Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innledning til temasesjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innledning til temasesjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Innledning til temasesjon
Nasjonalt råd for teknologisk utdanning Rådsmøte Høgskolen i Sogn og Fjordane, Førde, 7-8 mai 2007 Innledning til temasesjon

2 IKT Bioteknologi Nanoteknologi Materialvitenskap Vekstpotensiale
Olje og gass næringen 315 mrd Maritim næring 50 mrd Sjømat 8 mrd Varehandel 126 mrd Bygg og anlegg 65 mrd Skogbruk, Treindustri/ treforedling 15 mrd Metall-industri 10 mrd Verkstedsindustri eks OG og maritim 19 mrd Energi 37 mrd Transport/ logistikk 49 mrd Helse, medisin, biotek 22 mrd* Markedets attraktivitet Markedsposisjon Finans 50 mrd IT 22 mrd* Telekom 22 mrd FoU- virksomhet 5 mrd* Forr.messig tjenesteyting eks IT/FoU 110 mrd* Vekstpotensiale Sterk posisjon Jordbruk og nærings-middel 34 mrd Significant importance Core technology Less importance Materials science Refokusering IKT Bioteknologi Nanoteknologi Materialvitenskap Kilde: SSB, NFR analyse og estimat Størrelse = bruttoprodukt, 2003 (*= Estimat)

3 Kari Hoff Okstad Fagsjef Kompetanse Norsk Industri 20.Mars 2007
Fremtidens kompetansebehov for et konkurransedyktig norsk næringsliv Kari Hoff Okstad Fagsjef Kompetanse Norsk Industri 20.Mars 2007

4 Situasjonsbeskrivelse

5 Den største utfordringen for industrien
Vi trenger kompetente medarbeidere ….. …………og vi trenger dem nå

6 Helt ledige endring fra februar 2006 til februar 2007

7 Helt ledige endring fra februar 2006 til februar 2007

8 Kilde: Konjunkturrapporten, Norsk Industri 2007
Strategiske faktorer for bedriften flere svar var tillatt, vektet i forhold til antall ansatte Kilde: Konjunkturrapporten, Norsk Industri 2007

9 Flaskehalser i endring
Kilde: SSB konjunkturbarometeret, industri og bergverk, andeler i %

10

11

12

13 Hvorfor realfag: Nøkkelkompetanse for realfagbaserte yrker (ingeniører, forskere, realfagslærere, økonomer, lektorer; i økende grad: helsesektor / tjenesteytende (IKT)) Realfaglig kunnskap som del av allmenndannelsen. Realfag er også en sentral av vår felles kulturarv, helt sentralt som grunnlag for å kunne fungere i et moderne demokratisk samfunn; ta beslutninger.

14 Studentrekruttering i et ”fluktuerende arbeidsmarked”
Erik Sigvaldsen utarbeider saksframlegg til Styret. Ønsker FUS å påvirke dette (FUS må si noe om Nanoteknologi), eller går vi for samme modell som i 2005?. Kun 3 program kom under 50 poeng. Den endelige rammen ble redusert med 35, og det ble foretatt noen justeringer programmene imellom (rektor+FUS-leder+ opptakskontoret) som ga meget positive resultater. Vi bør derfor kunne gå for samme metode i år, uten nye runder med studieprogrammene. FUS-studieprogramledere

15 Erik Sigvaldsen utarbeider saksframlegg til Styret
Erik Sigvaldsen utarbeider saksframlegg til Styret. Ønsker FUS å påvirke dette (FUS må si noe om Nanoteknologi), eller går vi for samme modell som i 2005?. Kun 3 program kom under 50 poeng. Den endelige rammen ble redusert med 35, og det ble foretatt noen justeringer programmene imellom (rektor+FUS-leder+ opptakskontoret) som ga meget positive resultater. Vi bør derfor kunne gå for samme metode i år, uten nye runder med studieprogrammene. FUS-studieprogramledere

16

17 Profesjonsutdanningene – hva nå?
Forskerforbundets OU-kurs Langesund Steinar Stjernø

18 Utvalget for høyere utdanning
Et samfunn i endring Skjerpet global konkurranse Avindustrialisering tjenesteyting og informasjon Kunnskap og forskning stadig viktigere som produktivkraft press på å integrere institusjonene i verdiskaping og innovasjon Et mer heterogent samfunn – utdanning som integrasjon Urbanisering – unge søker til byene Svingninger i ungdomskullene Utvalget for høyere utdanning

19 Det er noen som vil!

20 Internasjonale tendenser:
Ønske om å koble forskningsinstitusjonene nærmere til økonomisk innovasjon Konsentrasjon av forskning i større enheter Utvikling av elite-institusjoner Større del av forskningsressursene fordeles gjennom EUs organer Økende konkurranse fra private og kommersielle aktører Utvalget for høyere utdanning

21 Utvalget for høyere utdanning
Utfordringer: Hvordan forene marked og økonomi med autonomi, kritisk funksjon og danning? Hvordan være både nasjonal og internasjonal? Hvordan forene masseutdanning med eliteforskning? Hvordan balansere praksisrelevans med akademisk nivå? Hvordan integrere innvandrere og få til bedre kjønnsbalanse? Utvalget for høyere utdanning

22 Utfordring: kunnskaps”mengden øker
Analytical skills Practical ingenuity Design creativity Communication skills Business and management skills

23 Utvalget for høyere utdanning

24

25 Main poles of attraction
5 countries receive 71% of students United Kingdom 14% Germany, 12% France 9% USA, 29% Australia 7%

26

27

28

29 Temasesjon: Teknologisk utdanning – utfordringer fram mot 2020
kl – Innledning (Engineer 2020) v/ Bjørn Torger Stokke SFF: CIPR (Centre for Integrated Petroleum Research), UiB v/ Arne Skauge FABLAB – forskning i distriktet: hvorfor er MIT interessert? v/ Haakon Karlsen Perspektiver på fremtidig organisering av teknisk utdanning v/ Marianne Harg

30 Temasesjon: Teknologisk utdanning – utfordringer fram mot 2020
kl – Kaffepause kl – Den globaliserte student – et mangfold av utfordringer v/ Ragnhild Lund Norge 2030 – scenarier for fremtiden og utfordringer til høyere teknologisk utdanning v/ Erik Øverland kl –17.45 Paneldebatt

31

32

33


Laste ned ppt "Innledning til temasesjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google