Kjøp av ferjeruter i riksvegsamband Orientering på allmøte ifm forvaltningsreformen fra 2010 Fagleder samferdsel Odd Moldestad
Riksvegssamband i region Midt Møre og Romsdal :22 - herav 4 i stamvegnettet Sør-Trøndelag :2 Nord-Trøndelag :4 Sum28 Møre og Romsdal landets største ferjefylke
Dagens organisering og bemanning vedr. innkjøp av ferjetjenester i riksvegsamband Ferjeteamet i Region midt består av 4 årsverk Vegdirektoratet har i tillegg en faggruppe for ferjesaker Fra 2012 vil alle ferjesambandene være konkurranseutsatt Anbudspakkene består gjerne av 2-4 samband Region midt gjennomfører anbudsprosessen og innstiller til vegdirektoratet på anbudsvinner
Status for ferjeflåten i region Midt Antall ferjer: 55 Oppfyller kravene til universell utforming:21 Lov om forbud mot diskriminering på grunn av funksjonsevne fra 1. januar 2009 medfører krav om universell utforming av fartøy fra 1 januar 2012 for samband over 25 min Kartlegging av framtidig investeringsbehov både for ferjemateriell og ferjekaier pågår – innspill til KS for kommende regjeringskonferanse
Status ferjekaier Store ferjer kontra mindre ferjer innebærer store forskjeller i investeringer i kaianlegg Effektive ferjekaier stor betydning for ”ferjens rundetider” Dagens investeringsramme 250 mill kr (hele landet) Registrert investeringsbehov i region midt for perioden mill kr, herav 55 mill kr i Sør-Trøndelag 55 mill kr til M&R ifm krisepakken - ingenting til S-Tr.lag
Flakk-Rørvik - utfordringer Anbudsdrift fra 1. januar 2011 (Fjord 1) - oppfølging av anbudskontrakt ( ) Utbedring av kaianleggene 2010 ett overgangsår med tilskuddsforhandlinger (Fosen) Innmeldte ønsker/krav fra Fosen Regionråd: nattferje, bedre tilbud lørdager, lengre periode med 3 ferjer
Valset – Brekstad - utfordringer Anbudsperiode – oppfølging av anbudskontrakt Arbeid med kravspesifikasjon for neste anbudsperiode bør starte opp høsten 2010 – dagens anbudspakke består av Valset- Brekstad og Levanger-Ytterøy Registerte ønsker/krav økt frekvens, større ferje eller 2 ferjer, konsekvenser for kaianlegg
Framtidig organisering vedr. kjøp av ferjetjenester uansett et overgangsår basert på samarbeid med SVV (ferjeteamet i Molde) etter en bestilling fra fylkeskommunene. Aktuelt tema på møte mellom fylkene og vegregionen 12. mars Bestillerkompetanse (informasjonsasymetri må unngås) Alternative modeller for framtiden: 1.Kjøper innkjøpskompetanse for ferjeruter hos SVV 2.Fylkeskommunene bygger opp hver sin innkjøpskompetanse for ferjeruter 3.Felles innkjøpskontor for ferjedrift (drift av ferjer og kaianlegg) for de 3 midtnorske fylkene