Per Håvard Frilund 08.06.2005 Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag 17.08.2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Nettbasert læring i praksis
Presentasjon av nytt bestillingssystem for Kurs i utdanningsprogram.
Skrivestien.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Korleis skal vi få IKT inn i klasserommet? Norsk Nettskole.
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Hva er Fronter.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Yrkesmessen på Haugalandet
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
Elin Brenna, bioingeniør Blodbanken i Oslo
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Velkommen til et nytt skoleår!
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Hovedprosjekt 2HKI Interaktive sider med PHP og MySQL Av Kjell Kvitvær.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Utviklet av pedagoger i
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
NeVeRa – fra samarbeidsverktøy til LMS Samling 23. – 24. januar, Grand Åndalsnes.
Om vurdering Eksamen – våren Vurdering Rett til vurdering –Underveisvurdering med og uten karakter –Halvårsvurdering med og uten karakter –Egenvurdering.
Notodden voksenopplæring og Migranorsk Hvem er vi? Vi er en kommunal virksomhet som driver med ulike former for voksenopplæring. Vi har lokaler i Nopro-bygget,
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Per Håvard Frilund Det digitale læringsmiljøet Onsdag Måndalen skule.
Møte dataansvarlige Onsdag Kl Rom 211 Åndalsnes ungdomsskole.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
OBSERVASJON av tolærertimer
Aktiv skolestart skoleåret 2017 / 2018
«Bare bok gjør ingen klok»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Hovedprosjekt E49 Student: Terje Valla Oppdragsgiver: Straumen skole
Vil du bli språkhjelper?
Utskrift av presentasjonen:

Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag

Per Håvard Frilund Plan over økten før matpausen – Fellesinformasjon – alle – Fellesinformasjon – alle – Forkurs for de som skal ta kurs – Forkurs for de som skal ta kurs 505

Per Håvard Frilund Tema Orientering - bredbånd endringer Orientering - bredbånd endringer Hvordan vil LMS påvirke vår virksomhet. Hvordan vil LMS påvirke vår virksomhet. Status – hvor er vi nå og hva skal skje utover året? Status – hvor er vi nå og hva skal skje utover året?

Per Håvard Frilund Vårt valg

Per Håvard Frilund Hvorfor PedIT? ”Fokus på mellomsteget” buker PedIT ”Fokus på mellomsteget” buker PedIT Prosjektet ”IKT og skuleleiing” bruker PedIT Prosjektet ”IKT og skuleleiing” bruker PedIT Flere prosjekt er startet med PedIT som redskap Flere prosjekt er startet med PedIT som redskap PedIT er tilpassa nettbasert undervisning i grunnskolen PedIT er tilpassa nettbasert undervisning i grunnskolen

Per Håvard Frilund Fra 2005 eller 2006 Alle hjemmesidene samles under med PedIT som verktøy. Unntak - Åndalsnes ungdomsskole som vil beholde sin egen hjemmeside. Alle hjemmesidene samles under med PedIT som verktøy. Unntak - Åndalsnes ungdomsskole som vil beholde sin egen hjemmeside.

Per Håvard Frilund

Etaten går over til PedIT Etaten går over til PedIT Barnehagene Barnehagene Biblioteket Biblioteket Musikkskolen Musikkskolen

Per Håvard Frilund Vår status - Vågstranda skule - Vågstranda skule

Per Håvard Frilund Opplæring:

Kurs Innhold Publisering på Internett - en naturlig del av metodikken Publisering på Internett - en naturlig del av metodikken Klasseavis og skoleavis Klasseavis og skoleavis Samarbeid og samarbeidslæring Samarbeid og samarbeidslæring Vurdering og veiledning, e-post, filutveksling og mappevurdering Vurdering og veiledning, e-post, filutveksling og mappevurdering Elektronisk arbeidsbok Elektronisk arbeidsbok Arbeidsplanen på nett Arbeidsplanen på nett Organisering av arbeidet - fleksibilitet i nettstøtta læring Organisering av arbeidet - fleksibilitet i nettstøtta læring Skole - hjemsamarbeid - elektronisk kontaktbok Skole - hjemsamarbeid - elektronisk kontaktbok PedIT - verktøy for nettbasert læring - grunnopplæring PedIT - verktøy for nettbasert læring - grunnopplæring

Per Håvard Frilund Arbeidsmåte: Hver mandag i kursperioden legges det ut ny leksjon på Internett. Deltakerne logger seg på med eget passord, og får tilgang til leksjoner, oppgaver, tilleggsressurser osv. Deltakerne har fri tilgang til alt stoff og alle leksjoner på alle våre kurs. Mange benytter anledningen til å supplere kompetansen også på områder utenfor eget kurs. Deltakeren vil få en grunnleggende opplæring i nødvendige verktøy, og deretter arbeide med nettbasert læring i egen klasse. Alle kurs avsluttes med en praksisoppgave hvor en prøver ut noe av kursstoffet i egen undervisning eller i tilknytning til egen praksis. Hver mandag i kursperioden legges det ut ny leksjon på Internett. Deltakerne logger seg på med eget passord, og får tilgang til leksjoner, oppgaver, tilleggsressurser osv. Deltakerne har fri tilgang til alt stoff og alle leksjoner på alle våre kurs. Mange benytter anledningen til å supplere kompetansen også på områder utenfor eget kurs. Deltakeren vil få en grunnleggende opplæring i nødvendige verktøy, og deretter arbeide med nettbasert læring i egen klasse. Alle kurs avsluttes med en praksisoppgave hvor en prøver ut noe av kursstoffet i egen undervisning eller i tilknytning til egen praksis.

Per Håvard Frilund Omfang Gjennom tilvalg og bortvalg av stoff, kan deltakeren bruke fra timer. Et vanlig kursforløp krever 25 leksjonstimer pluss 5 til 10 timer utprøving og oppgaveløsning. Gjennom tilvalg og bortvalg av stoff, kan deltakeren bruke fra timer. Et vanlig kursforløp krever 25 leksjonstimer pluss 5 til 10 timer utprøving og oppgaveløsning.

Per Håvard Frilund Organisering av kurset Oppgave Kurs- elev Lærer Samarbeid

Per Håvard Frilund Åndalsnes ungdomsskole Maskinvare Maskinvare –Maskiner til alle pedagogene (dok) dok Hvem skal kurses? Hvem skal kurses? Maskinvare elever Maskinvare elever