Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Selskapet stiftet i 1984 Hovedkontor i Tromsø 51 heltidsansatte, 16 nasjonaliteter, 6 Dr grads studenter NIVA hovedaksjonær Datterselskap i Russland Omsetning.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
1 Eksternt finansiert virksomhet Solstrand 16. februar 2005 – Kristen Haugland.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Studenter som slutter Hvorfor gjør de det? og Hva betyr det?
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Sist oppdatert november 2013.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
1 Ole Arve Misund Foto: Nils Petter Dale Nasjonalt dekanmøte, medisinske fag Velkommen!
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Forskningsrådets nordområdesatsing: Hva gjør Forskningsrådet for å styrke forskning i nord? Avdelingsdirektør Kristi Agerup.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
FUGE – funkskjonell genomforskning. FUGE: Norges flaggskip innen bioteknologi - Levetid Totalt budsjett: 1,5 milliarder -Nasjonal organisering.
Faculty of mathematics and natural sciences SIU partnerships Erfaringer og anbefalinger Bernd Etzelmüller Seksjon for Geografi og hydrologi Institutt for.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
PETROMAKS programseminar 2007 Programkoordinator Erik Skaug, 14.september.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
seniorrådgiver Åshild Vik Norges Forskningsråd
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
(Gammelt) Nytt fra klimafronten
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Advisers Lisbeth Aune Ingunn Yttersian
Helsefakultet en mulighet?
SWOT analyse IKS.
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Innledning til temasesjon
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Fakultet for biovitenskap og akvakultur
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
En vei videre. Universitet i Stavangers erfaringer med ordningen som åpner for at fagskolestudenter fortsetter inn i et bachelorprogram Kjell Kåre Fjelde.
Hvordan jobber Det teknisk-naturvitenskapelig fakultet med utdanning og forskning basert på nye samfunnsmessige behov? Øystein Lund Bø Dekan - Det teknisk-naturvitenskapelige.
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Samhandlingsforum for klynge utvikling
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift av et SFF med teknologi forskning Arne Skauge ( NRT – Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning, Høgskulen i Sogn og Fjordane, Førde mandag 7. mai 2007, 13:00 – 13:30

Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Centre for Integrated Petroleum Research Introduksjon og litt fakta

Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen The Norwegian Centre of Excellence in Petroleum Technology Personnel More than 50 researchers in petroleum technology (59 – 2007) The collaboration utilises the combined strengths of >20 petroleum researchers with industrial experience and >30 professors / senior researchers from University Departments; Chemistry, Earth Science, Mathematics, Physics and Technology, and Biology Currently: ca. 40 PhD students About 40 master students Ratio of female PhD students (2004) 46%

Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Academic staff : Researchers in profs. positions or with min. PhD: 89% Female:16% Industry experience:>33% International background:18% Average age:44 years Strengths - Experienced scientific staff - key facts

Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Strengths - High quality (and diverse) pool of students PhD students: Female:35% International background:38% Association to discipline institutes Biology: 3% Chemistry:15% Earth science:32% Mathematics:33% Physics:17%

Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway SFF utvikling 1.Søknadsfase (bearbeide tema, tilknytte forskere,…) 2.Ventefase (informere, motivere teamet,..) 3.Tildeling (lykkerus) 4.Etableringsfase (kompetanseanalyse, ansettelser, infrastruktur,..) 5.Motivasjonsfase (synliggjøre faglige mål,…) 6.Driftsfase (tilrettelegge for gjennomføring, gjør vi de rette tingene,..) 7.Korreksjonsfase (endre kurs, sette inn ressurser på rett sted,..) 8.Evalueringsfase (få i gang ekstern evaluering, SAC, styre, etc.,.) 9.Midtveisevaluering (vente og håpe på godkjenning for nye 5 år) 10.Ny Strategi (korreksjoner, ansettelser,..) 11.Plan etter 10 år med SFF

Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Main Research Topics at CIPR Reservoir Technology Reservoir Geology Reservoir Geophysics Contributing to Improved Oil Recovery by integration of classical disciplines: –Increased understanding of multiphase flow in porous media –Improved understanding of oil recovery mechanisms –Improved reservoir modelling and simulation

Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Main Research Topics Fluid Flow & Faults Enhanced Oil Recovery & Flow Assurance Reservoir Characterisation & Modelling Fault Facies

Det historisk- filosofiske fakultet Det samfunns- vitenskapelige fakultet Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Det juridiske fakultet Det psykologiske fakultet Det medisinske fakultet Det odontologiske fakultet Geologi/geofysikk Matematikk Fysikk og teknologi Kjemi m.fl.

Studieprogrammet: Olje- og gass Olje- og gass Bachelor i prosessteknologi Bachelor i petroleumsteknologi Mastergrad 5 studieveier Mastergrad 5 studieveier opptak maks 50 studenter per år i Olje- og gass høst 2006: 85 søkere petroleumsteknikk høst søkere petroleumsteknikk og ca 30 prosessteknologi Stort behov for personell i norsk og utenlandsk oljeindustri Norge har god utdanningskapasitet ved NTNU, UiB, og UiS Men behovet er større enn utdanningskapasiteten (det er forventet stor avgang i årene som kommer, Samtidig er det mange oppgaver og mange nye selskap)

Muligheter i nasjonalt perspektiv Internasjonalisering av forskningsresultater Mål å anvende resultater også i oljefelt utenfor norsk sokkel Etablere norske samarbeidsrelasjoner på den internasjonale arenaen Eksempel: CIPR, UiB – Reslab (Stv./Trh) – PERA (Trh) Samarbeidet mot oljeselskap i midtøsten; Abu Dhabi, PDO, Iran

Utfordringer og forslag til løsninger for global virksomhet Forskningsresultater og teknologi er en effektiv ”døråpner” Kvalitet er absolutt nødvendig ( det er ikke sikkert man får en ny sjanse ) Ved internasjonal virksomhet – etabler faglig funderte klynger avhengig av utfordringene ( unngå statiske norske regionale klynger ved internasjonalisering) Oljeselskapene og serviceindustrien bør bruke forskningsmiljøene i norske klynger når de møter internasjonale miljøer