Ragnar Martin Joakimsen. Vurderingsformer Summativ Formativ.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Forventninger til undervisningsstøtte ved ISM Oppstartsseminar Ragnar Hotvedt.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Differensiering fordi…
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Even O. Sørland Fagpolitisk ansvarlig. Hva skal vi med karakterer? Vurdere Rangere Forbedre.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
12 Reflekterende lesing.
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Vurdering for læring Camilla Wiig, 26.0kt.2011.HIVE.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Fordypningsemner: Vurderingsform
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Studiebarometeret
Karin Helle og Gro Beate Vige
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Kan vi kaste ut karakterene?
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Mentorordning ved profesjonsstudiet i medisin – profesjonell kompetanse UiT Norges arktiske universitet Unni Ringberg Førsteamanuensis, spesialist i allmennmedisin.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Utskrift av presentasjonen:

Ragnar Martin Joakimsen

Vurderingsformer Summativ Formativ

Ytterpunkter formativ vurdering Informasjon/Instruksjon Reflektert praksis

Hvordan fasilitere reflektert praksis? Pendleton ALOBA (agenda led, outcome based analysis)

Hvordan koble dette til vår praksis? Maler for vurdering

Bedside teaching: 5- min preceptor

Studenten må ta stilling (Commitment): Hva tenker du? Hvorfor tenker du slik? (Probe for supporting evidence) Forsøk å relatere til generell regel Gi ros for gode ferdigheter og korrekt kunnskap Korriger feil

Hva trenger vi i Tromsø? Mer formativ tilbakemelding Kunnskap: Persentilresultater, svake områder. IKKE karakterer. Ferdigheter: Noen til å fasilitere refleksjon. Enes om mal for tilbakemelding i praktisk undervisning Litt pedagogikk for leger som møter studenter (5-min preceptor) Systematisere og lagre vurderinger