Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren – FINNUT Programstyremedlem Terje Ogden Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring i FINNUT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Styreseminar Førsteamanuensis Elin Ødegård, EFL
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Praksiseksempel fra Lørenskog
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Tjenesteyting, handel og logistikk - Puls Hvordan få frem gode prosjekter - søknadsprosessen og vurderingskriteriene Ulf Henriksen og Trond Knudsen 30.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Demokrati, styring og regionalitet DEMOSREG (2005 – 2014) Sluttkonferanse.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Orientering om første utlysning i BALANSE Søknadsfrist: 29. mai 2013 kl
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Kompetanse for mangfold
Mandat og rammeverk for evalueringen
Senter for læring og utdanning
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Knut Liestøl Programstyreleder
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Utdanning som sprenger grenser
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren – FINNUT Programstyremedlem Terje Ogden Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring i FINNUT

Om programmet  Tiårig program som dekker hele utdanningsløpet  fra barnehage og skole til høyere utdanning og voksnes læring  Bygger videre på programmene UTDANNING2020 og PRAKUT og utvikler en ny satsing på innovasjon  Samlet økonomisk ramme ca. 700 mill. kroner  Finansiert av Kunnskapsdepartementet

Hovedmål «FINNUT skal utvikle kunnskap av høy kvalitet og relevans for politikkutforming, forvaltning, praksisfelt og den enkelte, bidra til fornyelse av forskningsfeltet og medvirke til innovasjon i utdanningssektoren»

Delmål  Styrke kunnskapsakkumulasjon og fornyelse  Heve kompetanse og bygge forskningskapasitet  Stimulere til teoretisk og metodisk mangfold  Styrke forskningens bidrag til innovasjon  Øke nasjonalt og internasjonalt samarbeid  Bedre samarbeid og dialog med brukerne  Styrke kommunikasjon og formidling

Programstyret  Professor Elaine Munthe (leder), Universitetet i Stavanger  Professor Bjørn Stensaker, Universitetet I Oslo  Forskningsdirektør Rita Asplund, Research Institute of the Finnish Economy  Forskningsdirektør Terje Ogden, Atferdssenteret  Professor Åsa Mäkitalo, Gøteborgs universitet  Avdelingsdirektør, Morten Rosenkvist, Kunnskapsdepartementet  Avdelingsdirektør, Jan Sivert Jøsendal, KS  Professor Hilde Sollid, Universitet i Tromsø  Seksjonssjef, Torbjørn Ryssevik, Utdanningsforbundet

Temaområder A.Læringsprosesser, vurderingsformer og læringsutbytte B.Praksis, profesjonsutøvelse og kompetanseutvikling C.Styring, ledelse, organisering og resultatoppnåelse D.Utdanning, samfunn og arbeidsliv

Temaområde A: Læringsprosesser, vurderingsformer og læringsutbytte Hva bidrar til å fremme god læring og utvikling for ulike individer, grupper, organisasjoner i ulike kontekster? Samspillet mellom individet og læringens kontekst er i endring og teknologi og kunnskapsutvikling gir nye forutsetninger og muligheter for læring. Hvilke implikasjoner har det for tilpasset opplæring og spesialundervisning?

Temaområde B: Praksis, profesjonsutøvelse og kompetanseutvikling Praksis og profesjonsutøvelse er avgjørende faktorer for kvalitet, men hva er kvalitet og hvordan styrke kvaliteten i barnehage og skole? Hvilken betydning har kvalifisering av lærer, kompetanseutvikling, nye arbeidsformer og organisering for praksis og profesjonsutøvelse? Hvordan sikre en kunnskapsbasert praksis?

Temaområde C: Styring, ledelse og resultatoppnåelse Styring, ledelse og organisering står sentralt i arbeidet med å bedre resultatene i sektoren, men hvordan er sammenhengene og hva virker best? Økt kompleksitet i styringsstrukturer og ansvarliggjøring av aktører gir nye kunnskaps- og innovasjonsbehov Hvilke konsekvenser får dette – lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt?

Temaområde D: Utdanning, samfunn og arbeidsliv Hvordan tilpasser utdanningssystemet seg grunnleggende endringer i arbeidslivet, familien og i samfunnet? Hvordan identifisere kritiske faktorer for gjennomføring av utdanning og implementere kunnskapen i praksis? Hvilke muligheter gir ny teknologi for deltakelse i utdanning, samfunn og arbeidsliv?

Virkemidler  Variert bruk av ulike støtteformer og søknadstyper  Forskerprosjekter  Kompetanseprosjekter  Innovasjonsprosjekter  Målrettet satsing på kommunikasjon  Strategisk innsats internasjonalt  Dialog og samarbeid med andre aktører

Utlysninger i 2014 Totalt 163 mill. kroner er lyst ut til nye prosjekter gjennom syv ulike utlysninger Av disse er 48 mill. kroner øremerket bestemte formål i tre «smale» utlysninger Resterende 115 mill. kroner er lyst ut til ulike typer av prosjekter hvor «brede» områder/nivåer er prioritert

Øremerket utlysning  28 mill. kroner til mellomstore forskerprosjekter  Hvert prosjekt skal ha en total kostnadsramme på 4 til 7 mill. kroner og en varighet på 3-4 år.  Prosjektportefølje på 4 forskerprosjekter. Skal utvikle ny kunnskap om årsaker til bruk og effekter av spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak i barnehage og grunnopplæringen

Faglige/tematiske føringer  Omfatter samtlige temaområder i programplanen,  Individorientert og systemorientert tilnærming  Se fenomenet i forhold til utviklingen generelt  Hva hemmer eller fremmer en inkluderende barnehage og skole?  Hvilken betydning har digital teknologi og nye kommunikasjonsarenaer for deltakelse og læring?  Løfte frem elevens perspektiv  Språkutvikling, matematikkvansker og undervisning i ulike fag

Strukturelle føringer  Skal ta utgangspunkt i kunnskapsstatus på området og bidra til faglig/metodisk fornyelse  Komparative, longitudinelle, eksperimentelle-/ kvasieksperimentelle, intervensjons- og design studier er prioritert  Utnytte eksisterende data/databaser og bruke ulike datakilder  Samarbeide på tvers av fag og forskningsmiljøer  Internasjonalt prosjektsamarbeid  Bidra til kompetansebygging og rekruttering

Viktig å huske på  Språk=engelsk  Prosjektbeskrivelse på maks 10 sider  Følg malen for prosjektbeskrivelsen!  Legg ved bekreftelse fra samarbeidspartnere Spesifiser budsjettet i søknadsskjemaet  CV inkl. publikasjonsliste fra prosjektleder og sentrale deltakere på maks 4 sider

Søknadsbehandling 1.Administrativ forvurdering 2.Vurdering av internasjonale fageksperter/ekspertpanel 3.Vurdering av programstyret Programstyret tar den endelige beslutningen om hvilke søknader som skal innvilges i slutten av mai.

Vurderingskriterier  Vitenskapelig kvalitet  Relevans i forhold til utlysning og programplan  Prosjektleder og prosjektgruppen  Gjennomføringsplan og ressursbehov  Internasjonalt samarbeid  Formidling og kommunikasjon

Søknadsfrist 12. februar kl Lykke til!