Brukerutvalget NAV Medlemmer av Brukerutvalget: Kristin Brevik, HMS Frode Berntsen, NHO Grethe Eng Hagen, LO Lise Lerdal, Oppland fylkes eldreråd Gloria.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utprøving av kursopplegg Bergen, 28. og 29. januar 2013
Advertisements

Tanker om brukermedvirkning
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Brukermedvirkning i samhandlingsreformen
PILOTPROSJEKTET SAFO ØST
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Brukermedvirkning og pasientmakt
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
En orientering om FFO og FFO Finnmark
Om barn og unges mulighet for medvirkning
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Det kommunale og det statlige barnevern
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Brukermedvirkning i LHL
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Hva kan KS bidra med for at kommunene skal sikre bruker- representantene relevant opplæring? Spesialrådgiver Liv Kaatorp, KS Hedmark og Oppland.
Samhandling for et friskere Norge
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Brukernes talerør i Helse Nord-Trøndelag
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Brukerforum voksenpsykiatri
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
BRUKERMEDVIRKNING Tore W. Topp MBO 2011.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Grunnleggende opplæring i representerende medvirkning
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Hva er rådenes rolle, mandat og oppgaver i fylker og kommuner? Anne-Berit Kolås Regionleder NHF Sørvest.
Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
HANDLINGSPLAN FOR FUNKSJONSHEMMEDES FELLESORGANISASJON ROGALAND 2016 – 2017.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Brukarutval/-råd I.Lovgrunnlag II.Historikk III.Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
Brukermedvirkning i helseforskning
Asker Kommune Helse og omsorg
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Seksjon for kvalitetsutvikling
Brukerutvalget – mandat
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Brukerutvalget NAV Medlemmer av Brukerutvalget: Kristin Brevik, HMS Frode Berntsen, NHO Grethe Eng Hagen, LO Lise Lerdal, Oppland fylkes eldreråd Gloria Vitaly, UFT (Ungdommens Fylkesting) Haakon Wiig, Kreftforeningen Reidun Skjelkvåle Aaboen, Blindeforbundet Shaqir Rexhaj, NHF (Norges Handikapforbund) Svein Erik Lund, FFO (Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon) Svein Tore Tovsrud, Mental Helse Bente Stadsvoll, Norsk forbund for utviklingshemmede (NFU) Brukermedvirkning i NAV

Brukerutvalget NAV ” Brukerne skal forme framtidens helsetjenester/NAV” Men er vi klar over hva som venter oss? Det er etablert felles

BRUKERMEDVIRKNING PÅ FLERE ARENAER Spesialhelsetjenesten NAV Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne Samhandling Brukerutvalget NAV

Private spesialist- helsetjenester Fastleger Sykehus Apotek Laboratorier Hjemme- tjenester Ambulanse syketransport AMK Kommunehelsetjenesten Spesialisthelsetjenesten Arbeid, stønad, hjelpemidler Andre viktige tjenester Rehabili- tering Andre kommunale tjenester Sykehjem Pasienten i sentrum Legevakt Rehabiliterings- institusjoner Brukerutvalget NAV

Brukermedvirkning på systemnivå Påvirkningen på systemnivå er en arbeidsform/metode rettet mot de som planlegger tiltak og tjenester som har allmenn betydning, og som har myndighet til å beslutte. Brukerutvalget NAV

Brukeren (eller pasienten/arbeidssøkeren) er den som mottar en tjeneste eller bistand. Medvirkning betyr at brukeren eller pasienten skal medvirke til å planlegge, gjennomføre og vurdere bistanden eller tjenesten. «En syk mann vet mangt som den sunne ikke aner.» Arne Garborg Begrepet brukermedvirkning er sammensatt av de to ordene bruker og medvirkning Brukerutvalget NAV

Gissel eller påvirker Oppdragsgiver velger ”brukere” som de vet vil gi dem de svarene de ønsker seg. Oppdragsgiver unnlater å forholde seg til brukernes kompetanse og innspill. Brukermedvirker deltar kun på papiret, eller knapt nok der Brukerutvalget NAV

Oppnevning av brukerrepresentant Skjer gjennom en prosess bestående av Nominasjon – Innstilling – Oppnevning NOMINERING Brukerorganisasjonen vurderer først hvem som har tillitt og er egnet INNSTILLING Brukerorganisasjon eller paraplyorganisasjon ut fra oppdragsgivers bestilling OPPNEVNING Oppdragsgiver: NAV, helseforetak, institusjon, kommune, fylkeskommune, statlig etat eller sektor i kommunen Brukerutvalget NAV

Brukerorganisasjonene er interessebærere Sakene finner vi i pasient og brukerorganisasjonene Organisasjonene er, og skal være møteplass for brukere Gjennom erfaringsutveksling kommer sakene til syne Brukerutvalget NAV

Modulbasert opplæringsprogram FFO og SAFO Modul 1: Grunnmodul, rolleforståelse, systemtenkning Modul 2: Opplæring for brukerutvalg, om helseforetaket/sykehuset, gjensidige forventninger Modul 3: Erfaringsutveksling for medlemmer i brukerutvalg Påbygningsmoduler, f. eks. – Brukermedvirkning i samhandlingsreformen – Brukermedvirkning i arbeid med behandlingslinjer/pasientforløp Brukerutvalget NAV

