1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kunnskap blir handling
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Læring på arbeidsplassen
Pedagogisk analyse.
Tema for presentasjonen.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Mangfold og fellesskap
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Landsorganisasjonen i Norge
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Innlegg på konferanse, Tromsø,
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
1 SENIORPOLITISK KONFERANSE Senter for seniorpolitikk Oslo 5. desember 2007 Åsmund Lunde.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Utfordringer for yrkesfagene Kompetanseutvikling - livslang læring (fagopplæring, fagskole, høyere utdanning, læring i arbeidslivet) 1.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Sogn og Fjordane næringsforum Avdelingsdirektør Bjørn Barvik Førde 5.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kompetanse for mangfold
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Norsk skole.
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Aktuelt om rådgivertjenesten
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagforbundet Vest-Agder
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Prosjekt: Styrket kompetanseutvikling i arbeidslivet. Innhold
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Seniorene en verdifull ressurs for samfunns- og arbeidslivet ! eller ?
Danning og voksenrollen i barnehagen
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

1 Livslang læring

Samhandling hele livet

Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk, og av avgjørende betydning for å sikre fortsatt høy sysselsetting og lav ledighet.” (Kap. 9 i LOs handlingsprogram) 3

Kompetanseplaner Kompetanseheving ut fra en plan heller enn i ”hytt og pine”. Læring gjennom arbeid. Læring og arbeid. Læring utenfor arbeid. De tillitsvalgte. Veiledning.

Godt sagt (?)…: Kunnskap gir makt. LO: Kunnskap til få gir makt, kunnskap til alle gir frihet. Kunnskap gir makt, men en god bløff kan gjøre samme nytte! (Ukjent) 5

NIFU om læring i arbeidslivet ”Analysene viser at det er store forskjeller i deltakelse mellom ulike yrkes- og utdanningsgrupper og mellom ulike næringer og sektorer. Det er også klare kjønnsforskjeller. Når vi kontrollerer for en rekke forhold deltar kvinner mest i opplæring og videreutdanning.” (NIFU-rapp 7/2013) 6

NIFU-rapport forts. (2) De som allerede har høy utdanning, deltar mer og får mer av videreutdanningen finansiert av arbeidsgiver enn de med lavere utdanning. 7

NIFU-rapport forts. (3) Implikasjonen av våre funn er at bedre generelle finansieringsordninger gjennom for eksempel individuell støtte til livsopphold eller støtte til bedrifter som investerer i opplæring og videreutdanning, trolig vil føre til at forskjellene i deltakelse ville øke. 8

NIFU-rapport forts. (4) - Deltakelsen i både formell videreutdanning, opplæring og læring gjennom arbeidet forsterker sosiale forskjeller. - Målrettede finansieringsordninger rettet mot de som deltar minst vil kunne redusere sosialt bestemte forskjeller i deltakelse… 9

Hva sier de tillitsvalgte om etter- og videreutdanning? Konkrete etter- og videreutdanningstiltak er kjent. Ikke alle kommuner har en plan for dette. Kompetanseplaner er nokså godt kjent, men ikke alle kommuner har tatt i bruk slike. Kompetanseplaner er ikke godt kjent på arbeidsplassene. 10

Hva sier de tillitsvalgte? Kompetanseplanene dekker ikke Fagforbundets yrkesgrupper i tilstrekkelig grad. Flere steder er dette utfordringer: - manglende tid, - manglende vikar, - ikke tilpasset turnus, - manglende informasjon. 11

Kompetanseplanen kan inneholde: Bakgrunn med situasjonsbeskrivelse. Hovedmål. Delmål.

Kompetanseplaner kan inneholde: Hvem er vi og hva skal vi drive med? Hva er enhetens kompetansebeholdning? Hva er enhetens prioriterte kompetansebehov/kompetanseønsker? Framtidige kompetansebehov. 13

Kompetanseplaner kan inneholde: Finansiering. Hva er enhetens kompetansebehov ved rekruttering? Enhetens interne tiltaksplan for kommende kalenderår med :Tiltak. Mål for kompetansetiltaket. Ansvarlig. Pris per person. Antall deltakere og hvem. Evaluering av gjennomførte kompetansetiltak forrige kalenderår. Kompetanseplanen drøftes i god tid med de tillitsvalgte. 14

Fanatunet barnehage Styrer Trude Kyrkjebø, 14. februar

16

17

Karriereveiledning i Norge, Karrieresentrene representerer ikke et likeverdig karriereveiledningstilbud til den norske befolkningen. (Kilde: Vox 2012) 18

Karriere Troms Karriereveiledning Vi tilbyr karriereveiledning til voksne som er usikker på valg eller endring av yrke / utdanning og deg som vurderer etablering av egen virksomhet. 19

Karriere Troms I løpet av et arbeidsliv vil flere av oss skifte jobb, yrke eller ta videreutdanning. Arbeidsmarkedet preges av høy endringstakt, behov for fleksibilitet, kompetanseutvikling, omstillingsdyktighet og effektivitet. Hvordan påvirker det deg? Med utgangspunkt i dine ønsker og behov, din kompetanse og muligheter på arbeidsmarkedet, kan vi være din støttespiller og veileder. Sammen kan vi finne fram til gode yrkes - og utdanningsvalg for deg. 20

Står du ved et veiskille? (Karriere Troms) Hva og hvordan komme i gang? Hvordan skal jeg komme i gang med søkerprosessen til utdanning eller jobb? Hva kan jeg egentlig? Hva har jeg fått med meg av yrkeserfaring? Hva kan dette brukes til? Hva ønsker jeg egentlig å gå i gang med nå? Hva finnes av utdanningsmuligheter Hvordan ser arbeidsmarkedet ut akkurat nå? Hvordan skal jeg gå frem for å søke og komme i posisjon? Karriereveiledning kan da være en mulighet for å få startet. 21

Karriere Troms Kontaktinformasjon: Åpningstider Man - fre Telefon E-post Nettsted Besøksadresse: Strandgata 41 Postadresse: PB. 570,

Portal: utdanning.no 23

24

25 BKA gir tilskudd til kurs i lesing, skriving, regning og data for ansatte i private og offentlige virksomheter.

26 TotaltLærling/elevPraksiskandidat Ikke bestått Bestått Ikke bestått Bestått Ikke bestått Bestått Ambulansefaget Barne- og ungdomsarbeiderfaget Helsearbeiderfaget Omsorgsarbeiderfaget Ortopediteknikkfaget Renholdsoperatørfaget

Sagt om kompetanse: Kompetanse egner seg ikke for langtidslagring, men øker i verdi og bidrar til verdiskapning gjennom anvendelse. (Linda Lai)