Kjøp av ferjeruter i riksvegsamband Orientering på allmøte 24.02.2009 ifm forvaltningsreformen fra 2010 Fagleder samferdsel Odd Moldestad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylker og kommuner om uu Et samarbeid mellom Husbanken, BE, Deltasenteret, MD, KRD og KS.
Advertisements

Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
SALTEN KONTROLLUTVALGSERVICE
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Strategisk ledelse og IKT
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Den ideelle kommunesammenslåing
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Dagsorden - Åpent møte kl
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
1. Tilpasser barnehagerammen til statsbudsjettet Statsbudsjettet innebærer redusert ramme med helårsvirkning på 10,5 millioner kroner fra 2015 Ledige.
Nettverk Knutepunkt Sørlandet helse- sosial- omsorg
Helsefagarbeideren Hvilken betydning får endringen for institusjonene?
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Leverandørnett Ormen Lange
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
1 Idéportalen – Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og offentlig forvaltning Idéportalen, v/ Line Hafsahl Johansen.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Om undersøkelsen Kommunebarometeret er en undersøkelse rettet mot landets kommunepolitikere. Undersøkelsen er gjennomført elektronisk i perioden 23. mai.
Vern av kysttorsk 2007 Kartkorrigering av 13. mars 2007.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Jakten på tidstyvene i forvaltningen Miljøseminaret i Florø 2016 Solveig Skjei Knudtsen, prosjektleder Fylkeskommunenes Akvakultursamarbeid.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Ferjedrift i Nordland - Forvaltningsreformen/endret ansvar for Nordland fylkeskommune/ nøkkeltall - Ferjedrift utfordringer vedr mannskap og ferje - Fartsområde.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Bygging av organisasjon for styring av regionale forskningsmidler: fra VRI til midtnorsk forskningsfond Case – presentasjon Ny offentlig ledelse Stiklestad.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Sunndal Næringsforening Kaare Granheim Sunndal kommunes innkjøp fra private Status, muligheter og konsekvenser.
Energi- og klimaplan Odd Svein Hjertø. Organisering Styringsgruppe - STH utvalget som består av ordførere og rådmenn Arbeidsgruppe - Adm. og økonomisk.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Kristiansund og Nordmøre Næringsforums medlemsundersøkelse Finn Backer
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Utviklingskontrakt for Fremtidens hurtigbåt
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Status i arbeidet med forvaltningsreformen
Plan for universell utforming i Asker kommune
Riksvegutredningen 2015 og NTP
utfordringer i en ny region
MILJØTILTAK OG KOSTNADER I FERJEDRIFTA I MØRE OG ROMSDAL FYLKE
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
E39 Kristiansand-Trondheim
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Fra regioner til divisjoner
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Kjøp av ferjeruter i riksvegsamband Orientering på allmøte ifm forvaltningsreformen fra 2010 Fagleder samferdsel Odd Moldestad

Riksvegssamband i region Midt Møre og Romsdal :22 - herav 4 i stamvegnettet Sør-Trøndelag :2 Nord-Trøndelag :4 Sum28 Møre og Romsdal landets største ferjefylke

Dagens organisering og bemanning vedr. innkjøp av ferjetjenester i riksvegsamband Ferjeteamet i Region midt består av 4 årsverk Vegdirektoratet har i tillegg en faggruppe for ferjesaker Fra 2012 vil alle ferjesambandene være konkurranseutsatt Anbudspakkene består gjerne av 2-4 samband Region midt gjennomfører anbudsprosessen og innstiller til vegdirektoratet på anbudsvinner

Status for ferjeflåten i region Midt Antall ferjer: 55 Oppfyller kravene til universell utforming:21 Lov om forbud mot diskriminering på grunn av funksjonsevne fra 1. januar 2009 medfører krav om universell utforming av fartøy fra 1 januar 2012 for samband over 25 min Kartlegging av framtidig investeringsbehov både for ferjemateriell og ferjekaier pågår – innspill til KS for kommende regjeringskonferanse

Status ferjekaier Store ferjer kontra mindre ferjer innebærer store forskjeller i investeringer i kaianlegg Effektive ferjekaier stor betydning for ”ferjens rundetider” Dagens investeringsramme 250 mill kr (hele landet) Registrert investeringsbehov i region midt for perioden mill kr, herav 55 mill kr i Sør-Trøndelag 55 mill kr til M&R ifm krisepakken - ingenting til S-Tr.lag

Flakk-Rørvik - utfordringer Anbudsdrift fra 1. januar 2011 (Fjord 1) - oppfølging av anbudskontrakt ( ) Utbedring av kaianleggene 2010 ett overgangsår med tilskuddsforhandlinger (Fosen) Innmeldte ønsker/krav fra Fosen Regionråd: nattferje, bedre tilbud lørdager, lengre periode med 3 ferjer

Valset – Brekstad - utfordringer Anbudsperiode – oppfølging av anbudskontrakt Arbeid med kravspesifikasjon for neste anbudsperiode bør starte opp høsten 2010 – dagens anbudspakke består av Valset- Brekstad og Levanger-Ytterøy Registerte ønsker/krav økt frekvens, større ferje eller 2 ferjer, konsekvenser for kaianlegg

Framtidig organisering vedr. kjøp av ferjetjenester uansett et overgangsår basert på samarbeid med SVV (ferjeteamet i Molde) etter en bestilling fra fylkeskommunene. Aktuelt tema på møte mellom fylkene og vegregionen 12. mars Bestillerkompetanse (informasjonsasymetri må unngås) Alternative modeller for framtiden: 1.Kjøper innkjøpskompetanse for ferjeruter hos SVV 2.Fylkeskommunene bygger opp hver sin innkjøpskompetanse for ferjeruter 3.Felles innkjøpskontor for ferjedrift (drift av ferjer og kaianlegg) for de 3 midtnorske fylkene