Rollen som brukerrepresentant Sitter der i kraft av å være seg selv, ”med vett og forstand” Har med ballast fra organisasjonene som har foreslått oss Målbærer noe på vegne av flere Reflektere over egen rolle Brukerutvalget NAV

Evne og vilje til å fremme synspunkter Forbered deg godtRett timingLag allianser /nettverk Brukerutvalget NAV

Aktiv brukermedvirkning forutsetter Organisasjonene må rekruttere og verve egnede representanter Kunnskap om nasjonale føringer, være i forkant og følge opp. Respekt for hverandres erfaringer og kunnskap Styrke og mot til å bruke kunnskapen man har Innhente erfaringer fra andre, og vær aktiv Kunnskap hos bruker og tjenesteapparat Skolering av brukere og tjenesteapparat Brukerutvalget NAV

Forventet arbeidsinnsats av brukerrepresentant Utføre vervet samvittighetsfullt, og være oppdatert Innhente alle nødvendige saksopplysninger Sette seg inn i problemstillinger som skal diskuteres Delta aktivt og konstruktivt i diskusjonene Ta kontakt med tillitsvalgte og andre brukerrepresentanter for å drøfte synspunkter Melde fra om behov for opplæring og oppfølging Være godt forberedt, møt presis og meld forfall Brukerutvalget NAV

Hva er brukerkompetanse? Basiskunnskapen er bygget på – egne erfaringer – andre brukeres erfaringer – organisasjonenes erfaringer – opplæring Brukerkompetanse er evnen til å overføre denne erfaring til en generell kunnskapsplattform Brukerrepresentanten må selv ta ansvar for å øke sin kompetanse slik at hun/han så langt som mulig kan ivareta det nødvendig behov for brukermedvirkning Brukerutvalget NAV

Brukerutvalget NAV Erfaringskunnskap er bygget på: Dine egne erfaringer Andre brukeres erfaringer Organisasjonenes erfaringer Brukerkompetanse er din evne til å overføre denne erfaringskunnskap til en generell kunnskapsplattform Din evne til å vise respekt for andre synspunkter Du har et selvstendig ansvar for å søke hjelp i enkeltsaker Kompetansekriterier

Når bør brukersynspunkter innhentes? Ved problemdefinisjonen Planlegging og utredning Før beslutninger tas Når beslutninger fattes I gjennomføringen Ved evalueringer Brukerutvalget NAV

Brukerutvalgets oppgaver er å: Bidra i NAV fylkes/enhetenes mål- og strategi, budsjett og omstillingsprosesser, som angår tjenestetilbudet til brukerne Bidra til utvikling og evaluering av brukerundersøkelser Arbeide for god kontakt mellom brukerutvalget på NAV fylkes/enheten og øvrige brukerutvalg i NAV Evaluere sitt arbeide i løpet av hver fungeringsperiode NAV fylke har ansvar for å arrangere erfaringssamlinger for brukerutvalgene i sitt fylke, hver annet år Brukerutvalget NAV

Brukerutvalgets rolle: Et rådgivende organ for NAV fylke i saker som angår tjenestetilbudet til brukere Et forum for tilbakemelding fra brukere om erfaringer innenfor NAV fylkes/enhetens ansvarsområde. Et samarbeidsforum mellom NAV fylke/enhetene og brukerorganisasjonene Brukerutvalget NAV

Viktige målsetninger for Brukerutvalget på fylkesnivå Være et fast kontaktpunkt for gjensidig informasjon og diskusjoner i saker som angår tjenestetilbudet og service i fylket. Bidra til brukermedvirkning innarbeides som arbeidsform i NAV både på individ og systemnivå Stimulere til og støtte gode medvirkningsformer i de ulike NAV- kontorene Brukerutvalget NAV

Brukerutvalgets formål er å: Arbeide for gode og likeverdige tjenester til alle NAV’s brukere Bidra til at tjenestetilbudet i Arbeids- og velferdsforvaltningen har god kvalitet Bidra til god medvirkning fra brukere og deres organisasjoner Bidra til at brukerkompetansen blir benyttet som grunnlag for planlegging, gjennomføring og evaluering av tjenestene Brukerutvalget NAV

Kriterier for vellykket brukermedvirker Et klart mandat og felles målforståelse Krav til organisering og sammensetning Likeverdighet og kompetente brukermedvirkere Roller- hvem leder utvalget De som produserer eller utformer tiltaket/tjenesten skal bidra med sine fagkunnskaper Brukerkunnskap og fagkunnskaper skal utfylle hverandre Brukerutvalget NAV

VI KAN OPPNÅ ALT VI VIL, OGSÅ OM DET ER UMULIG Brukerutvalget NAV

Store utfordringer for brukerne Brukerutvalget NAV

Det er brukerne som skal forme veien videre… Foto: Erik Johansson Brukerutvalget NAV