SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De dårige følelsene. Veiene ut..
Advertisements

Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel 6 oppgave a) Fra presens til 2. kondisjonalis
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 8 Hovedpunkter.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Alkohol og helse. Litt fakta om alkohol Vanligste rusmiddelet i Europa Etanol (sprit) Dempende, bedøvende Hjernens hemmede funksjoner bedøves først Humøret,
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Kapittel 5: Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag Ingebjørg.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Gjør om fra presens til 2. kondisjonalis Kapittel 8 oppgave g.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Leseprosjekt VG1.
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Verneombudets dag 12. Mars 2015 Vernetjenesten i Kristiansund.
Frem.
Meg.
Gang.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Bindeord og tidsutrykk
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Den matematiske samtalen
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Matematikk på ungdomstrinnet
U-landsforeningen Svalene
Inflasjon og arbeidsledighet
Praktisk i 1.klasse
Kapittel 23 Årstidene.
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Oppgave 22 Side 142 – 143 Utdrag fra en roman av Hanne Ørstadvik: Like sant som jeg er virkelig (1999). Kanskje du vil forsøke å lese romanen?
Begge deler eller begge to?
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Sett inn riktig form av substantivene
Ingrid Neumann President
Oppgave 6 a) Fra presens til 2. kondisjonalis
Kapittel 6 oppgave g g. Sett inn å sette (seg), å legge (seg), å ligge, å sitte, å stå.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
WORKSHOP!.
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Kapittel 5 oppgave b Fra direkte til indirekte tale. Han sier at … 
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Tannhelseundervisning for innvandrere
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme. 1. Noen synes jula i Norge er et ork. Derfor reiser de gjerne bort på den tiden. 1. __, reiser de gjerne bort på den tiden. 2. Først spiste de ribbe. Så spiste de riskrem med rød saus. 2. __, spiste de riskrem med rød saus. 3. Jeg skal ringe henne i kveld. 3. Vi __ i kveld. 4. Jeg har ikke lyst på mat nå. Likevel spiser jeg litt. 4. Jeg spiser litt mat __ lyst på mat nå. 5. Trollmor sier: ”Er det ikke typisk norsk å spise pizza Grandiosa?” 5. Trollmor spør __ typisk norsk å spise pizza Grandiosa. 1. Fordi noen synes jula i Norge er et ork 2. Etter at de hadde spist ribbe 3. ringes 4. selv om jeg ikke har 5. om det ikke er

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme. 6. Den ene oppgaven er like vanskelig som den andre. 6. De to oppgavene __. 7. Hele kvelden lå jeg på sofaen og leste en bok om norsk kultur. 7. Jeg ble __ og lese en bok om norsk kultur hele kvelden. 8. Hele tiden mens de ventet på bussen, stod de og pratet. 8. De ble __ hele tiden mens de ventet på bussen. 9. Du må slutte å mase! 9. Du må slutte med den __. 10. Selv om Norge er et av verdens rikeste land, får ikke alle hjelp. 10. Norge er et av verdens rikeste land. __. 11. Flere av menneskene på festen tok seg en dram. 11. Flere av menneskene på festen drakk __. 6. er like vanskelige 7. liggende på sofaen 8. stående og prate 9. masingen 10. Likevel får ikke alle hjelp 11. alkohol

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme. 12. Problemene deres har avtatt i det siste. 12. De har __ problemer i det siste. 13. Det er lite trolig at han kommer i kveld. 13. Han kommer __ i kveld. 14. Det er flere uker siden vi har pratet sammen. 14. Jeg har ikke __ flere uker. 15. Det er høy arbeidsledighet nå. 15. Nå er det mange __. 16. Sysselsettingen øker. 16. Nå er det flere personer som __. 17. Det er en myte at innvandrerkvinner føder sitt første barn tidligere enn etnisk norske kvinner. 17. Det er en myte at innvandrerkvinner har sin første __ tidligere enn etnisk norske kvinner. 18. Forskjellene er i ferd med å utjevne seg. 18. Det har skjedd __ av forskjellene. 12. hatt færre/mindre 13. sannsynligvis ikke 14. pratet med ham/henne/dem 15. (som er) arbeidsledige 16. er sysselsatt / har jobb 17. fødsel 18. en utjevning

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme. 19. Han er litt feig. Han tør ikke å være ærlig og direkte. 19. Han viser litt __. Han tør ikke å være ærlig og direkte. 20. Han stod hele dagen og snakket om myter og fordommer blant nordmenn. 20. Han __ hele dagen og snakke om myter og fordommer blant nordmenn. 21. Hun satt og pratet og drakk kaffe med dem i flere timer. 21. Hun __ og prate og drikke kaffe med dem i flere timer. 22. Rasisme oppstår som regel av frykt for det man ikke kjenner. 22. Rasistiske __ oppstår som regel av frykt for det man ikke kjenner. 23. Norge kritiserer ofte andre land som behandler sin urbefolkning dårlig. 23. Norge gir __ andre land som behandler sin urbefolkning dårlig. 19. feighet 20. ble stående 21. ble sittende 22. holdninger 23. ofte kritikk til

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme. 24. Samene har blitt diskriminert og undertrykt. 24. Samene har __ og undertrykkelse. 25. Begrepet ”snillisme” ble tatt i bruk på slutten av 1970-årene. 25. Man __ begrepet ”snillisme på slutten av 1970-årene. 26. Bør man stille flere krav eller færre krav? 26. Bør man __ eller mindre? 27. Fordommer oppstår når man trekker raske konklusjoner. 27. Fordommer oppstår når man __ å konkludere. 24. blitt utsatt for diskriminasjon 25. tok i bruk 26. kreve 27. er for rask til