Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Advertisements

Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
”Med hodet over vannet…”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Vi vil «være sammen»; for barna…
MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 Introduksjonskurs i MI 11. og 12. juni 2012 Bodø Ann-Heidi Nebb, Psykologspesialist KoRus-Nord.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren Trond Hatling Leder NAPHA.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Veileder for gevinstrapportering
Bygging av Gjestehus i Gbecohn, Liberia
Barnesyn og barns medvirkning
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
I møte med pasienten Bilde fra Google..
Kapittel 19 Operative tiltak.
Teoriens rolle - analyse
Informasjonsmøte november 2016
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Forskningsmetoder i psykologi
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Samarbeid og medbestemmelse
Masteroppgaven: Valg av tema, problemstilling og søknad om veileder
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Gang.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Kapittel 1 Helse og sykdom
(Parent Management Training - Oregon)
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bevis i matematikk- undervisningen
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
«Hva ungdom lurer på om sex»
Inspirasjon og ledelse
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Evaluering eBorger Pilot
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Montessori og teknologi
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til foreldremøte
Digitale medborgere -Hva er det? -Og hvordan blir vi det?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord

MOTIVERENDE INTERVJU – RØTTER OG UTVIKLING MI forholdsvis ny metode William R Miller 1983: Skrev artikkelen «Motivational interviewing» Utspring i humanistisk psykologi Utviklingen av MI som metode fikk en fremtredende plass i behandlingen ved Hjellestadklinikken

1991: Motivational interviewing: preparing people to change addictive behaviour(Miller&Rollnick 1991) 1992:Rollnick,Heather&Bell: Negotiating behaviour change in medical settings: the development of brief motivational interviewing Flere studier viser at Mi har effekt innenfor flere områder

MOTIVERENDE INTERVJU Definisjon: En klientorientert, målrettet metode som har til hensikt å fremme motivasjon og endring hos bruker

Det er det individuelle og personlige perspektivet som er i fokus En grunnleggende måte å være sammen med – og for mennesker Menneskesyn

GRUNNPRINSIPPENE I MI MI-ÅND Grunnholdning i MI: Alle mennesker bærer på grunnleggende utviklingsmuligheter som kan lede til gode løsninger for hver enkelt Løsninger man selv kommer frem til er vanligvis bedre enn løsninger man får foreslått fra andre

Målet er at bruker finner frem til, og velger sine egne løsninger Brukers bilde og oppfatning av virkeligheten er viktigst Definisjon interview: inter:sammmen view:se på Framhever brukers opplevelse av å ha kontroll på prosessen Dermed: Ingen endring før bruker er klar

Det er aldri det tilbudet vi gir som bruker får…… ……det er det tilbudet bruker opplever at han får

Vi tror vi vet hva som er til det beste for andre mennesker – spesielt når det er jobben vår Miller&Rollnick,2002

Vår genuine entusiasme til å hjelpe andre mennesker til å endre seg, kan noen ganger hindre oss i å være til hjelp MI-ånd: Viktig å dempe trangen til å si hva vi mener er riktig Mennesker endrer seg selv, vi kan bare hjelpe Lytte med respekt er helt grunnleggende

MULIGHETER OG BEGRENSNINGER I MI Muligheter: Tilgang til personens ressurser Unngår potensiell motstand Møter den andre med respekt Begrensninger: Vi når ikke frem med våre synspunkter og tiltak vi mener er gode – kan ta urimelig lang tid

Motstand – motstand/uvilje til å følge behandlingen/de råd som gis I MI: Motstand forstås som et relasjonelt fenomen, noe som skjer i relasjonen mellom personer

To nivåer i MI 1.Klientsentering, menneskesyn, holdning 2.Systematisk arbeid med motivasjon til endring (endringssamtale)