En samfunnsøkonomisk vurdering av flom og vann på ville veier Beskrivelse av kostnader knyttet til utvalgte hendelser Teknologidagene 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Å være eller å drite i været
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Ny satsing - skredforebyggende arbeid i Norge
Styrearbeid i Norwegian
En samfunnsøkonomisk vurdering av flom og vann på ville veier
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Jakten på kvaliteten.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Direktør Senter for statlig økonomistyring
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Definisjon av ulike HMS-begreper
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Virkemidler1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 5 Virkemidler Avsnitt Foreleser: Finn R. Førsund.
Forurensninger over landegrenser1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 10 Forurensninger over landegrenser Kapittel 5 Foreleser: Finn.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Samarbeid om vannhåndtering Teknologidagene Trondheim, Joakim Sellevold Geoteknikk og skred, Vegdirektoratet.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Valg av krysstype Samfunnsøkonomiske vurderinger Færøyene 16. juni 2006 Odd Nygård Statens vegvesen, Norge.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Veileder for gevinstrapportering
Bærekraftige produktvalg
Redningstjeneste ved snøskredulykker Innspill til prioritering av ressurser ved snøskredaksjoner Albert Lunde.
Statlig naturskadeerstatning - Landbruksdirektoratet
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Samfunnsmessige utfordringer ved økt hyppighet av naturulykker i Norge
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
Skadedata og risikoanalyser
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Prosjektoppgavens helhetsbilde
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Statlig naturskadeerstatning - Landbruksdirektoratet
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

En samfunnsøkonomisk vurdering av flom og vann på ville veier Beskrivelse av kostnader knyttet til utvalgte hendelser Teknologidagene 2013

Oversikt (Resultatmål delprosjekt 5) Nasjonale krav Samfunnsøkonomiske analyser Hendelser Kostnader knyttet til «vann på ville veier» Oppsummering 2

Christoph Endresen Siedler Møte om dagens bruk av karbonpriser (FIN)3

Oversikt (Resultatmål delprosjekt 5) Nasjonale krav Samfunnsøkonomiske analyser Hendelser Kostnader knyttet til «vann på ville veier» Oppsummering 4

Resultatmål delprosjekt 5 redusere skade på personer og infrastruktur på grunn av flom og vann på avveie via samarbeid ved utbygging og drift etatene skal samarbeide for å bedre retningslinjene og verktøyet for hydrologisk saksbehandling i Statens Vegvesen, Jernbaneverket, NVE og i kommunene Det skal gjennomføres og vurderes: Flom- og dimensjoneringsberegninger i små felt Samarbeid om håndtering av flom og vann på avveie ved utbygging og drift av vannveiene Hendelser og kostnader 5

Oversikt Resultatmål delprosjekt 5 Nasjonale krav Samfunnsøkonomiske analyser Hendelser Kostnader knyttet til «vann på ville veier» Oppsummering 6

Nasjonale krav (1) Flom og skred vil forekomme med ujevne mellomrom. Selv om vi prøver å unngå bebyggelse og infrastruktur i områder med for stor sannsynlighet for hendelser, samt sikrer områder hvor infrastruktur og bosetning er etablert før fare var kjent, vil det alltid være en restrisiko for uønskede hendelser. Dette kan føre til at liv går tapt, skader på bygninger, miljøskader og brudd i kritisk infrastruktur knyttet til transport, strøm og ekom. Olje- og Energidepartementet (2012): Meld. St. 15 ( ). Melding til Stortinget. Hvordan leve med farene – om flom og skred., s. 6 7

Nasjonale krav (2) Forvaltningen skal opptre koordinert og utnytte de samlede ressursene mest mulig effektivt. (OED, 2012, s. 7) … iverksetting av tiltak må [..] avgjøres ut fra samfunnsøkonomiske nytte-/kostnadsvurderinger. (OED, 2012, s. 7-8) Investeringer som det offentlige gjør i tiltak som reduserer flom- og skredrisikoen må begrunnes ut fra at tiltakene er samfunnsmessig rasjonelle. (OED, 2012, s. 8) Befolkningsvekst og generell økonomisk vekst bidrar til at skadepotensialet er voksende. Klimaendringer vil forsterke denne effekten. (OED, 2012, s. 9) 8

Oversikt Resultatmål delprosjekt 5 Nasjonale krav Samfunnsøkonomiske analyser Hendelser Kostnader knyttet til «vann på ville veier» Oppsummering 9

Samfunnsøkonomiske analyser (1) Samfunnets ressurser er knappe. Samfunnsøkonomiske analyser er et verktøy til å belyse konsekvensene av ressursbruk i offentlig sektor. Analysene kan brukes på investeringer, regelendringer og programmer; det vi med et samlebegrep kaller offentlige tiltak. Hovedformålet med en samfunnsøkonomisk analyse er å klarlegge og synliggjøre konsekvensene av alternative tiltak før beslutning om iverksetting av tiltak fattes. NOU 2012:16 Samfunnsøkonomiske analyser, s. 9 10

Samfunnsøkonomiske analyser (2) 11 Typer prosjektanalyserFormål med analysen KostnadseffektivitetsanalyserFinne det mest kostnadseffektive tiltaket som er egnet til å nå et gitt mål ved å sammenligne kostnadene til de forskjellige tiltakene. Kostnadskomponentene uttrykkes i kroner. KostnadsvirkningsanalyseKartlegging av kostnader for ulike tiltak som er rettet mot det samme problemet. Tiltakene kan føre til ulike effekter, slik at man ikke uten videre kan velge tiltaket med lavest kostnader. NyttekostnadsanalyserVerdsetting av kostnader og nytte til et tiltak i kroner (så langt mulig). Prioritering av ulike prosjekter som er egnet til å nå et gitt mål.

