De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Læren om sjelen.
Øystein, Susana og Anita
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Historie – hva er det??? Filosofi – hva er det???
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
KRL Av Karina Schjølberg
Sosiologi i barnehagen
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Introduksjonssenteret
Symbolsk interaksjonisme
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Undring Tro Viten.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Tidlig psykologisk antropologi:
”Bevissthetspsykologien”
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Kognito ergo sum.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Lekens betydning for læring av matematikk
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Persepsjon.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Kapittel 7 Læring.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hvis psykologi er svaret – hva er spørsmålet?
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Roller.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
”Bevissthetspsykologien”
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting virkelig er (ontologiske spørsmål) (Ontologi gresk oppr. ”slik ting faktisk er”)

To hovedretninger Objektivisme – verden består av ting/objekter som kan observeres slik de i virkeligheten er, uavhengig av den som oppfatter Subjektivisme – den ytre verden eksisterer slik den oppfattes og tolkes av den som observerer

Objektivisme: Mennesket en biologisk mekanisme uten selvstendig vilje Følger fysiske lover akkurat som naturen for øvrig I dag: ingen psykologiske teorier som bygger på objektivisme i rendyrket form

Behaviorismen Utviklet i USA første halvdel av 1900-tallet Sann vitenskap kan bare holde seg til det som kan observeres, telles og måles I studier av mennesket bare mulig å observere hva som påvirker individet og hva slags atferd som følger av denne påvirkningen Påvirkning = stimulus Påfølgende atferd = respons

Behaviorismen - forts Stimulus – respons Brukes bevisst i læringssammenheng Belønning og straff Ideen om mennesket som et tomt kar Kan lære hva som helst Hedonistisk prinsipp: Søker behag – unngår ubehag

Subjektivisme Den ytre verden eksisterer bare slik den oppfattes eller tolkes av den som observerer Fenomenologi Hvordan en fenomen arter seg for et enkeltindivid i dets livsverden Humanisme Mennesket unikt i skaperverket (relig.) Mennesket fri vilje og kan selv bestemme hva det skal gjøre Mennesket et meningssøkende vesen som kan ta ansvar for sine handlinger

Hulelignelsen Platon: I en hule sitter en gruppe fanger. De er lenket fast på en slik måte at de bare kan se bakveggen i hulen. På denne veggen kan de se skygger som beveger seg. Bak fangene er det en mur, og bak muren går noen personer frem og tilbake mens de holder gjenstander over hodet. Bak disse personene igjen er det et bål, og lyset fra bålet sørger for at gjenstandene som bæres kaster skygger på veggen foran fangene. Platon spør: Er det ikke rimelig at fangene vil tro at det de ser - skyggene - er virkeligheten?

1 Behaviorismen Individperspektiv: Det tomme kar Stimuli -respons Fenomenologisk og humanistisk læringsteori individperspektiv Fra objektivisme til subjektivisme - fenomenet slik det oppleves i den enkelte persons livsverden Eksistensiell plattform - det frie handlende individ - mest mulig kontroll over egen tilværelse = grunnlaget i humanistisk psykologi Carl Rogers (1902 – 1987) Abraham Maslow ( )

Psykoanalytisk teori - individperspektiv Medfødte instinkter og atferdstendenser balanseres mot samfunnets normer og påbud. Freuds modell: Personligheten Id = indre medfødte drifter Ego= balanserende fornuft mellom Id og Superego Super Ego = samvittigheten

Kognitiv psykologi -individperspektiv Kognitive prosesser: - læring, hukommelse tenkning og problemløsning - søker mening og sammenheng i tilværelsen - tendens til å organisere kunnskap i mønstre - hjernen som datamaskin: - persepsjon – bearbeiding - atferd - Input – prosessering – output Språk og språkutvikling Viktig grein innenfor kognitiv psykologi Piaget ( )

Sosialpsykologi Individ OG MILJØ-perspektiv Symbolsk interaksjonisme Samspill symbol Gjensidig påvirkning Speilingsmetaforen Oppfatning om oss selv Kommunikasjon gjennom symbolspråk Mead ( ) Dewey( )