Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er forsvarlighet i LAR?
Advertisements

Videreutvikling og ny organisering
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Rolighetsmoen barnehage
Dette er Raskere tilbake
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Barn som pårørende –lovendring
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon FFO består av 68 medlemsorganisasjoner, som til sammen har ca medlemmer. FFO er Norges største paraplyorganisasjon.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Innlegg på KS konferanse om barnevern 16. juni 2009 Tilsyn med kommunale helse-, sosial- og barneverntjenesters arbeid med barn som trenger hjelp fra mer.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Pasientforløp ”hjem til hjem”
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
HJELP MEG – DET HASTER! Klinikk psykisk helse og avhengighet, OUS.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Tverrfaglig samarbeid Samarbeid der ulike yrkesgrupper arbeider sammen mot et felles mål Med ulik kompetanse kan de utfylle hverandre for å dekke brukerens.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Alta 6 april 2016 Helsefremmende samarbeid mellom barnehage og helsestasjon.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
Primærhelsetjenesten i et fremtidsperspektiv Anette Mjelde, avdelingsdirektør Psykisk helse og rus Lillestrøm 3. desember.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Brukerrådet Akuttpsykiatrisk seksjon – Oslo Universitetssykehus
Paradigmer og ulike kultur i psykisk helsetjeneste
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Likeverdige helsetjenester for eldre
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
~ Mulighetenes senter~
Invitasjon til Helt sjef!
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen

«Men verken de eller Henrik Wergeland eller de gamle grekerne visste at de hadde dårlige tider. De trodde de bare hadde tider. Vi vet bedre. Vi vet at vi har dårlige tider, og så dårlige som nå har det aldri vært» (Børretzen og Myhre, «Dårlige tider», 2008).

Tenkesett som former dagens praksis…? Flerfaglig samarbeidsmodell I en flerfaglig modell vil hver faggruppe bidra til å belyse et problem, men det etableres ingen fora for felles meningsskaping. Det framstår som en faktabasert modell der yrkesgruppene arbeider parallelt, og relativt uavhengige av hverandre. For mange samarbeidsmøter framstår fort som byråkratiserende og unødig for å komme fram til rette innsikter og konklusjoner. Behandlingslinjer Denne modellen baserer seg på et kunnskapshierarkisk prinsipp der medisin fremstår som idealtype. Folk søker hjelp hos fastlegen som del av 1. linjen. Dersom fastlegens kunnskap ikke strekker til, blir pasienten henvist til 2. linjen for videre utredning, diagnostikk og evt. behandling. Det ligger i denne måten å tenke på at 2. linjen har mer kunnskap og ekspertise enn 1. linjen. Sykdomsmodell Denne modellen bygger på antagelser om at psykiske lidelser rammer mennesker som er særlig sårbare for dette. Det blir derfor mulig å undersøke hver enkelt person med bestemte tester, og etter grundige utredninger avsløre underliggende patologi. Standardiserte opplegg For å hjelpe barn, ungdom og voksne best mulig må klienten utredes grundig for å få stille rett diagnose. På bakgrunn av denne diagnosen utarbeides behandlingstiltak basert på hva forskning har vist hjelper best, og veiledere som er utviklet for den gjeldende sykdommen. Systemforankret modell Et offentlig tjenestetilbud må til en viss grad gjøres uavhengig av de ansatte. Det må etableres kvalitetssikrende rutiner på systemnivå som sikrer likhet i tilbudet, og minimerer variasjoner grunnet personlige preferanser fra tjenesteutøverne. Målet blir å skape forutsigbarhet, unngå vilkårlighet og derigjennom sikre stabilitet og kvalitet i tjenestene. Folk skal få tilbud om like gode tjenester fra det offentlige tjenesteapparat.

Tenkesett som former dagens praksis…? Tverrfaglig samarbeidsmodell En betingelse for tverrfaglighet er flerfaglighet, men i denne modellen er det helt avgjørende å etablere fora på tvers av tjeneste og fag for å skape mening, og drøfte problemene fra ulike perspektiver. Det blir et felles arbeid som er avhengig av at samarbeidspartnerne er tilgjengelige og tilstede for hverandre, og anerkjenner ulike kompetanser som likeverdig. Behandlingsnettverk I situasjoner med komplekse og sammensatte problemstillinger trengs flere perspektiver og kunnskapsfelt. Flere faggrupper og instanser inviteres til samtaler - ofte sammen med dem det gjelder, for å diskutere hva problemet består i og hvordan det best kan hjelpes. I denne modellen anerkjennes ulike kunnskaper som likeverdige. Merkunnskapen skapes i felleskap. Kontekstuell modell Denne modellen bunner i en forståelse av at psykiske helseproblemer oppstår i en bestemt sammenheng, på et bestemt sted. Problemene er tett sammenvevd med personens liv og historie, og må forståes i lys av det. Situasjonsbestemte opplegg Problemer oppstår i bestemte sammenhenger sammen med bestemte mennesker, og det er viktig at problemene forståes og avhjelpes i disse sammenhengene. Det betyr at ingen situasjon er lik, og hjelperne må skreddersy oppleggene for hvert enkelt barn/ ungdom/ familie. Personforankret modell Kvaliteten på samarbeid framstår person- og relasjonsavhengig. Dette har paralleller til nyere forskning om hva som hjelper mennesker til å bli bedre av deres psykiske problemer. Mer enn å utarbeide systembaserte rutiner for kvalitetskontroll, må den enkelte persons situasjonsbestemte vurderinger systematisk gjennomgås og diskuteres i et kollegialt fellesskap. Erfaringer må deles i praksisfellesskapet, og utvikles til lokal kunnskap.

