Prosjekt i perioden

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 IKT-pedagogisk nettsted  Mål: Spre informasjon Ressurssted for elever og lærere Kommunikasjon Heve ferdighetene Møteplass  Organisering: LiNK finansierer teknisk etablering og drift – vår 2000 Kommunene og fylkeskommunen finansierer redaktør på heltid – høst 2000

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Nettbasert undervisning  Frigjøre verktøyet ”Blackboard” til nettbasert undervisning i samarbeid med HiBu fra høsten 2000 Brukes i etter- og videreutdanningen av lærere Dermed gi lærere mulighet til å se dette som pedagogisk verktøy mot egne elevers læring Gi mulighet for den enkelte lærer å legge ut eget stoff  Tilby Nettpedagogkurs fra høsten 2000 i samarbeid med HiBu og næringslivet

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva er Blackboard?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Teknisk utstyr  LiNK vil i samarbeid med næringslivet lokalt frigjøre PC-er til bruk i skoleverket i løpet av våren 2000 Kongsberg Offshore (KOS) har påtatt seg ansvaret for dette Teknisk standard vil bestemme anvendelsen  LiNK vil prøve ut ny teknologi i perioden Tynne klienter Trådløs kommunikasjon internt og eksternt Nye bærbare PDA-er ”Dream Writer”  Skaffe skoleverket økt båndbredde i løpet av programperioden

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Læreren skal:  ha tilstrekkelig adgang til ny viten og ha mulighet til å oppdatere metodene som er grunnlaget for den metodefrihet de nye reformene gir oss  ha mulighet til etterutdannelse både faglig, pedagogisk og metodisk  ha adgang til de samme verktøy som elevene  ha mulighet til å kommunisere med andre lærere og elever via informasjonsteknologien

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Det ville være ille hvis følgende er sant:  ” Alle barna fikk INTERNETT på skolen –Unntatt Anne! –Hu bodde på landet-”

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Konklusjon “ What`s wrong with education cannot be fixed with technology.” Steven Jobs:( grunnleggeren av Apple Computer)