Oversikt Resultatmål delprosjekt 5 Nasjonale krav Samfunnsøkonomiske analyser Hendelser Kostnader knyttet til «vann på ville veier» Oppsummering 12

Hendelser 13 Notodden (2011) Rørosbanen/ fylkesvei 606 (2011) Ål i Hallingdal (2011) Espa/ Skaberud (2011/2012) Burud (2012, Frida)

Oversikt Resultatmål delprosjekt 5 Nasjonale krav Samfunnsøkonomiske analyser Hendelser Kostnader knyttet til «vann på ville veier» Oppsummering 14

Kostnader knyttet til «vann på ville veier» (1) Hvilke kostnader skal måles? Ex-post vurdering (kostnader etter en faktisk hendelse): -Kompensatoriske og/ eller lindrende tiltak Ex-ante vurdering (kostnader før en mulig hendelse): -Preventive og/ eller dempende tiltak som forebygger hendelser eller reduserer deres konsekvenser 15

Kostnader knyttet til «vann på ville veier» (2) Hvem kan rammes av flom og skred? Trafikanter Operatører Offentlige organer Samfunnet for øvrig 16

Kostnader knyttet til «vann på ville veier» (3) Hvordan rammes disse aktørene? Trafikanter (togpassasjerer, bilister, …) – Endringer i reisetider, punktlighet, ulykkesrisiko Operatører (kollektiv- og godstransportselskaper) – Endringer i driftsinntekter og -kostnader, kapitalkostnader Offentlige organer (JBV, SVV, staten, …) – Investeringskostnader, drift- og vedlikeholdskostnader Samfunnet for øvrig – Miljøkostnader, kostnader knyttet til endret arealbruk 17

Kostnader knyttet til «vann på ville veier» (4) Hvilke kostnader kan påløpe og hvilke opplysninger trenger vi? Inndatabehov for å estimere kostnader som flom og/ eller skred direkte påfører et samfunn (forenklet analyse). Trafikanter: Tidskostnader – Fordeling trafikanter etter transportmåte (bilister, kollektivtrafikanter, GS, flyreisende) – Endringer i den gjennomsnittlige reisetiden for hver trafikantgruppe Ulykkeskostnader – Antall skadde og drepte 18

Kostnader knyttet til «vann på ville veier» (5) Operatører: Tapte inntekter – På grunn av nedetider av infrastruktur (produksjonsbortfall i nedetiden) – På grunn av «fravandring» (produksjonsbortfall etter nedetiden) Ekstra-inntekter (f.eks. for taxi-entreprenører som kjører «drosje for tog») – I og etter nedetiden Økte eller reduserte drift- og vedlikeholdskostnader Merutgifter til nyinvestering – Netto, dvs. etter fradrag erstatningskrav – Gjelder f.eks. tapt kapital i form av rasert infrastruktur, tapte kjøretøy, … 19

Kostnader knyttet til «vann på ville veier» (6) Offentlige organer: Merutgifter til nyinvestering – Tap av kapital i form av rasert infrastruktur; utbetalinger til erstatningskrav Økte eller reduserte drift- og vedlikeholdskostnader – F.eks. må stengning av Dovrebanen ha ført til mindre trafikk på resten av banen (det betyr mindre slitasje og dermed mindre vedlikeholdsbehov) Tapte inntekter – På grunn av nedetider av infrastruktur (produksjonsbortfall i nedetiden) – På grunn av «fravandring» (produksjonsbortfall etter nedetiden) Ekstra-inntekter (f.eks. for taxi-entreprenører som kjører «drosje for tog») – I og etter nedetiden 20

Kostnader knyttet til «vann på ville veier» (7) Samfunnet for øvrig: Ulykkeskostnader – Antall skadde og drepte Miljøkostnader – Endringer i utslipp av lokale og globale utslipp – Endringer i støyplageindeksen (SPI) Andre og ikke-pekuniære virkninger: Produktivitet Arbeidstilbud Bokvalitet Arealbruk 21

mai til 17. juni 300 skadesteder 1200 forsinkelsestimer 500 innstilte tog Kostnader knyttet til «vann på ville veier» - Dovrebanen 2013 (8a)

23 Kostnader knyttet til «vann på ville veier» - Dovrebanen 2013 (8b) PostBeløp (mill. kroner) Reduksjon konsumentoverskudd – togpassasjerer 53,7 Reduksjon konsumentoverskudd – godskunder 8,1 Andre kostnader – Avvikskostnader operatører Under beregning Gjenoppbyggingskostnader – Jernbaneverket 130,0 Samfunnet for øvrig, spesielt miljøkostnader Ikke vurdert Sum> 185,1

Oversikt Resultatmål delprosjekt 5 Nasjonale krav Samfunnsøkonomiske analyser Hendelser Kostnader knyttet til «vann på ville veier» Oppsummering 24

Oppsummering Vi er bevisste på resultatmålet Kravene er lysklare Hendelser er plukket ut Metoden står klar til bruk Det gjenstår å få resterende data på plass 25

Til slutt – snakk om verdsetting A: «My Dear, would you go to bed with me for a million dollars?» B: «Well, yes, I guess I would.» A: «How about $100?» B: «What kind of person do you think I am?» A: «My Dear, we have already established that. We are merely haggling over the price!» 26