Tenkesett som former dagens praksis…? Flerfaglig samarbeidsmodell I en flerfaglig modell vil hver faggruppe bidra til å belyse et problem, men det etableres ingen fora for felles meningsskaping. Det framstår som en faktabasert modell der yrkesgruppene arbeider parallelt, og relativt uavhengige av hverandre. For mange samarbeidsmøter framstår fort som byråkratiserende og unødig for å komme fram til rette innsikter og konklusjoner. Tverrfaglig samarbeidsmodell En betingelse for tverrfaglighet er flerfaglighet, men i denne modellen er det helt avgjørende å etablere fora på tvers av tjeneste og fag for å skape mening, og drøfte problemene fra ulike perspektiver. Det blir et felles arbeid som er avhengig av at samarbeidspartnerne er tilgjengelige og tilstede for hverandre, og anerkjenner ulike kompetanser som likeverdig. Behandlingslinjer Denne modellen baserer seg på et kunnskapshierarkisk prinsipp der medisin fremstår som idealtype. Folk søker hjelp hos fastlegen som del av 1. linjen. Dersom fastlegens kunnskap ikke strekker til, blir pasienten henvist til 2. linjen for videre utredning, diagnostikk og evt. behandling. Det ligger i denne måten å tenke på at 2. linjen har mer kunnskap og ekspertise enn 1. linjen. Behandlingsnettverk I situasjoner med komplekse og sammensatte problemstillinger trengs flere perspektiver og kunnskapsfelt. Flere faggrupper og instanser inviteres til samtaler - ofte sammen med dem det gjelder, for å diskutere hva problemet består i og hvordan det best kan hjelpes. I denne modellen anerkjennes ulike kunnskaper som likeverdige. Merkunnskapen skapes i felleskap. Sykdomsmodell Denne modellen bygger på antagelser om at psykiske lidelser rammer mennesker som er særlig sårbare for dette. Det blir derfor mulig å undersøke hver enkelt person med bestemte tester, og etter grundige utredninger avsløre underliggende patologi. Kontekstuell modell Denne modellen bunner i en forståelse av at psykiske helseproblemer oppstår i en bestemt sammenheng, på et bestemt sted. Problemene er tett sammenvevd med personens liv og historie, og må forståes i lys av det. Standardiserte opplegg For å hjelpe barn, ungdom og voksne best mulig må klienten utredes grundig for å få stille rett diagnose. På bakgrunn av denne diagnosen utarbeides behandlingstiltak basert på hva forskning har vist hjelper best, og veiledere som er utviklet for den gjeldende sykdommen. Situasjonsbestemte opplegg Problemer oppstår i bestemte sammenhenger sammen med bestemte mennesker, og det er viktig at problemene forståes og avhjelpes i disse sammenhengene. Det betyr at ingen situasjon er lik, og hjelperne må skreddersy oppleggene for hvert enkelt barn/ ungdom/ familie. Systemforankret modell Et offentlig tjenestetilbud må til en viss grad gjøres uavhengig av de ansatte. Det må etableres kvalitetssikrende rutiner på systemnivå som sikrer likhet i tilbudet, og minimerer variasjoner grunnet personlige preferanser fra tjenesteutøverne. Målet blir å skape forutsigbarhet, unngå vilkårlighet og derigjennom sikre stabilitet og kvalitet i tjenestene. Folk skal få tilbud om like gode tjenester fra det offentlige tjenesteapparat. Personforankret modell Kvaliteten på samarbeid framstår person- og relasjonsavhengig. Dette har paralleller til nyere forskning om hva som hjelper mennesker til å bli bedre av deres psykiske problemer. Mer enn å utarbeide systembaserte rutiner for kvalitetskontroll, må den enkelte persons situasjonsbestemte vurderinger systematisk gjennomgås og diskuteres i et kollegialt fellesskap. Erfaringer må deles i praksisfellesskapet, og utvikles til lokal kunnskap.

«…og så psykisk helse.»

Syv visjoner for å skape fremtidens tjenester 1. Stopp individualiseringen i forståelser og kunnskapsgrunnlag. 2. Ulike levemåter må anerkjennes som menneskelige. 3. Sykdomsmodellen må forlates som det dominerende paradigmet i feltet. 4. Lytt til folks erfaringer og tro på det de sier. 5. Folk må få hjelp når de selv mener de trenger det. 6. Unngå fragmentering og manglende sammenheng i tjenestene. 7. Hold fokus på personlig og faglig kompetanse, ikke bestemte profesjoner.

Takk for oppmerksomheten.