Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Advertisements

Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
1 Etablering av Regional kompetansetjeneste Rehabilitering (RKR) Kirsten Sæther.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Oppdragets formål Formålet med samfunnsanalysen er å bringe frem forskningsbaserte vurderinger av de direkte og indirekte ringvirkninger av sykehusetableringen,
Frostating på Frosta juni RUP - Fylkesråd Susanne Bratli Regionalt Utviklingsprogram for Nord-Trøndelag 2008.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Status og framdriftsplan for gjennomgangen - Hovedprosjektet
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Regional transportplan Agder
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Kostnader, byggesak og kvalitet Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene april.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Hedmark fylkeskommune Fylkesrådsleder Per-Gunnar Sveen 11. april 2015.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Energi- og klimaplaner i Fjellregionen – et overblikk Regionrådgiver Rune Jørgensen, 25. november 2013.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Ungdomssatsinga til Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland Hva? Hvem? Hvor? Hvorfor? Hvordan?
Hedmark fylkeskommune Presentert for UFT på høstmøtet , Trysil Hotell.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Regional Utviklingsarena Skog Scandic Rock City, Namsos 5. februar 2016 Skogprosjekt Namdal Knut Sklett Prosjektleder.
Organisering av arbeidet Planutvalg og styringsgruppe Fylkesrådet Prosjektgruppe Fylkesmannen i Nordland, KS, NHO Reiseliv, Norges vassdrags- og energidirektorat.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Mobiliseringskonferanse Interreg
Nasjonal transportplan
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Regionreformen – status og veien videre
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regionreformen Fylkesråd for samferdsel og Miljø Ivar B Prestbakmo,. Fylkesrådets nestleder.
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Rullering av Regional transportplan
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.

Frembringe kunnskapsbaserte vurderinger av de direkte og indirekte virkninger som tiltak for bedret infrastruktur for godsavvikling vil gi Benytte tre ulike scenarier (modeller) Hvordan vil disse bidra til Europeisk, Skandinavisk, nasjonal og regional utvikling Hvilke endringer vil dette føre til når det gjelder miljø-, klima og trafikkmessige forhold Oppdragets formål

Skal ta utgangspunkt i dagens situasjon og tiltak som er planlagt i NTP Analysen skal ikke spekulere i andre endringer i infrastrukturen på Kongsvinger-, Røros- og Solørbanen enn elektrifisering, foruten en vurdering av hvilke nødvendige oppgraderinger som må gjøres på Kongsvingerbanen i alt. 2 og 3 i analysemodellen Omfang og avgrensing

Flytte mer gods fra veg til sjø og bane Tilrettelegge for knutepunkter som letter dette Pågående nasjonalt prosjekt; Bred samfunnsanalyse av godstransport (godsanalysen) som skal bidra til trafikksikker, miljøvennlig og samfunnsøkonomisk effektiv godstransport. Denne skal ferdigstilles i Juni 2015 Nasjonale mål

Hedmark fylkeskommune har i strategidokumenter og planer vedtatt at samferdselssatsingen skal ha et økt fokus på miljø og trafikksikkerhet Elektrifisering av Røros- og Solørbanen, etablering av en godsterminal i Kongsvingerområdet og opprusting av Kongsvingerbanen er omtalt som viktige mål i vedtatte planer, uttalelser fra fylkestinget og i fylkesrådets politiske plattform Regionale mål

Nullalternativ Elektrifisering av Røros- og Solørbanen, men ingen etablering av godsterminal Elektrifisering av Røros- og Solørbanen, etablering av ny godsterminal i Kongsvingerområdet samt nødvendig oppgradering av Kongsvingerbanen Analysemodeller

Hvilken rolle kan Glåmdalsregionen spille i fremtidens godstransportavvikling på bane Hvilke effekter kan oppnås ved elektrifisering av Røros- og Solørbanen Hvilke effekter kan oppnås ved etableringen av ny godsterminal i Kongsvingerområdet Hvilke effekter vil det gi for gods- og persontrafikken i forbindelse med driftsavbrudd på Dovrebanen Effekter for uttransporteringen av tømmer over Kongsvinger, Røros- og Solørbanen Tema og problemstillinger

Hvilke effekter kan oppnås ved ikke å frakte gods som ikke må innom Oslo via/fra Sverige via Kongsvinger for: Europeisk godsavvikling Skandinavisk godsavvikling Nasjonal godsavvikling Avlasting av Østfoldbanen og Alnabruterminalen Godstrafikkflyten mellom Norge og Sverige i grenseområdene Den totale fordelingen mellom gods på veg og bane Tema og problemstillinger forts

Miljø- og klima Arealbruk Trafikksikkerhet Utvikling av regionalt og grenseoverskridende arbeidsmarked Skognæringens konkurransevilkår Persontogtilbud Oslo-Trondheim Regional- og lokal utvikling Beredskap og samfunnsikkerhet Avledede effekter

Det forutsettes at det brukes data som gjøres tilgjengelig i arbeidet med den nasjonale godsanalysen, spesielt tall i forhold til delrapport om gods- og varestrømmer som kommer i September Sammenheng med nasjonal godsanalyse

Anders Paulsen, Fylkessjef SKP (prosjektansvarlig) Sigurd Skage, Fylkesdirektør SKP Per Olav Bakken, rådgiver SKP Hilde Cathrine Nygaard, rådgiver Kongsvinger kommune Rune Jørgensen, rådgiver fjellregionen Styringsgruppe

Anne Karin Torp Adolfsen, Fylkesråd Hedmark fylkeskommune Jernbaneforum Røros- Solørbanen Jernbaneforum Kongsvingerbanen NHO Innlandet Mjøsen Skog Glommen Skog + + ? Referansegruppe

Oppdragstaker Rune Hoff, rådgiver SKP (prosjektleder) Øystein Sjølie, rådgiver SKP Siri h. Venstad Lonkemoen, rådgiver Strategisk Stab Lisa Moan, rådgiver Strategisk stab Espen Køhn, ass fylkessjef Næring og nyskapning Prosjektgruppe

Innen 1 Juli: Tilbyder valgt Innen 10. Juli: Oppstartsmøte Innen 1. September: Avklaringsmøte med styringsgruppe for metodevalg osv Innen 1. Desember: Styringsgruppen mottar første utkast av analyse Innen 1. Februar 2015: Analysen ferdigstilles Fremdriftsplan

Kommentarer